Článek
Faceliftu čtvrté generace Octavie už jsme se důkladně věnovali, všechny zásadní novinky do detailu popsal Martin, který byl osobně u představení vozu. Proto mi dovolte jen stručné shrnutí.
O přepracovaných předních lampách už byla řeč, připomenu, že omlazená „octávka“ nabízí dvě tváře: Standardem jsou LED světlomety, pořídit si ovšem můžete také Matrix LED světlomety druhé generace. Na nový světelný podpis lákají obě verze.
V případě té levnější je ovšem „grafika“ poněkud jednodušší, tvoří ji vedle sebe poskládané čtyři moduly, pod kterými najdeme proužek denního svícení, jehož tvar připomíná položenou hokejku. Matrix LED světla dostala 36 individuálních segmentů a nápaditější denní svícení.
Změnily se i zadní světlomety. Stejně jako přední vždy využívají LED techniku, provedení Top LED u vyšších výbav ale navíc přidává animované ukazatele směru, které spolu s horním segmentem zasahují do pátých dveří. Nové jsou oba nárazníky, upravena byla přední maska chladiče a zapomenout nesmím ani na nové logo automobilky a nový nápis Škoda vzadu.
Celkově modernizovaná Octavia prokoukla, přitom zůstává jasně rozpoznatelná. Nevadí mi ani provedení základních světel, po osobním setkání tvrdím, že design rozhodně nesráží – i když není příliš nápadité, to uznávám.
Uvnitř se vylepšovalo. Opravdu vylepšovalo
Poměrně dost práce škodováci odvedli v interiéru. Octavia dostala nové dekory, výplně dveří, materiály i několik praktických novinek, například přihrádku pro cestující vzadu či nové háčky v kufru. Udrží prý až dvě kila.
Automobilka ráda zdůrazňuje, že se uvnitř snažila použít zase o něco více udržitelných materiálů. Jejich skladba se liší v závislosti na zvoleném provedení interiéru, kterých v nabídce zatím najdeme pět. Mě zaujala varianta Lodge, která zahrnuje čalounění z velké části tvořené materiálem z recyklovaných PET lahví. Naživo vypadá textilie interesantně, použitá látka působí „hutným“ a odolným dojmem. Neotřelé jsou také dekory, které barevně i strukturou opravdu připomínají něco, co si asi vybavíte, když se řekne „recyklovaný materiál“.
Další významnou novinku představuje modernizovaný infotainment, který nyní běží na větší, 13,1palcové obrazovce (základní výbava má ale jen 10palcovou). Lidé ze Škody se při aktualizaci palubního systému zaměřili především na jeho přehlednost. A musím uznat, že úspěšně.
S infotainmentem se pracuje snadněji, skvělé jsou hlavně nové zkratky, které se v podobě ikon zobrazují na hlavní stránce. Tuto nabídku si navíc můžete přizpůsobit, takže ovládání některých důležitých funkcí je nyní výrazně přímočařejší. Palec nahoru! Fyzická tlačítka jsou podle mě stále nepřekonatelná, přesto tato změna představuje ve srovnání s řešením před modernizací ergonomický krok kupředu. A když už jsem nakousl tlačítka – jsem rád, že Škoda pod obrazovkou ponechala panel, na němž jich několik je.
Změny v nabídce motorů
Modernizace se dotkla i nabídky motorizací. Na tom by normálně nebylo nic zvláštního, jenže ve Škodovce do pohonných jednotek řízli docela důrazně. Octavia se především definitivně rozloučila s litrovým tříválcem zastávajícím roli základní verze. Nově ji zaujme slabší provedení benzinového čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 85 kW.
To společně se silnější 110kW variantou standardně doplňuje šestistupňová manuální převodovka, za příplatek však dostanete k oběma sedmistupňový dvouspojkový automat. Převodovku DSG navíc doplňuje mild-hybridní technika (mHEV).
Dále pak v aktuálním ceníku nalezneme dvě provedení vznětového čtyřválce 2.0 TDI. Slabší poskytuje 85 kW, výkonnější pak 110 kW. Základní diesel je k dispozici výhradně s šestistupňovým manuálem, silnější jen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Později dorazí ještě dvoulitrové TSI o výkonu 150 kW a sportovně laděné RS, které s motorem 2.0 TSI posiluje na 195 kW. „Er-eso“ bude už jen jedno, se zážehovým motorem, automatem a pohonem předních kol.
Končí tedy vznětové RS a soft-roadové provedení Scout se stejným nafťákem 2.0 TDI o výkonu 147 kW. Zapomenout musíme také na spojení dieselu s pohonem všech kol, čtyřkolka bude k dispozici už jen se 150kW 2.0 TSI – pro něj bude dokonce standardem. A Škoda zařízla i plug-in hybrid.
Jak jezdí nový základ?
Během prvních jízd s modernizovanou Octavií jsem si mohl „osahat“ tři motorizace: základní diesel s manuální převodovkou a obě výkonové varianty motoru 1.5 TSI, v obou případech v provedení mHEV s automatickou převodovkou.
Začnu naftou, která mě potěšila asi nejvíc. Maximální výkon 85 kW z dvoulitrového turbodieselu v dnešní době nepůsobí zrovna oslnivě, v provozu je však tento motor naprosto dostatečný. Těží zejména ze slušného točivého momentu, jehož maximum 300 Nm najdeme už mezi 1 600 až 2 500 otáčkami za minutu. Díky tomu i slabší vznětová Octavia nabízí v první polovině otáčkového spektra velice solidní zátah, díky němuž umí zrychlit více než důstojně. Jen to tedy chce držet ty správné otáčky pro plutí na vlně točivého momentu, v těch vyšších motor nic moc zajímavého nenabízí.
Turbodiesel se navíc projevuje sympaticky kultivovaně, jak v oblasti hluku, tak třeba vibrací. Líbila se mi také manuální převodovka: řazení je přesné a tak akorát tuhé, takové docela mechanické. Největší pochvalu si ale tahle motorizace zaslouží za svou úspornost. První jízda s ní mě vedla z Mikulova do Prahy, přičemž trasu přes Znojmo a následně po dálnici D1 Octavia zvládla s průměrem 4,9 l / 100 km. Pokud tedy chcete diesel s manuálem, nemusíte se základní nafty v „octávce“ bát. Na nějaké závodění to není, ale trápit se s ní nebudete.
Poslední věta však vystihuje také nový zážehový základ, tedy motor 1.5 TSI o výkonu 85 kW. Vyzkoušet jsem ho mohl ve spojení se samočinnou převodovkou DSG – a tedy také s mild-hybridní technikou. Ta využívá kapalinou chlazený 48V startér-generátor poháněný řemenem k ukládání energie do lithium-iontové baterie. Tato energie získaná rekuperací může pomoci spalovacímu motoru lehkým elektrickým „boostem“ při akceleraci, případně umožňuje plachtění se zcela vypnutým motorem. Oba motory 1.5 TSI jsou mimochodem vybaveny i systémem ACT+, který při nízké zátěži odpojuje dva válce, a tím dále snižuje spotřebu paliva.
Přeplňovaná patnáctistovka je v obou verzích kultivovaná a příjemně tichá, liší se ale charakteristikou v různých otáčkách. Slabší provedení je citelně přiškrcené, přidušeně ve srovnání se 110kW variantou působí zejména ve vyšších otáčkách. V první polovině pásma dostupných otáček to naopak není špatné, auto v něm zrychluje poměrně slušně a rozhodně nepůsobí líně.
Obě verze motorizace 1.5 TSI s dvouspojkovou převodovkou spojuje také občas pomalejší reakce pohonného ústrojí na plyn. Část viny přikládám právě automatu, který někdy nechává zařazený vyšší kvalt, část pak už zmíněné výbavě mající za úkol snížení emisí a spotřeby paliva. Když totiž auto plachtí nebo motor jede na dva válce, chvilku trvá, než se do akce vrátí v plné síle. A vy v noze prostě cítíte prodlevu mezi šlápnutím na plyn a následným zrychlením.
A ta spotřeba? S 85kW verzí jsem jezdil především po okreskách a v obcích, zkoušel jsem také víc její reálnou dynamiku. Průměr činil 5,7 l / 100 km. Silnější 1.5 TSI mHEV zase strávilo větší část cesty na dálnici, jeli jsme s ním z Prahy ke Znojmu. Palubní počítač v cíli ukazoval 5,6 l / 100 km.
Všechny tři zkoušené vozy, z nichž jeden byl v provedení Sportline, pak spojoval sympaticky naladěný podvozek, krásně komfortní, ale přitom nikoli přehnaně měkký či houpavý. Pochválit musím i celkový cestovní komfort a odhlučnění, všechny octavie se ukázaly jako pohodová auta, skvěle se hodící na dlouhé cesty.
V tomto ohledu se toho tedy moc nezměnilo, Octavia po modernizaci zůstává po všech stránkách solidním autem, s nímž se prostě velice hezky jezdí. Jen je nyní ještě o něco praktičtější, chytřejší a snadněji se ovládá. A za sebe říkám, že mi tříválec chybět nebude.
A co ceny?
Omlazená Škoda Octavia se prodává za ceny od 629 900 Kč, diesel stojí nejméně 679 900 Kč. Za kombík se připlácí 40 tisíc korun. Aktuálně v ceníku najdete dvě standardní výbavové linie, Selection a Top Selection, které doplňuje úvodní First Edition Ultimate. Ta nabízí opravdu bohatou výbavu zahrnující například Matrix LED, kožené čalounění sedadel, adaptivní podvozek, ergonomická přední sedadla s certifikací, vyhříváním, ventilací a masážní funkcí, třízónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná zadní sedadla, panoramatický kamerový systém, audio Canton nebo head-up displej.
Octavia First Edition Ultimate je k dispozici výhradně s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW (a tedy i s automatickou převodovkou) a v provedení liftback stojí 989 900 Kč, Combi vyjde na 1 029 900 Kč.