Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme dvě tváře Cupry Leon. Zažili jsme divočinu i klídek

Foto: Cupra

O svezení s novým Formentorem jste si na Garáži už přečíst mohli, na stejné akci jsme však otestovali i druhou faceliftovanou Cupru – model nižší střední třídy Leon.

Článek

Když mi bylo osmnáct a v peněžence (nebo ledvince?) se mi tetelil čerstvý řidičák, musel jsem se spolehnout na občasné zápůjčky rodinné Astry, o vlastním autě jsem si nenechával ani zdát. To byla myšlenka tak vzdálená, že jsem ji v hlavě snad ani neměl. Ne tak můj jistý a velmi dobře narozený kamarád Tomáš, který k osmnáctinám dostal nádherný žlutý Seat Leon Cupra TDI. To auto jsem miloval od prvního pohledu, ty masivní nárazníky, tehdy obrovská kola, nepřehlédnutelná barva a trojice červených písmen TDI. Možná pamatujete, ale čím víc tehdy bylo červených písmen v označení, tím větší nabízel nafťák výkon. V tomto Leonu jsme si tak při cestách na fotbal užívali 110 kW (snad se pamatuju dobře) a hlavně mohutnou turbodíru, kdy jsme měli zničehonic všichni na palubě pocit, že nám Cupra ustřeluje pod zadkem.

Doteď na to auto vzpomínám, napsal jsem na něj svůj první test, který jsem směle poslal do časopisu Auto Tip. Bez odezvy, pochopitelně. Na svůj první kontakt s Cuprou ale díky žlutému Leonu nikdy nezapomenu.

Foto: Cupra

Jenom kombík koupíte s nejsilnější motorizací o výkonu 333 koní.

Uběhlo necelých dvacet let a z Cupry se stala samostatná značka. Tehdy jsem byl u toho, jako první model uvedla Cupra přeznačkovaný Seat Ateca. Tenkrát jsem v úspěch nové značky moc nevěřil, přiznám se. Jako tolikrát jsem se však i zde spletl. Cupra roste každým rokem, mimořádně se daří hlavně jejímu původnímu modelu Formentor. I ten prošel modernizací a jak jsem zmínil hned na začátku, už jsem s ním jezdil.

Teď přichází na řadu hatchback, respektive kombík nižší střední třídy, který známe i coby Seat. Jenomže pouze Cupru můžete mít s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 333 koní, takto silný Leon jako Seat zkrátka nekoupíte. Po faceliftu se však oba Leony liší daleko víc než jen top motorizací, Cupra Leon je teď daleko vyzývavější.

Foto: Cupra

Mřížku v nárazníku opravdu nepřehlédnete…

Znovu nos

Ještě se omluvím za nostalgií prosycený zbytný úvod, ale já toho žluťáka měl fakt rád… Teď už k Leonu. Cupře Leon. Dobře, ještě malá odbočka k Formentoru. Také jste přemýšleli, proč Cupra sáhla tak výrazně hlavně do předních partií faceliftované verze? Odpovědí může být právě Leon. Ten se totiž – jak jsem už napsal - stále prodává jako Seat, důslednější posun v designu je tak pro odlišení Cupry v zásadě nutností. Nejspíš proto ten výrazný nos (prý žraločí, jak jsme se dozvěděli už u Formentoru) a také prakticky absentující klasická maska chladiče a pro změnu víc než agresivní mřížka v nárazníku. Opakuje se rovněž motiv trojúhelníků v předních světlometech, podobná je i světelná lišta mezi zadními svítilnami, nechybí ani svítící logo uprostřed. Co naopak chybí, je stejně jako u Formentoru označení modelu. Přesněji řečeno, ono úplně nechybí, ale je tak důsledně zakomponováno do zadních svítilen, že jej naprosto spolehlivě přehlédnete.

Foto: Cupra

Výrazný nos je nejcharakterističtějším prvkem faceliftovaného provedení.

Tohle jsem vysvětloval u Formentoru – Cupra prý chce budovat povědomí hlavně o značce jako takové, jména jednotlivých modelů jsou podružná. Může být, už jsme si ostatně řekli, že nejspíš právě kvůli důslednějšímu odlišení Leonu se Cupra rozhodla pro radikálnější změnu designu, a nutno říct – ať už se vám líbí, nebo ne - že Leon (tedy Cupra Leon) teď vypadá skutečně jinak.

Uvnitř zaujal stejně jako ve Formentoru nový dotykový displej s úhlopříčkou 12,9 palce a hlavně přepracovaným infotainmentem. Koncern Volkswagen si sice v tomto připsal několik zásadních softwarových přešlapů, ale je rozhodně dobře, že systém průběžně vylepšuje. Aktuální verze je tak nejen konečně použitelná, ale dokonce snadno a uživatelsky přívětivě. Obří pokrok.

Foto: Cupra

Menu infotainmentu je uživatelsky daleko přívětivější.

Dva protipóly

Stejně jako u Formentoru jsem i v Cupře Leon vyzkoušel nejsilnější provedení s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem TSI o výkonu 333 koní. Pak jsem ale přesedlal ještě do plug-in hybridu, který je s výkonem 177 koní čtyřválcové patnáctistovky (elektromotor má 116 koní) tak trochu na opačné straně barikády. Ani ne tak výkonem, i plug-in hybrid jede slušně, je to zkrátka ale úplně jinak zaměřené auto.

Cupra Leon VZ s motorem o výkonu 333 koní je pila. Vidíte, ještě info – takto motorizovaný Leon koupíte jenom jako kombík, hatchbacku se top verze netýká. Nicméně rychlý kombík je opravdu… no, superrychlý, nic lepšího nevymyslím. Výkon 333 koní je na kombík nižší střední třídy masivní, díky pohonu všech kol navíc netahá za volant, distribuce i takto velké síly je tak úplně bezproblémová.

Foto: Cupra

Integrovaná opěrka hlavy patří nejsportovnější verzi sedaček.

Psal jsem to už u Formentoru – pohon všech kol je realizován torque splitterem, což je velmi zjednodušeně řečeno spojka na zadní nápravě, která rozděluje točivý moment mezi kola. Umí převést dokonce až sto procent newtonmetrů na jedno kolo, což se hodí hlavně při driftování, které je pak zvládnutelné i pro nedriftaře. Pro sportovnější jízdu je však podstatnější, že torque splitter zajistí stabilní výjezdy ze zatáček. Právě díky vhodnému rozdělení točivého momentu se vám nestane, že by Leon zaváhal. Působí opravdu velmi, velmi jistě.

Změna za plug-in hybrid snad nemohla být citelnější. Takto motorizovaný Leon byl najednou úplně jiné auto. Nabízí se to, top ostrá specifikace vs. provedení orientované na ekonomický provoz… I tak mě ale rozdíl zarazil – z neustále napruženého hot hatche reagujícího na sebemenší popíchnutí se stal poněkud rozvláčný a tichounký pohodář orientovaný na spotřebu. V našem testovacím krátkém případě v zásadě elektromobil, protože nabito jsme měli do plna (díky 19,7kWh baterce ujede Cupra Leon čistě elektricky přes sto kilometrů), frčeli jsme bez zapojení spalovacího motoru. A docela svižně, elektromotor totiž poskytuje sám o sobě zmíněných 116 koní.

Tohle bude velmi příjemná verze pro každodenní použití. Cestu do práce a zpátky absolvujete elektricky, na delší cestování je připravená spalovací dopomoc. Poslední generace plug-in hybridů konečně funguje tak, jak jsme si asi od začátku všichni slibovali – městské a příměstské trasy lze bezproblémově absolvovat elektricky, při víkendovém výletování potom zapojíte i spalovací jednotky. Ideální!

V konfigurátoru najdete z testovaných verzí zatím pouze plug-in hybrid, který jako hatchback stojí minimálně 1 269 900 Kč. Málo to není, ale taková Cupra startuje až od vyšší a už hodně bohaté výbavy VZ. Nejsilnější kombík zatím českou cenu nemá, úplně nejlevnější Cupru Leon pak koupíte od 779 900 Kč (základní patnáctistovka, kombík je dražší o pětatřicet tisíc). Známe ještě ceny naftové verze, ta přijde minimálně na 914 900 Kč v případě hatchbacku, na kombík si připravte 949 900 Kč.

Související témata:
Načítám