Hlavní obsah

Vychytávky nové Škody Superb: Chytré ovladače, elektrické rolo nebo ergonomická masážní sedačka

Foto: Škoda Auto

Vedle druhého Kodiaqu je hlavní novinkou automobilky Škoda pro letošní rok ještě čtvrtá generace Superbu. A vzhledem k tomu, že předchůdce byl s přehledem nejkrásnější moderní škodovkou, jsou sázky pěkně vysoko!

Článek

Nejsme si jistí, jestli ve Škodovce právně pochopili koncept maskování. Místo abychom proklouzli okolím nepovšimnuti, je konvoj čtyř prototypů Superbů pokrytých pestrobarevnými trojúhelníky prohánějící se po silničkách kousek od Ženevy všude terčem pozornosti – lidé zírají a ukazují si na nás. A kdyby věděli, co je pod maskováním, zírali by ještě víc…

Foto: Škoda Auto

Nekoukejte, tady není nic k vidění! Jen flotila velmi tajných maskovaných prototypů nejočekávanějších škodovek současnosti.

Ve stejné době jako s maskovaným prototypem Kodiaqu jsme se totiž mohli svézt i s utajovaným Superbem, později jsme za zavřenými dveřmi viděli obě auta zcela odhalená, mohli obdivovat jejich ladné tvary a propracované interiéry – ale o tom vám nesmíme prozradit žádné detaily. Snad jen, že se máte na co těšit!

Třeba na multifunkční otočné ovladače v interiéru (zmiňovali jsme je už u Kodiaqu), na které jsou ve Škodovce hodně hrdí – sami je vymysleli, sami si je nechali vyrobit a jako jediní z koncernu je budou používat. Škoda je pověstná tím, že při vývoji aut přemýšlí v první řadě o tom, jak její auta budou majitelé využívat, o čemž svědčí skvělá ergonomie a celá řada chytře praktických Simply Clever řešení. A nyní také Smart Dials, otočné ovladače s integrovaným displejem, které mají ulehčit ovládání klimatizace a audia, zoomování mapy, přepínání jízdních režimů a další činnosti, kvůli nimž byste se dříve museli ponořit do hlubin menu dotykového infotainmentu.

Foto: Škoda Auto

Smart Dials se představily už u konceptu Vision 7S, brzy je uvidíme v produkční podobě. A vězte, že fungují skvěle!

Ostatně s Kodiaqem bude Superb sdílet velkou část techniky – počínaje platformou (MQB evo) zahrnující nejnovější konstrukční a technické úpravy (hliníkovou přední nápravnici a upravenou zadní, nové brzdy) přes vylepšený adaptivní podvozek DPP Pro (nyní je vybavený dvěma elektromagnetickými ventily umožňujícími přesnější ladění a přinášejícími lepší charakteristiku chování) a motorizace (Superb má navíc výkonný 2,0 TSI produkující 265 koní) až po architekturu a vybavení interiéru. Ale možná by vás víc zajímaly odlišnosti…

Foto: Škoda Auto

Historicky prvního Superbu vzniklo v různých podobách kolem 2 500 kusů, moderní první generace si na konto připsala 137 tisíc vyrobených vozů, u druhé generace to už bylo 618 tisíc a současná třetí generace překročila metu 800 tisíc a dále roste – má navíc ještě pár měsíců k dobru.

Začněme tím, že oproti současnému Superbu se ten nový velikostně příliš nezmění – odlišné rozměry mají čistě optický základ (ostatně rozvor je zcela shodný). Totéž v zásadě platí i pro kufr, který papírově sice narostl, jenže pouze kvůli změně metodiky měření (nově se u Škodovky měří nikoliv po plato, ale až po horní hranu sedaček jako u konkurence). Ale zcela upřímně, minulý Superb byl velký a prostorný jako loď, takže žádné další nafukování vážně nepotřeboval – pořád si v něm uděláte pohodlí vpředu i vzadu a kufr pojme bagáž pro celou rodinu. A to jak u kombi, tak u neméně praktického liftbacku (Neviděli jsme ho, ale Škodovka slibuje sexy tvary čtyřdveřového kupé!), který dorazí na trh o něco později.

Rozměry (srovnání se současným modelem)LiftbackCombi
Délka4 912 mm (+43)4 902 mm (+40)
Šířka1 849 mm (-15)1 849 mm (-15)
Výška1 481 mm (+12)1 482 mm (+5)
Rozvor2 841 mm2 841 mm
Objem zavazadlového prostoru645 l (+20)690 l (+30)

Interiér se pak nechal hodně inspirovat Enyaqem (vzdušnost, kvalita a různorodost materiálů, architektura s nízkou palubní deskou a vykukujícím tabletem), akorát Superb má plnohodnotný přístrojový štít před řidičem s možností doplnění průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Na stejném 12,9" displeji infotainmentu (v základu 9,8") běží vylepšený systém s přehlednějším zobrazením a snazším ovládáním (zejména díky dvěma pevným lištám, na té horní jsou nejdůležitější funkce, na dolní zase položky menu), čímž by měl napravit hříchy svého předchůdce.

Foto: Škoda Auto

Nesmíme vám ani naznačit, jak bude vypadat, ale… těšte se, bude se vám líbit!

Nový Superb stejně jako Kodiaq už má v nabídce pouze automatické převodovky, volič se přitom přestěhoval pod volant, a uvolnil tak prostor na středové konzole – pohodlně se sem vejde polička na telefon (v případě Kodiaqu se vejdou dva, jeho středový modul je totiž o chlup širší) s indukčním nabíjením (výkon 15 W, aktivní chlazení), chytré držáky na nápoje a další odkládací prostory.

Foto: Škoda Auto

Praktické kombi přijde jako první, následovat bude ještě elegantnější limuzína (fakticky liftback), která slibuje podobu čtyřdveřového kupé. Jsme zvědaví!

Další příjemnou vychytávkou je třeba nová ergonomická sedačka pro řidiče disponující bederní opěrkou nastavitelnou ve čtyřech směrech a masážní funkcí realizovanou 10 polštářky. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici chytré odkládací kapsy (i pro mobil) a středová opěrka může mít integrovaný držák pro tablet. Vysoce variabilní kufr pak vedle elektricky ovládaného víka zakrývá poprvé v historii Škodovky elektrické rolo! Což je pouhých pár vybraných příkladů z celkových až 28 Simply Clever prvků na palubě nového Superbu. Ale pojďme přestat vykládat a konečně se kousek svezme…

Foto: Škoda Auto

Stále pohledný, stále obrovský, stále pohodlný. Jen nyní ve všem ještě o něco lepší než kdy dřív.

Hlavním tématem Superbu bylo vždy pohodlí a ani za volantem novinky vás nečekají žádné dramatické změny. Pohodlně se uvelebte (to jde velmi snadno), hladce se rozjeďte a užívejte si tu lehkost řízení (řadicí páka v Superbu určitě nikomu chybět nebude), houpavé pohodlí (adaptivní podvozek si v komfortním režimu po asfaltu jen hladce plyne) a ticho (interiér je totiž skvěle odhlučněný).

K pohodě na palubě přispívá i skvělý benzinový 1,5 TSI evo, který si pod kapotou jen tiše přede – a občas ani to ne. Kromě vypínání dvojice válců (ACT+) je totiž vybaven mild-hybridním ústrojím vypínajícím za jízdy rovnou celý motor. Kromě toho, že je ještě úspornější než dřív, je také o kus tišší – podle nás ideální motorizace pro všechny, co netráví celé dny na dálnici. Dvoulitrový diesel totiž není špatný, ale oproti svým předchozím evolucím na první dobrou nevystupuje ničím z řady.

MotorVýkonPřevodovkaPohon
Benzin
1.5 TSI mHEV110 kW/150 k7st. DSG4x2
2.0 TSI150 kW/204 k7st. DSG4x2
2.0 TSI195 kW/265 k7st. DSG4x4
Diesel
2.0 TDI110 kW/150 k7st. DSG4x2
2.0 TDI142 kW/193 k7st. DSG4x4
PHEV
1.5 TSI iV150 kW/204 k6st. DSG4x2

V nabídce motorizací pak bude ještě nejvýkonnější benzinový dvoulitr (ten Kodiaq mít nebude) a zcela nový plug-in hybrid druhé generace postavený kolem motoru 1,5 TSI, který láká na čistě elektrický dojezd přes 100 km (s možností DC dobíjení). Všechny jednotky jsou spojené s dvouspojkovým automatem DSG a kromě pohonu předních kol jsou vybrané verze kombinované s pohonem všech čtyř kol.

Technicky je tedy Superb víc než připravený opanovat segment, který konkurence houfně opouští ve prospěch SUV. Jenže Škoda věří – a my s ní – že pro Superb je na trhu spousta prostoru, protože se najde stále dost zákazníků toužících po elegantním kombi nebo reprezentativní limuzíně. A ti se už nemohou dočkat – a my s nimi – až ze Superbu definitivně spadne krycí plachta a jeho poslední tajemství budou odhalena.

Škoda Superb a Kodiaq budou představeny letos na podzim, výroba začne ve druhém čtvrtletí příštího roku. Pokud chcete stihnout ještě současnou generaci, její výroba končí až na začátku roku 2024.

Načítám