Hlavní obsah

Volvo po 25 letech vrací na trh zadokolku: Modernizované XC40 a C40 mají obrácenou koncepci

Foto: Volvo

Volvo po čtvrtstoletí dlouhé pauze vrací na trh zadokolku. Poděkovat za to můžeme elektrickému pohonu a jeho specifikům. Ale než se pustíme do detailního vysvětlení, musíme si zkusit odpovědět na jednu klíčovou otázku:

Článek

Už jste někdy zkoušeli žonglovat při jízdě na jednokolce? Kromě pár artistů z cirkusu se určitě moc rukou nezvedlo a je pro to dobrý důvod – je to zatraceně těžké! A podobně náročný úkol pro přední kola auta je, aby zatáčela a zároveň přenášela výkon na asfalt, proto většina moderních elektromobilů – nyní včetně Volva XC40 a C40 Recharge – přechází na pohon zadních kol.

Pohon předních kol jsme si u kompaktních aut zvykli brát jako samozřejmost, ale ono to vzniklo spíš jako z nouze ctnost šetřící prostor i náklady, u méně výkonných vozů navíc souboj výkonu s přilnavostí zase tolik nehrozí. Jenže kompaktnost elektrických motorů a jejich instantní točivý moment celou situaci významně mění – řada z nich jsou zadokolky od narození, mnoho dalších na tuto koncepci přechází.

Foto: Volvo

Volvo pro modernizované XC40 a C40 muselo upravit podvozek pro pohon zadních kol místo předních.

Názorně to ukazuje i Volvo, které u XC40 začínalo konverzí platformy se spalovacím motorem na elektrický pohon prostě tím, že pod kapotu místo spalováku nastěhovalo elektromotor s příslušenstvím. A všechno fungovalo. Jenže to bylo už před dvěma lety a za tu dobu u Volva stihli vyvinout nový elektromotor vlastní konstrukce, který je podstatně výkonnější – místo 330 Nm dokáže na kola poslat rovnou 420 Nm čili o 30 % více síly. A to si vyžádalo zmíněnou úpravu koncepce.

Nový motor není vše

Součástí modernizace modelů XC40 a C40 Recharge je také nová baterie. Původní balík s kapacitou 69 kWh zůstal, ale nabízí se už pouze s jedním motorem (238 k a 420 Nm). Vyšší verze jsou spojeny s baterií o kapacitě 82 kWh (dříve měla větší baterii pouze čtyřkolka a s nižší kapacitou 78 kWh), která jim umožňuje dojezd vysoko přes 500 kilometrů. Zároveň se zvýšil nabíjecí výkon ze 150 kW rovnou na 205 kW (pro základní verzi zůstává 130 kW), efektivní nabíjení 10-80 % tak sice stále trvá cca 28 minut, ale za stejný čas získáte citelně delší dojezd. Sluší se dodat, že k delšímu dojezdu pomohly i další optimalizace řídicích jednotek a termomanagementu.

ModelKapacita akumulátoruDojezd (WLTP)
C40 Recharge Single Motor69 kWh478 km
C40 Recharge Twin Motor82 kWh550 km
C40 Recharge Single Motor Extended Range82 kWh582 km
XC40 Recharge Single Motor69 kWh469 km
XC40 Recharge Twin Motor82 kWh541 km
XC40 Recharge Single Motor Extended Range82 kWh575 km

Nebudeme si tu malovat graf skládání vektorů sil a zabředávat do fyzikálních zákonitostí, ale věřte, že kdybyste s takovou silou pod pravým chodidlem zadupnuli plyn do podlahy, přední kolečka by začala hrabat jako o život – což je otrava na rovince, ale v zatáčce to může být dost nebezpečné.

Přesunutím elektrického motoru na zadní nápravu se však předním kolům ulehčilo. Doslova – jednomotorová XC40 Recharge měla dříve rozložení hmotnosti 54 : 46 ve prospěch přední nápravy, nyní je to 47 : 53 ve prospěch té zadní. Při přišlápnutí plynu se tedy místo odlehčení předních kol ta zadní ještě více zatíží a hned máte víc trakce.

Foto: Volvo

Pohon zadních kol přináší více trakce, kterou výkonné elektromotory nutně potřebují.

A tu sílu navíc vážně cítíte, XC40 s pohonem zadních kol akceleruje o poznání urgentněji. Navíc je s ním zábava i v zatáčkách – už dříve se díky nízkému těžišti a s hmotou soustředěnou kolem osy otáčení hbitě stáčelo k apexu, nyní je to díky lehčí přídi (a ostřejšímu řízení) ještě citelnější, plynem navíc můžete mírně ladit stopu (což vnímáte i díky měkčímu nastavení tlumičů), auto na práci s pedálem velmi ochotně reaguje.

Nečekejte ale žádné táhlé smyky, podvozek spolu s elektronikou pracují na co nejbezpečnějším chování, jak se na správné Volvo sluší a patří. Pokud si pamatujete na zadolkolky od BMW nebo Žiguli, ty měly velmi lehký zadek, proto se nechaly tak snadno rozhodit – to tady nehrozí. Stejně tak se nemusíte bát ani na sněhu, trakce je díky metrákům bateriového balíku dost, elektrický zátah se dá precizněji dávkovat a elektronika vám kryje záda.

Foto: Volvo

Má víc síly, dojede dál a ještě je větší radost ho řídit. Tomu říkáme modernizace!

Ostatně v nabídce je i dvoumotorová verze, pokud jezdíte častěji na hory a chcete mít jistotu. Ta je vyzbrojena silnějším 258koňovým synchronním elektromotorem s permanentními magnety vzadu (stejný má i zadokolka s větší baterií) a 150koňovým asynchronním motorem vpředu (nevyžaduje konstantní elektrický náboj, jinými slovy ho lze v případě nepotřeby prostě odpojit a šetřit energii, také uspořil 18 kg), což dohromady dělá 408 koní a 670 Nm – to jsou prakticky stejná čísla, jako měla předchozí verze se dvěma shodnými elektromotory s permanentními magnety, ale rozložení sil je nyní více ve prospěch zadních kol (dříve to bylo 50 : 50) a také to na rozjezdu i v zatáčkách ucítíte.

Elektromobily tedy přináší spoustu změn, ale řada z nich je k lepšímu – místo nudných aut s koncepcí „všechno vpředu“, která se umějí akorát vrhnout po čumáku k zoufalé nedotáčivosti, tu máme řidičsky zajímavější vozy s pohonem zadních kol a rozložením hmotnosti, jako kdyby měly motor uprostřed. To na silnici přinese nejen víc bezpečí pro posádku, ale také víc radosti za volantem pro řidiče, takže kdo by se zlobil!

Ceník modernizovaného Volva XC40 Recharge začíná na částce 1 259 000 Kč (RWD standard range), za verzi s větší baterií (RWD extended range) zaplatíte minimálně 1 319 000 Kč a čtyřkolku s vyšší výbavou pořídíte za 1 489 000 Kč. Za karosářskou verzi SUV-kupé v podobě modelu C40 připlatíte vždy 40 tisíc korun.

Načítám