Hlavní obsah

Nejpohodlnější a nejtišší auto, které není rolls-royce: Poprvé za volantem Volva EX90

Foto: Volvo ČR

Nedočkavě očekávané nové elektrické rodinné SUV značky Volvo konečně přijíždí na český trh a my se s ním mohli krátce svézt na silnicích za Prahou. Je to opravdu taková pecka, jak Švédové slibují…?

Článek

Aaach, to je klídek. O vozech od Volva to říkáme často, že umí na palubě vytvořit mimořádně příjemnou a uklidňující atmosféru, ale EX90 to posouvá na úplně nový level. Na level, který se blíží tomu úplně nejtiššímu a nejpohodlnějšímu autu na světě: Rolls-Royce Spectre. Jedno je obří rodinné SUV, druhé obří kupé, takže na první pohled úplně rozdílné světy, ale spojují je dvě klíčové věci - elektrický pohon a vzduchový podvozek.

Elektřina posouvá svým bezhlučným provozem a hladkou jízdou vnímaný komfort na vyšší úroveň než u těch nejlepších spalováků, což pocítíte i v docela mrňavém crossoveru EX30. U vlajkového EX90 se ale inženýři vyřádili na odhlučnění a veškerý hluk z okolí k vám doléhá jen jako slabý šum. Žádné vrčení motoru, žádné valení kol, dokonce ani žádné hučení aut kolem. Až v dálničních rychlostech se projeví aerodynamika, ale jen jako vzdálené šumění, nic rušivého.

Foto: Volvo ČR

Jízda ve Volvu EX90 je výjimečně poklidná, tichá a komfortní.

Neslyšíte ani žádné rázy od kol na příčných nerovnostech, tradiční bolest moderních aut s obrovskými, těžkými liťáky s nízkoprofilovými gumami. Vzduchový podvozek ale dokáže perfektně utlumit i 21palcové ráfky, takže EX90 po silnici jen nevzrušeně pluje, ať je asfalt seberozbitější. V zatáčce však najde svou jistotu, o kterou se můžete opřít, a vinglem tak tohohle pětimetrového obříka protáhnete snadněji, než byste čekali.

Single MotorTwin MotorTwin Motor Performance
Motor1× elektromotor2× elektromotor
Výkon205 kW (279 k)300 kW (408 k)380 kW (517 k)
Točivý moment490 Nm770 Nm910 Nm
Pohonzadních kolvšech čtyř kol
Akcelerace 0-100 km/h8,4 s5,9 s4,9 s
Max. rychlost180 km/h
Kapacita baterie104 kWh111 kWh
Dojezdaž 519 kmaž 518 km
NabíjeníAC 11 kW, DC 250 kW
Rozměry (d/š/v)5 037/1 964/1 744 mm
Rozvor2 984 mm
Objem kufru697 l (+46 l vpředu)

Pohodlně, ale hlavně bezpečně

Tou nejzásadnější inovací EX90 není jeho elektrický pohon, ale systém celkové bezpečnosti. U Volva mu říkají Safe Space, protože sleduje prostředí kolem vozu, ale také uvnitř. Využívá k tomu mohutnou senzorickou armádu obsahující jeden LiDAR (to je ta boule na střeše), pět radarů, sedm kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů, k tomu obrovský výpočetní výkon, aby všechna data zvládla zpracovat.

Díky tomu je EX90 připravené krýt řidičovi záda v každé situaci, případně za něj v budoucnu (až to legislativa povolí) dokáže i převzít řízení (bavíme se tu o autonomii třetího stupně). Také sleduje řidiče, jestli se soustředí na řízení a je zdravotně v pořádku (v případě spánku nebo jiné zdravotní obtíže dokáže samočinně zastavit na kraji silnice a zavolat pomoc). Stejně tak vás upozorní, kdybyste náhodou uvnitř nedopatřením zapomněli svého potomka nebo domácího mazlíčka (dokáže totiž rozpoznat bušení srdce ve vnitřním prostoru kabiny). Nebo jim rovnou zapne klimatizaci, aby se jim při pobytu v autě nic nestalo.

Foto: Volvo

Jako jedno z mála produkčních aut je EX90 vybavené LiDARem, tedy zjednodušeně laserovým radarem, který dokáže vidět předmět o velikosti baseballového míčku na vzdálenost 250 metrů. Ve dne i v noci. Za oslňujícího světla i neprůhledné vánice. Navíc se nikdy neunaví, na rozdíl od lidských očí.

A na další rovinku vyletí rychleji, než byste se nadáli. V nejvýkonnější verzi máte totiž na povel 517 koní, které EX90 vystřelí z klidu na stovku za velmi sportovních 4,9 sekundy. Díky bleskovým reakcím elektrického pohonu navíc působí při pružném zrychlení ještě o něco rychleji. Přitom se řídí úžasně snadno a dokáže jezdit naprosto uvolněně, takže o tom početném stádu ani nevíte, dokud neprásknete bičem a nepřinutíte jej do cvalu.

Jak daleko EX90 dojede? Jak rychle se nabíjí? Jak se používá jeho infotainment, jak je bezpečné a jak se s ním žije? Tak na to vám po té krátké chvíli za volantem ještě nedokážeme odpovědět.

Ale už brzy budeme mít Volvo EX90 na regulérní test, při kterém ho pořádně prověříme. Tak zůstaňte naladěni na Garáž.cz!

Načítám