Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
První dojem je trochu matoucí - nový Transporter T7 vypadá ze všech úhlů jako čistokrevný volkswagen. Příď nese známé znaky rodiny transporterů s jasně rozeznatelnou grafikou světel a „usměvavou“ maskou, znalci si pak povšimnou typické „Bulli linie“, tedy hrany vycházející z horní hrany světel a obíhající celé auto (se zakomponovanými kolejnicemi posuvných dveří na bocích), což vůz podle šéfdesignéra Alberta Kirzingera činí kompaktnějším.

Transporter T7 designově zapadá mezi své civilnější sourozence. Každé z aut však stojí na zcela odlišné platformě – ID. Buzz na elektrické MEB a Multivan T7 na osobní MQB, což umožnilo postavit Transporter T7 skutečně užitkově zaměřený bez kompromisů nutných pro MPV/obytné varianty. Na druhou stranu to VW přinutilo spolupracovat s Fordem, základ v podobě Transitu Custom je ale jeden z těch nejlepších na trhu.
Jenže v kabině se to začne komplikovat. Když se vyhoupnete na sedadlo řidiče, uchopíte známý multifunkční volant, obhlédnete povědomou grafiku digitálních přístrojů a infotainmentu a mrknete na výplně dveří, všechno vypadá v pořádku. Avšak detaily jako ovladače oken a zrcátek, přepínač světel, páčky pod volantem (ta pravá slouží jako volič převodovky) nebo zvuk blinkru prostě nesedí…

Kabina T7 má jasně rozeznatelné prvky VW (volant, layout sériově dodávaných digitálních budíků a infotainmentu, design výplní dveří a další materiály), jiné detaily jsou však převzaté od Fordu – včetně voliče automatické převodovky pod volantem v americkém stylu.
To proto, že Volkswagen vyvíjel nový Transporter společně s Fordem. Vycházeli tak ze solidního základu nové generace Transitu Custom, který si VW nechal upravit k obrazu svému – seznam odlišných dílů je tak prý hodně dlouhý a samozřejmě i vysoce utajovaný. Výsledek však předčí předchozí T6.1 po všech stránkách.
Transpoter T7 na délku narostl o 146 mm (celkem měří 5,05 m), nákladový prostor se tak natáhl o 60 mm na 2,6 metru. A komu by to nestačilo, může sáhnout pro variantě s prodlouženým rozvorem (o 400 mm) s celkovou délkou 5,45 m a vnitřním prostorem dlouhým 3 m (dalších 40 cm získáte díky průvlaku na místě sedadla spolujezdce).

Objem nákladového prostoru dost výrazně narostl, větší vnitřní rozměry (délka i šířka mezi podběhy) zlepšily i jeho využitelnost.
T7 je také o 128 mm širší než T6.1, uvnitř mezi podběhy zadních kol dokonce získal 148 mm navíc, takže do něj v pohodě naložíte europaletu - konkrétně se do standardní verze vejdou dvě za sebe, respektive tři v případě prodloužené varianty. Celkový nákladový prostor se tak přifoukl o 5 % na maximálních 5,8 m3 u standardní varianty a až 9,0 m3 u prodloužené. Nový Transporter uveze víc uvnitř (až 1,3 tuny) i na střeše (až 170 kg) a také víc utáhne (až 2,8 tuny).

Výraznou výhodou Transporteru je také jeho variabilita. Nejen co do počtu verzí, ale i řešení vnitřního prostoru – skříňová verze může mít posuvné dveře na jedné či obou stranách a vzadu křídlové dveře anebo výklopné víko. K tomu různé přepážky na dělení prostoru a samozřejmě nesmí chybět také upevňovací oka a lišty.
Spoluprací s Fordem získal nový T7 také širší paletu motorů. Můžete ho mít s klasickým dvoulitrovým dieselem (ve výkonových variantách 81, 110 nebo 125 kW, s manuálem či automatem a s možností volby pohonu všech čtyř kol), ale také jako univerzální plug-in hybrid (s kombinovaným výkonem 171 kW a dojezdem až 60 km na jedno nabití) nebo čistý elektromobil (s výkonem až 210 kW a dojezdem až 357 km).

„Transporter (Kurýr) řídí Transporter.“ Ambasadorem horké novinky od VW je hollywoodská akční hvězda Jason Statham.
Tradičně široká je i nabídka variant – klasický van můžete totiž mít i ve verzi s druhou řadou sedadel a kombi může mít až tři řady sedadel, přičemž v té druhé jsou nově tři samostatné sedačky (kdybyste je vyjímali, tak každá váží 28 kilo, což je obrovský rozdíl oproti dřívější 80kilové lavici). Naprostou specialitou Transporteru je pak šasi se zdvojenou kabinou. A vedle toho je tu ještě civilnější Caravelle s až třemi řadami sedadel, komfortnějším provedením a širší nabídkou výbavy (včetně speciálních verzí Edition a Panamericana).

Skříňový Transporter, osobní Caravelle a mnoho dalších verzí, ze kterých můžete vybírat přesně podle potřeb vašeho byznysu a života.
Tím nejprodávanějším bude ale bezpochyby stále skříňový Transporter s krátkou kabinou a dvoulitrovým dieselem a ten jsme také krátce projeli. A… no, jak to říct, jezdí jako dodávka. I když už velmi civilizovaná. T7 je docela pohodlný a slušně odhlučněný, snadno se řídí (VW se chlubí průměrem otáčení 11,9 m, což je jen o metr větší než u osmičkového Golfu) a dvoulitr má dost síly i kultivovanosti. Ergonomie kabiny je perfektní a ovládání intuitivní, akorát si u VW mohli dát větší práci se zkratkami k vypínání otravných asistentů. Ale možná to pípání varovných systémů jinak většinou divoké řidiče bílých dodávek trochu zklidní…

Za jeho volantem si moc zábavy neužijete, ale řídí se snadno, jezdí pohodlně, a především je na něj spoleh.
Určitě však ocení přehlednou 12palcovou digitální přístrojovku a 13palcový dotykový infotainment s širokou řadou funkcí (ovládání usnadňuje lišta fyzických tlačítek pod displejem s otočným ovladačem hlasitosti), k tomu má T7 i podstatně bohatší nabídku standardní a příplatkové výbavy, která zahrnuje třeba Matrix LED světlomety, 360° kamerový systém, digitální zpětné zrcátko nebo elektricky sklopné tažné zařízení.
Volkswagen tak vyslyšel volání zákazníků po větším a vybavenějším Transporteru s neobyčejně širokou nabídkou verzí a pohonných jednotek, navíc stále těží z široké servisní základny. Spojení s Fordem jeho osobitosti nijak neuškodilo, zákazníkům je to ostatně nejspíš celkem jedno. VW se navíc dušuje, že si důsledně pohlídá výrobní kvalitu - jak na konci výrobní linky Fordu v tureckém městě Gölcük (kam se po sedmi dekádách přestěhoval z Hannoveru), tak když auta sjedou z transportních vagonů a vyjedou z lodí, než zamíří k dealerům a zákazníkům. Takže je slušná šance, že se nejnovějšímu členu úspěšné rodiny VW Transporter bude na trhu dál dařit na výbornou.
Nový VW Transporter T7 si budete moci nakonfigurovat již v březnu, skříňová verze dorazí na showroomy na přelomu března a dubna a na oficiální zahájení prodeje dojde v květnu.
- Vstupní cena Transporter skříň 2.0 TDI 81 kW 699 000 Kč bez DPH.
- Vstupní cena Transporter Kombi 2,0TDI 81kW za 729 900 Kč bez DPH.
- Vstupní cena Caravelle 2,0TDI 81kW krátky rozvor za 789 900 Kč bez DPH.
VW bude poskytovat tovární záruku 5 let / 200 000 km.