Hlavní obsah

Volkswagen se poučil z přešlapů a s ID.7 se mu konečně povedlo udělat z elektromobilu auto

Foto: Volkswagen

ID.7 v namodralé metalíze, s usedlejšími barvami je celé auto takové… usedlejší. Za trochu víc designové odvahy bych se nezlobil.

O vlajkové lodi elektrické rodiny ID jsme už několikrát psali, sériovou sedmičku jsme však zatím ještě neřídili. Napravili jsme to v podzimní atmosféře na jihu Francie.

Článek

Doteď si vzpomínám na svůj první kontakt s modelem ID.3. Bylo by asi trošku zvláštní, pokud bych si to nepamatoval, stalo se tak v roce 2019 na autosalonu ve Frankfurtu. Byla to tehdy velká událost, pochopitelně, Volkswagen přece ukázal první model z klíčové řady ID., která se měla – a pořád má - stát tahounem a základem nabídky. Premiéra ID.3 se důležitostí přirovnávala k uvedení prvního Golfu.

Buď jak buď, můj první kontakt s ID.3 nadšení zrovna nevzbudil. Od VW jsem čekal revoluci mezi elektrickými vozy, že postaví „das elektromobil“, jenž se stane měřítkem prakticky v každém směru. Místo toho jsem ve Frankfurtu koukal na zvláštně nijaké auto s velmi laciným interiérem, které následně nepřesvědčilo ani dost nestabilním softwarem.

Tohle ale bylo, letošní modernizace – byť to na první pohled určitě nebije do očí - ID.3 velmi pomohla, aby významně prokoukla. Pár decentních změn na karoserii a konečně trojka vypadá alespoň trochu zajímavě. Velmi se také zkvalitnil a zútulnil interiér, tady je pokrok proti předchůdci rozhodně největší. A po několika optimalizacích snad už i software seká dobrotu. A hlavně – díky nové základní verzi (a vůbec ne špatně vybavené) se trojka sice taktak, ale vejde pod milion.

Oficiální videoprezentace VW ID.7Video: Volkswagen

Volkswagen se poučil

A proč to všechno píšu? Když mám za chvilku sednout a projet elektrickou vlajkovou loď ID.7? Protože na novince jde krásně vidět, že se Volkswagen díky ID.3 poučil a v případě ID.7 přišel s elektromobilem, který se bez zjevných dětských nemocí a nedodělků už obešel. Pár drobností by se našlo, dostanu se k nim, ale celkově to byla zatím jedna z nejpříjemnějších elektrických zkušeností.

Že je elektromobil z podstaty věci tichý, to je každému asi jasné. Jenže prakticky bezzvučná pohonná soustava nemusí znamenat, že je na palubě elektromobilu pak skutečně ticho. Máme tady hluk aerodynamický, od podvozku… A přesně v těchto ohledech ID.7 exceluje. Skoro pětimetrový liftback umí vytvořit skutečně pozoruhodně pohodový mikrosvět, do něhož zvenčí nepronikají prakticky žádné rušivé vlivy.

Nejvíc znát to bylo na dálnici, kde v rychlostech kolem 140 km/h panoval na palubě vlastně absolutní klid. Karoserie s koeficientem odporu vzduchu 0,23 krájela vzduch jako nůž, asfalt pod koly prakticky nešuměl… Mimořádně luxusní svezení!

Foto: Volkswagen ID.7

Volkswagen ID.7 má koeficient odporu vzduchu pouhých 0,23.

Organizátoři nám v okolí Marseille připravili i pár zatáček, tady jsme se samozřejmě museli utkat s pěti metry délky a 2,2 tunami hmotnosti, ale nemůžu říct, že by to bylo vyloženě nepříjemné. Dokonce bych řekl, že ID.7 nepůsobila v zatáčkách vyloženě tupě a že se jen nehrnula ven ze zatáčky, když jsem lehce zvýšil tempo.

Nejvíc bych však ocenil nastavení tlumení. Bylo velmi znát, že se elektromobil nemusí potýkat s vyšší stavbou karoserie, což v kombinaci s těžkými baterkami v podlaze často znamená houpání, ponořování přídě, zkrátka se silnicí spíš valíte, než jedete. ID.7 je daleko kultivovanější, vyrovnanější, jízdním projevem se velmi blíží spalovacím protějškům. Třeba Arteonu.

V Česku je zatím k dispozici jediná verze – s elektromotorem o výkonu 210 kW, točivý moment dosahuje 545 Nm. V budoucnu dojde na čtyřkolku a prý také rychlou verzi GTX, počítá se rovněž s větší baterkou. V tuto chvíli vám musí stačit 77 kWh. Už s touto kapacitou se však dostanete na normovaný dojezd něco přes 600 km, při udávané průměrné spotřebě 14,1 až 16,3 kWh / 100 km. My jsme jezdili za víc, zmiňoval jsem dálnici, spoustu zatáček a místy nějaké to důraznější zrychlení (zrychlení na stovku za 6,5 s bylo potřeba otestovat – s dynamikou ID.7 problém skutečně nemá), s kolegou jsme se dostali na nějakých 18 kWh na 100 km.

Foto: Volkswagen

Sedmička je liftbackem s karoserií dlouhou skoro pět metrů.

Tipl bych si, že plus minus pět set kilometrů by ID.7 mohla zvládnout i v zimě. Uvidíme! Verzi s výkonem 210 kW a 77kWh baterkou můžete nabíjet výkonem až 175 kW, dvě stě kilometrů byste tak do akumulátoru měli natlačit za deset minut. Za ideálních podmínek. O ty se postará předehřívání baterky, k nabíječce tak dorazíte s akumulátorem připraveným na maximální nabíjecí výkon.

S ID.7 se Volkswagenu povedlo to, co jsem čekal už od ID.3. Že se i v elektromobilech projeví obrovské zkušenosti zavedené automobilové značky a vyjede s produktem, který z elektromobilů udělá auta. Ze softwaru hardware. V ID.7 jsem cítil nadstavbu danou zázemím jednoho z největších výrobců aut. Ať už je to bytelnost nebo naladění podvozku, k němuž se třeba Tesla bude prokousávat ještě roky, sedmička je ve stále mladé rodince ID. konečně opravdové VW.

Digitál a spousta místa

Uvnitř je to samozřejmě digitál nad digitál, v tomto směru u Volkswagenu nedošlo k žádné revizi přístupu jako třeba u Škodovky, která do nového Superbu a Kodiaqu přidala trojici ovladačů Smart Dials. V ID.7 se prakticky vše děje přes patnáctipalcový centrálně umístěný displej. Ale máme i dobré zprávy. Prostředí infotainmentu, rychlost odezvy i grafika se s prvotním omylem v ID.3 nedají srovnat, Volkswagen se velmi posunul.

A na sebereflexi vlastně přece jen došlo. Dotyková lišta ve spodní části displeje je konečně podsvícená, v horní části displeje pak najdeme ikonky oblíbených funkcí, kde si třeba můžete deaktivovat čím dál otravnější bezpečnostní systémy. Tohle je určitě nejen pro mě velmi vítaná zkratka. Nemusíte lovit nikde v menu, ale jedno ťuknutí do displeje vás propojí se správou všech asistentů a pak už jenom odklikáváte nepotřebné. Ano, s každým dalším nastartováním. Ale buďme rádi, že to zatím jde vypnout. Až nám tohle jednou zakážou, bude zle.

Foto: Volkswagen

Prakticky veškeré ovládání je soustředěno do digitálního displeje s úhlopříčkou patnáct palců.

To by ale nebyl Volkswagen posledních let, aby přece jenom nepřišel s nějakou kulišárnou. Respektive, že si ji ještě nenechal vymluvit. Ovládání bočních oken dvojicí tlačítek (přepínáte mezi předními a zadními) přežilo i do modelu ID.7. Jistě, v základu máte třízónovou klimatizaci, která se v drtivé většině případů postará o uspokojivý teplotní komfort, určitě se však stále najde dost situací, kdy chcete auto třeba rychle vyvětrat. A to se pak v tom přepínání mezi předními a zadními okny jedna dvě zamotáte.

Ale tak, podsvícené lišty jsme se nakonec dočkali, třeba se s faceliftem objeví i samostatná tlačítka pro zadní boční okna.

Ještě pochválím kvalitní materiály a celkově útulnou atmostéru. Ani tohle nebylo u modelů ID. samozřejmé, sedmička však jako pětimetrová limuzína nehodlá riskovat a odpovídající vnitřek nabídne hned od začátku.

Foto: Volkswagen

Kufr nabídne základní objem 532 litrů.

A toho místa! Hlavně na zadních sedačkách je díky skoro třímetrovému rozvoru až přebytek centimetrů pro nohy, s výškou 181 cm jsem nestrádal ani nad hlavou. Opravdu limuzína. A navíc praktická. Karoserii liftback s velkými pátými dveřmi jsem také už zmínil, základní objem kufru pak činí 532 litrů.

ID.7Arteon
Délka4 961 mm4 862 mm
Šířka1 862 mm1 871 mm
Výška1 538 mm1 450 mm
Rozvor2 966 mm2 837 mm
Objem zavazadlového prostoru532 l563 l

Moc na výběr není

Alespoň tedy v tuto chvíli. Na českém trhu je k dispozici jediná verze – jak jsem napsal výše, jde o ID.7 Pro s elektromotorem o výkonu 210 kW a baterkou se 77kWh kapacitou. Připravte si nejméně 1 569 900 Kč. V základu nechybí head-up displej s rozšířenou realitou, třízónová klimatizace, devatenáctipalcová litá kola, tepelné čerpadlo, bezdrátová konektivita, indukční nabíjení telefonu nebo vyhřívané přední sedačky a volant.

Pokud chcete něco navíc, musíte mezi pakety výbav. Z jednotlivých příplatkových položek jsem v konfigurátoru našel jenom dvacetipalcová litá kola (13 500 Kč), metalízu (od 19 400 Kč) nebo tažné (27 200 Kč). Potom už musíte mezi balíčky. Ten s označením Interiér za necelých sedmdesát tisíc obsahuje sedačky s masáží, ambientní osvětlení a lepší čalounění. Interiér Plus za 124 800 Kč přidává ještě třeba vyhřívané zadní sedačky a ventilované ty přední (s elektrickým ovládáním) nebo soundsystém Harman Kardon. A takto můžete pokračovat dál přes exteriérové pakety v podobných relacích. Chápu, zjednodušení nabídky sníží výrobní náklady, ale když třeba chcete jenom adaptivní podvozek (což byste chtít měli), nezbude vám nic jiného než sáhnout minimálně po paketu Exteriér Plus a hned jste v tom za devadesát tisíc.

Celkově je však Volkswagen ID.7 opravdu velmi povedený elektromobil. I auto. Těším se na delší setkání v českém testu! Novinku už lze objednávat, první kousky k nám dorazí v lednu.

Načítám