Hlavní obsah

Volkswagen Multivan T7 – Obrovský skok vpřed

Foto: Volkswagen

Nový VW Multivan generace T7 má být revolucí mezi osobními dodávkami – pod oblejší a stylovější karoserií ukrývá ty nejmodernější technické vychytávky a jeho komfort jízdy má mít blízko osobním vozům. Co je na tom pravdy jsme zjišťovali při prvním setkání v malebném kraji kolem německé řeky Mohan.

Článek

Už žádné kompromisy, řekli si inženýři Volkswagenu z oddělení pro užitkové vozy a při návrhu nového Multivanu T7 nenechali kámen na kameni. Požadavky na návrh odolného pracanta na stavbu nebo neúnavné dodávkové muly jdou totiž často přímo proti potřebám pohodlné přepravy osob, proto se osobní Multivan oddělil od nákladního Transporteru a jeho nová generace je kompletně odlišná.

Základem se totiž stala „civilní“ modulární platforma MQB, která tak znovu prokázala svou výjimečnou univerzálnost – stojí na ní totiž všechna koncernová auta o velikosti od Fabie až po Kodiaq. A nyní také pětimetrový Multivan T7. Ten bude k dispozici hned ve dvou délkách (4,98 m a 5,18 m) na stejném rozvoru (oproti T6.1 prodlouženému). Nový T7 je oproti T6.1 také o chlup širší a hlavně nižší, aby se pohodlně vešel do parkovacích domů.

Multivan T7Změna oproti T6.1
Délka (krátká verze)4 973 mm+69 mm
Délka (dlouhá verze)5 173 mm-131 mm
Šířka1 941 mm+37 mm
Výška1 903 mm-47 mm
Rozvor3 124 mm+124 mm
Foto: Volkswagen

Multivan T7 oproti předchůdci v důležitých parametrech povyrostl

Jeho interiér je přitom díky chytrému využití vnitřního prostoru vzdušnější (pomáhá mu i obrovská dvoudílná panoramatická střecha prosvětlující kabinu a zvyšující prostor nad hlavou) a variabilnější než kdy dřív. Poskytuje prostor pro sedm cestujících na samostatných sedadlech (vzadu dřív bývala lavice), která jsou navíc o čtvrtinu lehčí (pro snazší manipulaci) a vyhřívaná (pouze krajní sedadla) bez nutnosti připojování kabelů. Díky novému kolejnicovému systému, který běží po celé délce nákladového prostoru, je můžete posouvat, přemisťovat a vyjímat dle potřeby.

Foto: Volkswagen

Dvoudílná panoramatická střecha příjemně prosvětluje interiér

Inženýři VW jsou taky velice hrdí na novou variabilní konzoli, která je posuvná po kolejnicích a nabízí výklopné stolky, držáky na nápoje a další úložné prostory navíc. T7 také nově nabízí elektricky ovládané boční posuvné dveře a zadní výklopné dveře, takže pro manipulaci s nimi stačí zmáčknout příslušné tlačítko, navíc je můžete ovládat bezdotykově „kopnutím“.

Nezapomnělo se ani na zavazadla – za třetí řadou sedadel zbývá 469 litrů prostoru (měřeno po strop), při jejím vyjmutí vznikne prostor o objemu 1 844 litrů, a když vyjmete i druhou řadu, získáte 3 672 litrů prostoru (pro delší verzi jsou příslušná čísla 763, 2 171 a 4 005 litrů). Práh zavazadlového prostoru je přitom pouhých 580 mm nad zemí (podobně jako u předchůdce).

Proč tolik snahy?
Příběh o konstrukčních kompromisech z úvodu článku je reálný, razantní inovace navíc zajistí VW náskok oproti konkurenci, která má stále blíž světu nákladních dodávek. Dalším důvodem je ukončení výroby civilního Sharanu bez přímého nástupce – tím se tak může stát Multivan T7.

MQB platforma také umožnila integraci těch nejmodernějších technologií, T7 tak může být vyzbrojen adaptivními LED světlomety s neoslňujicí Matrix technologií a sadou více než 20 jízdních asistentů (včetně nouzového brzdění, adaptivního tempomatu s vedením jízdy v pruhu, 360° kamerového systému parkování, čtení dopravních značek atd.), řidič sedí na komfortní sedačce s 18směrovým nastavením a masáží a před sebou má 10,25“ digitální přístrojový panel s konfigurovatelným zobrazením (na přání doplněný průhledovým displejem) a v centru palubní desky je 10“ dotykový infotainment nejnovější generace s širokými možnostmi mobilní a online funkcionality. Všechny tyto technické vychytávky jsou dobře známé ve světě osobních aut, ale u dodávek jsou stále dost neobvyklé…

Foto: Volkswagen

Za volantem T7 si pořád připadáte jako v dodávce, přitom máte k dispozici ty nejmodernější technologie ze světa osobních aut

Za volantem si přesto budete připadat spíš jako v dodávce – sedí se tu vysoko, takže máte perfektní výhled na silnici (akorát do leva je trochu horší kvůli skloněnému A-sloupku), také si moc dobře uvědomujete masu kovu kolem sebe a za sebou, s níž musíte pracovat při brzdění a manévrování. Ani T6.1 nebyl žádný kostitřas, přesto je ovladatelnost a komfort jízdy T7 výrazně příjemnější: řízení je přirozenější a lehčí, na palubě je větší ticho a podvozek působí jistěji a pohodlně klouže po asfaltu (jak s příplatkovými tlumiči, tak i bez nich). Zkrátka si zase připadáte víc jako v osobním autě.

Foto: Volkswagen

Multivan T7 je o poznání pohodlnější a příjemnější na řízení než jeho předchůdce

Jenže jaký motor vybrat? Rozum velí vzít osvědčený 2,0 TDI s výkonem 150 koní, ale ten dává smysl, jen když jezdíte dálky, a navíc si na něj musíte počkat až do února příštího roku. Do té doby můžete volit mezi benzinovým 1,5 TSI se 136 koni nebo 2,0 TSI o výkonu 204 koní – oba motory jsou příkladně tiché a hladce se vytáčejí, slabší jednotka žere kolem osmi litrů a výkonnější zhruba o litr víc.

Foto: Volkswagen

Dieselový motor není pro T7 jediné řešení

Základní patnáctistovka tak dává smysl pro méně náročné zákazníky, kteří jezdí nejčastěji kratší trasy bez plného naložení, ostatní by měli sáhnout po výkonnějším dvoulitru. Všechny motory jsou spojené s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG (díky elektronické vazbě shift-by-wire stačí na její ovládání jen malý přepínač na palubní desce) a pohání pouze přední kola, plánovaná čtyřkolka bude na elektrické bázi (na zadní nápravě bude dodatečný elektromotor) a k dispozici jen pro nový plug-in hybridní pohon.

Co bude dál?
Osobní Multivan generace T7 si teď bude žít vlastním produktovým životem. Nákladní Transporter T6.1 zůstává dál v prodeji, dokud ho někdy v roce 2023 nenahradí nástupce vytvořený v kooperaci s Fordem. V příštím roce rozšíří nabídku čistě elektrický model ID.Buzz inspirovaný původním Busíkem.

Ten už také dobře známe ze světa osobních aut – spojuje benzinový motor 1,4 TSI o výkonu 150 koní se 116koňovým elektromotorem, které kombinovaným výkonem 218 koní roztáčejí přední kola. Baterie o kapacitě 13 kWh (plné nabití nejvyšším výkonem 2,3 kW trvá cca 5 hodin) zajistí čistě elektrický dojezd kolem 40 km (až do rychlosti 130 km/h), v hybridním režimu můžete její energii využívat zhruba 100 km při spotřebě kolem 4 l/100 km, po jejím vyčerpání povyskočí spotřeba na úroveň stále snesitelných 6,5 l/100 km. Pokud tedy máte možnost nabíjet a jezdíte nejčastěji v (pří)městském provozu, může být PHEV tím pravým pohonem pro vás.

Nový Volkswagen Multivan T7 tak při prvním seznámení udělal moc dobrý dojem. Jezdí úžasně příjemně a pohodlně, je naprosto moderní a špičkově vybavený a vypadá tak, že se za ním lidé otáčejí (zvlášť s dvoubarevným kontrastním lakováním). Kompromisy? No jasně, pořád budete potřebovat o číslo větší garáž, abyste ho do něj vmáčkli, ale když potřebujete prostor, musíte mít velké auto. A Multivan T7 teď patří k tomu nejlepšímu, co si v daném segmentu můžete pořídit.

Nový VW Multivan T7 se již začal vyrábět v továrně v německém Hannoveru, na český trh však oficiálně dorazí až v lednu 2022. Základní cena krátkého provedení s motorem 1,5 TSI bude činit 1 202 103 Kč, podrobný ceník se dozvíme až při uvedení do prodeje.

Načítám