Článek
Nepočítáme-li elektrické Citigo „přebouchané“ ze spalovacího auta, je Škoda Enyaq prvním poctivým elektromobilem mladoboleslavské značky. A zatím svým strůjcům dělá radost – je nejžádanějším elektrovozem na českém trhu a celosvětově si jen za prvních devět měsíců tohoto roku objednalo Enyaq na pětapadesát tisíc zájemců. S novinkami pro rok 2024 by pro leckterého zákazníka mohl být Enyaq (a odvozený Enyaq Coupé) ještě atraktivnější.
Omlazené kusy sjíždí z výrobních linek od listopadu 2023. Jak je poznáte? Tak třeba nápisy na pátých dveřích či jednotlivá loga odpovídají nové firemní identitě značky. Enyaq se už neoznačuje přídomkem iV (ten zůstává vyhrazen plug-in hybridům) a vůbec poprvé jej můžete objednat v luxusně střiženém výbavovém stupni Laurin & Klement. Ale popořadě…
Mrštnější a rychlejší
Zatímco základní varianta s menší baterií a označením 60 zůstává beze změn, u provedení 80 a 80× (nově 85 a 85×) nezůstal kámen na kameni. Zcela nový je elektromotor na zadní nápravě, polepšil si o výrazných 60 kilowatt na výsledný výkon 210 kW. Na stejný systémový výkon se dostává i čtyřkolka, která hlásí plus 15 kW.
Vrcholové „er-eso“ má namísto původních 220 sympatičtějších 250 kW, což mu zlepšilo zrychlení z klidu na stovku na 5,5 s, tedy o celou sekundu. Všechny varianty, kterých se změny týkají, teď zvládnou maximální rychlost 180 km/h. Doposud na ni dosahovalo jen vrcholové RS.
Větší baterie má pořád využitelnou kapacitu 77 kWh, prošla však optimalizací včetně vyspělejšího řízení provozní teploty, čímž se zvýšil dojezd jednotlivých verzí. Nejdále pochopitelně dojede zadokolka s jedním elektromotorem, Škodovka hovoří o vzdálenosti přes 570 kilometrů bez nutnosti nabíjet.
U varianty s jedním elektromotorem zůstává maximální nabíjecí výkon na hodnotě 135 kW, čtyřkolky zvyšují na 175 kW. To znamená, že za ideálních podmínek dobijete baterii z 10 na 80 % za osmadvacet minut, což je o osm méně než dříve.
Konečně luxusně
Enyaq se doposud nabízel v různých výbavových liniích, ti náročnější však čekali na provedení Laurin & Klement posazené na absolutní vrchol. Je to vůbec poprvé, co si můžete elektrickou škodovku v této verzi koupit.
A pochopitelně se vyznačuje bohatou standardní výbavou, nechybějí Matrix LED světlomety, Top LED zadní svítilny či podsvícená maska Crystal Face se 131 diodami. Na výběr máte kola od dvaceti do jednadvaceti palců a vybrané prvky karoserie jsou zhotovené v šedé barvě Platinum. Uvnitř má Enyaq L&K vyhřívaná i ventilovaná přední sedadla s pamětí a masážní funkcí. Logo výbavové linie pak najdeme na opěrkách hlavy.
Vymazlený software
Stěžejní součástí modelové péče Enyaqu je také nová generace softwaru s označením 4.0. Ta se kromě výše zmíněného předehřevu baterie vyznačuje také přepracovanou grafikou multimediálního prostředí nebo novým vzhledem map, které si teď zobrazíte přes větší plochu displeje.
Vylepšena je rovněž hlasová asistentka Laura, na niž už nemusíte mluvit tak strojově, vhod přijde i funkce bezklíčového systému Kessy, která zamkne vůz v momentě, kdy se od auta s klíčkem v kapse vzdálíte. Nejvíce se nám ale líbí možnost osmi předvolených funkcí na lištách infotainmentu. Umístit si sem totiž můžete třeba i hlídání jízdního pruhu a snadno jej po usednutí do vozu deaktivujete na jedno kliknutí.
Jízdně beze změn
Všechny novinky jsme si mohli vyzkoušet v praxi během akce v malebném prostředí rakouských hor. Stran jízdy je však důležité říct, že všechno podstatné zůstává při starém. Enyaq je i na velkých jednadvacetipalcových kolech pohodlný, stabilní a hezky se řídí. Díky nízkému těžišti s velkou baterií v podlaze je řízení přesné a chování auta čitelné, jen se zvyšujícím se tempem rostou i nedotáčivé tendence.
To ale neznamená, že byste se za volantem nemohli pobavit. Obzvlášť se zadokolkou a omezeným stabilizačním asistentem (ESP nelze deaktivovat zcela, ale pouze přepnout do režimu Sport) umí Enyaq na zasněžené okresce hezky vrtět zadkem a jezdit dveřmi napřed. Na regulérní drifty to sice není – to vás zase stabilizace rychle klepne přes prsty – ale špetku emocí to ve vás přece jen probudí! Apetit zadokolky odpovídal velikosti auta a profilu trasy. Sto kilometrů (ze dvou třetin okresky, zbytek dálnice) jsme při teplotách kolem nuly absolvovali s odběrem 23 kWh / 100 km. S takovou by nám baterie vystačila na dojezd kolem 330 kilometrů.
Všechny změny pro rok 2024 dělají ze Škody Enyaq ještě lepší a komplexnější auto. Pravdou ale je, že cenou se Mladoboleslavští zrovna dvakrát nepodbízejí. Enyaq dnes startuje na částce 1 239 900 Kč, to se však bavíme o autě s menší 58kWh baterií a dojezdem nanejvýš 399 km. Větší baterie (a nový elektromotor) začínají na 1 364 900 Kč, Laurin & Klement stojí 1 544 900 Kč coby SUV, zkosenější SUV-kupé dokonce 1 604 900 Kč. To jsou pořád zadokolky, u pohonu 4 × 4 si připočtěte dalších sto tisíc. Inu, žádná láce…