Hlavní obsah

Větší kufr plný stylu: Citroën C4 X má elegantnější záď a stále zůstává houpavým pohodářem

Foto: Citroën

Ať se v tom vyznáte: Nový Citroën C4 X není ničím jiným než karosářskou variantou běžné C4, akorát místo hatchbacku jde o tříprostorovou karoserii (sedan). Pokud vám to takhle krátce nestačí, tak k nám budete muset přisednout při naší první seznamovací jízdě ve španělském Madridu (rodišti C4 a C4 X) a jeho okolí.

Článek

A ten hlavní dojem, který okamžitě získáte, je nebývalé pohodlí. Stejně jako všechny Citroëny i C4 X si zakládá na komfortu posádky, takže si hovíte v měkkou pěnou polstrovaných křesílkách a o zbytek se postará houpavý podvozek s progresivními dorazy. Výsledkem je kouzelně plavná jízda, kterou jinak zažijete jen u luxusních limuzín.

Foto: Citroën

Jízda C4 X je jako u každého správného Citroënu úžasně uklidňující

K jízdní pohodě přispívá i lehké řízení, na které nepotřebujete ocelové předloktí, jako má Pepek námořník. A dokonce si při zatáčení ani nezauzlujete z rukou vánočku, protože si i v ostrých vracečkách vystačíte s půlkou otáčky volantem (takže stačí překřížit ruce, vůbec nemusíte přehmatávat). Do zatáček se ale vrhejte raději rozvážněji, protože vláčný podvozek začne být trochu rozplavaný, když na něj začnete tlačit. Toho si však většina řidičů nejspíš ani nevšimne, protože si bude víc užívat pohodové svezení v klidnějším tempu.

Totéž se dá říci i o běžné C4, tak se raději zaměřme na rozdíly mezi oběma verzemi – ten hlavní najdete za C-sloupkem. Jak už jsme hned zkraje hlásili, C4 X má místo zkosené zádě typu hatchback ladné křivky ve stylu fastback (nebo čtyřdveřového kupé, chcete-li), které dovedně ukrývají klasické tříprostorové uspořádání (v podstatě jde o sedan).

Foto: Citroën

O 24 cm delší záď vytváří elegantnější profil, uzavřený zavazadlový prostor má také řadu užitečných výhod

To má řadu praktických výhod: Lepší aerodynamiku (což poznáte především podle o 10 km delším dojezdem elektrické verze ë-C4 X), oddělený zavazadlový prostor (takže při otevření kufru do kabiny neproniká zvenku tolik tepla ani chladu, případně také prachu), a především jeho o 130 litrů větší objem (místo 380 l pojme nyní 510 l).

Foto: Citroën

Objemný kufr jde sklopením opěradel zadních sedadel ještě přifouknout

Jinak je ve srovnání s C4 vše při starém. Styl crossoveru není jen o atraktivnějším vzhledu, světlá výška 156 mm a měkký podvozek se na rozbité české silnice docela hodí. Kabina je sice designově poměrně jednoduchá, ale solidně zpracovaná a slušně vybavená, akorát toho prostoru pro posádku by mohlo být trochu víc (vpředu na šířku a na zadních sedadlech pro kolena) – ale co naplat, výchozí C4, a tím i C4 X se shodným rozvorem je ve své podstatě stále kompakt.

Foto: Citroën

Citroën C4 X má stejně jako C4 mírně zvýšenou světlou výšku, což je spolu s houpavým podvozkem na české tankodromy ideální

Nabídka motorizací zahrnuje benzinový tříválec 1,2 Puretech (verze s výkonem 110 koní je kombinovaná pouze s manuálem, silnější 130koňová zase jen s osmistupňovým automatem) a čtyřválcový diesel 1,5 BlueHDi (pouze jedna verze s výkonem 130 koní a osmistupňovým automatem), které samozřejmě pohání vždy pouze přední kola.

Foto: Citroën

Benzinový přeplňovaný tříválec PureTech je pro C4 X ideální volbou, auto je s ním lehkonoké, tak akorát svižné, a přitom úsporné

K dispozici je také elektrická varianta ë-C4 X (mimochodem, elektrická verze C4 tvoří 35 % celkových prodejů tohoto modelu) se 136koňovým elektromotorem napájeným z baterie o rozumné kapacitě 50 kWh (není tak těžká a nestojí majlant), která umožňuje dojezd až 360 kilometrů – což při průměrném denním nájezdu 57 km majitelů ë-C4 bohatě stačí. Ani delší cesty nebudou problém, protože díky nabíjecímu výkonu až 100 kW máte na 80 % nabito za pouhou půlhodinku. Jízda s ní je samozřejmě naprosto tichá a hladká, což perfektně sedí k pohodovému pojetí celého automobilu.

Foto: Citroën

Elektrická ë-C4 X si na západě získala spoustu zasloužené popularity, v České republice vás ale k jejímu pořízení (kromě osobního přesvědčení) nic moc nemotivuje

Není ale pochyb, že nejprodávanější v našich končinách bude benzinový tříválec, který umí být také velmi tichý a kultivovaný, neduní ani nevibruje a je skvěle sehraný s osmistupňovým automatem a má spoustu síly již od nízkých otáček (jen co se nadechne turbo). Navíc jezdí za plus minus 5,5 litru, takže vás ani u benzinky nezruinuje (a na padesátilitrovou nádrž ujedete skoro tisíc kilometrů).

Po prvních pár desítkách ujetých kilometrů v nás nový Citroën C4 X udělal dobrý dojem. Stejně jako běžná C4, je i C4 X osobitou volbou, která potěší především milovníky klidné jízdy a ničím nerušeného komfortu.

Citroën novou C4 X již začal prodávat – a rovnou za akční ceny (se slevami 59 až 130 tisíc korun). Základní verze 1,2 Puretech 100 s manuálem a výbavou Feel pořídíte již za 544 900 Kč. Za silnější benzinovou motorizaci s automatem a vyšší výbavou Feel Pack dáte 644 900 Kč a stejně vybavený diesel stojí ceníkových 694 900 Kč. Nejlacinější elektrická verze ë-C4 X pak vyjde na 939 900 Kč. Nová C4 X tak vychází zhruba o 20 tisíc dráž než srovnatelná C4.

Související témata:
Načítám