Článek
Prohánět se po evropských silnicích a dálnicích s obrovským kamionem je jedním z nejúžasnějších dětských snů. Vzpomínám si na časy, kdy jsem i já vzhlížel k řidičům respekt vzbuzujícím obřím strojům na našich silnicích a nyní – po dlouhých letech – mám konečně příležitost si svůj dětský sen splnit. Poprvé v životě lezu po schůdkách za volant tahače, který se brzy začne objevovat i v Česku.
V Česku se totiž začíná prodávat nová konkurence pro nejoblíbenější tahače od nejrozšířenějších značek a slibuje zajímavou cenu i solidní techniku. Turecký výrobce BMC Otomotiv rozšiřuje své aktivity na civilním trhu v Evropě a prostřednictvím individuálního dovozu vstupuje do Česka i na Slovensko, přičemž nově se objeví také v Polsku a Litvě.
Vůbec prvním tureckým tahačem u nás je BMC Tugra – konkurence pro populární Scanii řady R, Mercedes-Benz Actros a další standardní evropské tahače návěsů. Charakteristické rysy vzduchem odpružené kabiny navíc prozrazují inspiraci nejprodávanějšími tahači v Evropě a pro řadu Tugra typická široká maska chladiče se nejvíce blíží slavným švédským tahačům s gryfem ve znaku.
BMC Tugra se v Česku prodává v jediné specifikaci TGR 1846 ELG se zvýšenou kabinou a zesíleným ocelovým šasi pro přepravu těžších nákladů. Český importér nám umožnil svezení na uzavřeném hradeckém polygonu, kde si tahač můžeme vyzkoušet i my, kdo nemáme řidičák skupiny C. A tak nastupuji do Tugry, nastavuji si vzduchem odpružený posez a chystám se ochutnat každodenní chléb kamioňáků.
Už během první chvilky v dalším z králů silnic rychle zjistíte, že až na specifické ovládací prvky se BMC Tugra blíží moderním osobním autům. Výrobce se snaží ji co nejvíce přiblížit uživatelskému normálu dnešních aut, a díky tomu je vybavena i adaptivním tempomatem, hlídáním jízdy v pruhu nebo nouzovým brzděním. V základní výbavě pak nechybí ani pro kamiony běžné bezpečnostní prvky či asistent rozjezdu do kopce.
Bez návěsu si s tahačem poradí většina zkušených řidičů, ale opravdová výzva by začala až připojením nákladu. My tu návěs bohužel nemáme, zato si osaháváme realitu práce s kamionem. Překvapivě nejsložitějším úkolem je pro nás co „nejelegantněji“ nastoupit a vystoupit, protože základními principy ovladatelnosti se Tugra moc neliší od nejmodernějších aut, jakými jsme přijeli.
To nejdůležitější však je, že první zkušenost za volantem tahače výrazně ovlivní vaše budoucí uvažování. Už jen při procházení okolo „volnoběžícího“ kamionu na dálničním parkovišti bychom si měli uvědomit, že asi nejsme vidět. Realita výhledu z tahače prozrazuje, že z vysoké kabiny je až dechberoucí výhled do dálky, ale pod spodními okraji oken nevíte vůbec o ničem. V nebezpečných mrtvých úhlech se vám schová osobák i s celou rodinou.
I když jsou tahače vybaveny spoustou zrcátek sledujících nejrizikovější prostory okolo, nikdy nespoléhejte na to, že vás jejich řidiči musí vidět. Nemusí a asi ani nevidí. A když už jste na jejich místě, BMC Tugra, a věřím že i konkurenční tahače, se řídí přirozeně snadno. Jakmile si uvědomíte její skutečnou velikost a to, že přední rohy jsou hluboko pod vámi, bez dekorativních škrábanců navíc projedete těsnými zúženími i zaparkujete.
Turecký výrobce se navíc vydal cestou jistoty ve vlastním podvozkovém rámu využil osvědčenou techniku. Srdcem stroje je přeplňovaný vznětový řadový šestiválec FPT Cursor 11 ENT VI spolupracující s 12stupňovou automatickou převodovkou ZF se dvěma zpátečkami (rychlou a pomalou pro přesnější manévrování) a konfigurací šasi 4×2 s jednou poháněnou zadní nápravou s uzávěrkou diferenciálu.
Šestiválec Cursor 11 od inženýrů společnosti Iveco má zdvihový objem 11,1 litru, nejvyšší výkon 338 kW a masivní točivý moment 2 150 Nm od 1 050 do 1 550 otáček za minutu. Čerpá motorovou naftu z 600litrové nádrže a s ohledem na evropskou legislativu splňuje emisní normu Euro 6, pochopitelně se vstřikováním AdBlue z 80litrové nádrže.
A jaké je nevyšší dovolené zatížení tureckého tahače? Přední náprava s teleskopickými tlumiči a listovými pery unese až 7,5 tuny, zadní náprava se vzduchovými měchy a tlumiči dokonce až 13 tun. O brzdění soupravy se spolu s pneumatickými kotoučovými brzdami stará standardní motorová brzda, přičemž za příplatek mohou zákazníci sáhnout i po volitelném hydrodynamickém retardéru.
Jako zlatá střední cesta na trhu má turecký tahač českým a evropským dopravcům nabídnout schopnosti evropských tahačů, avšak za zajímavější cenu. Evropští prodejci již přijímají objednávky a v továrně v Turecku čeká prvních 80 tahačů, jejichž dodání zabere přibližně jeden měsíc.
Turecký tahač BMC Tugra TGR 1846 ELG v Česku prodává společnost r-vehicles.eu. Základní cena začíná od přibližně 2 090 000 Kč bez DPH a je závislá na aktuálním kurzu eura. Standardní záruka trvá 2 roky, lze ji volitelně prodloužit na 4 roky a servisní síť je zajištěna sítí servisů Q-Service Truck a TIP Europe.