Článek
Pozorným čtenářům není třeba trojičku neobyčejně prostorných a praktických rodinných aut Berlingo/Rifter/Combo nijak dlouze představovat, tak si dáme jen rychlé shrnutí. Současná generace dodávkových MPV se představila již v roce 2018, po krátkém covidovém extempore s nabídkou pouze elektrické verze s únikovou variantou N1 se spalovákem se nyní vrací v čistě osobní verzi s plnou šíří motorizací a mírnou modernizací k tomu.
Inovovaný Peugeot Rifter tak snadno poznáte podle široké masky imitující tu u nové 3008 a LED světel se třemi „drápy“ denního svícení. V kabině pak najdete nový multifunkční volant, 10" digitální přístrojový panel a 10" dotykový displej s nejnovějším systémem (už v základu umí bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay, vyšší verze má HD rozlišení, dva reproduktory navíc a především umí navigovat), k tomu USB-C konektory a novou parkovací kameru s vysokým rozlišením.
Rifter pořídíte ve standardní délce (4 405 mm) nebo v prodloužené variantě (4 755 mm s rozvorem prodlouženým o 200 mm), přičemž obě varianty mohou být vybaveny třetí řadou sedadel (za příplatek 28 tisíc korun pouze pro osobní variantu M1, nelze pro variantu N1), která lze samostatně sklápět nebo rovnou vyjmout. Ve druhé řadě si můžete zvolit mezi lavicí (dělenou v poměru 60 : 40) nebo třemi samostatnými sedadly, vždy ale máte k dispozici tři isofixy. To má ale trio modelů od všech tří výrobců stejné…
Co je kromě designu odlišuje, to je patrné až z ceníku. Všechny tři automobilky začínají své modely nabízet až ve střední výbavě, takže nejde o žádné holobyty. Najdete v nich třeba manuální klimatizaci, rádio s 10" dotykovým displejem, handsfree a bezdrátovým zrcadlením smartphonu, multifunkční volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a sklopné sedadlo spolujezdce, výklopné odkládací stolky na zadní straně předních sedadel, přední okna a zrcátka v elektrice, tempomat s omezovačem rychlosti, dešťový senzor, automatické přepínání dálkových světel, zadní parkovací senzory a základní balíček jízdních asistentů (nouzové brzdění, upozornění na vyjetí z jízdního pruhu, sledování pozornosti řidiče a další).
Peugeot vám k tomu ale přihodí ještě 10" barevný přístrojový panel a středovou konzolu s úložným prostorem a výdechy klimatizace, USB pro dobíjení pro druhou řadu sedadel. Na rozdíl od konkurentů vůbec nenabízí benzinový tříválec (k dispozici pouze pro variantu N1) a začíná rovnou s dieselem za akční ceny.
Základní Rifter BlueHDi 100 s manuálem ve výbavě Allure tak stojí 605 000 Kč (pro srovnání Berlingo Plus pořídíte za 620 tisíc a Combo Edition plus za 589 900 Kč) a prodloužený vyjde na 660 000 Kč. Vrcholná výbava GT je vyhrazená pro výkonnější 130koňovou variantu dieselu kombinovanou s osmistupňovou automatickou převodovkou, v krátké verzi stojí 735 000 Kč a v dlouhé 760 000 Kč.
V nabídce samozřejmě zůstává i čistě elektrický e-Rifter s výkonem 136 koní a baterií o kapacitě 50 kWh umožňující ujet na jedno nabití až 340 km. Pořídíte ho (díky vysokým akčním slevám) již za 925 000 Kč (Allure), resp. za 950 000 Kč (Allure Long), ve vrcholné výbavě GT pak za 975 000 Kč, resp. za rovný 1 000 000 Kč (Long). Tuto částku si pak můžete ještě snížit díky elektrodotacím.
Ale většina českých zákazníků zaručeně sáhne po osvědčeném dieselu, který se může pochlubit kultivovaným chodem (na malé čtyřválcové diesely), dostatečnou sílou (100 k a 250 Nm, resp. 130 k a 300 Nm) a úsporným provozem (dá se s nimi jezdit za plus minus šest litrů, pokud netrávíte celé dny na dálnicích). Řidičský zážitek se zase o něco přiblížil osobním autům, ale jak kvalita a hlučnost jízdy, tak i provedení interiéru nezakryje užitkový původ Rifteru.
To ale majitelům asi moc vadit nebude, protože prostornější a praktičtější vůz s dieselem za tyhle peníze nepořídí. S koncem klasických MPV představují tato auta poslední záchranu početnějších rodin a svou práci odvádějí skvěle!