Článek
Vyhrabat se nahoru byla pořádná dřina. Tedy ne pro nás osobně, ale pro auto – zařazená redukce a zamčené diferenciály, motor vytočený a gumy drtící hliněný svah kopce na prach, až jsme se do strmého stoupání vydrápali. A stálo to za to – ten výhled na část pohoří Atlas ovinutého lehkým ranním oparem byl naprosto jedinečný.
Tady si přesně uvědomíte obrovskou rozlehlost Afriky (a to z ní vidíme pořád jen malý kousek). Spousta prostoru pro poznávání, objevování, obdivování… a terénní dovádění. Právě proto nás Toyota do této hornaté části Maroka oddělující atlantické pobřeží Afriky od vnitrozemské Sahary pozvala – abychom Land Cruiser otestovali v jeho přirozeném prostředí. Ne nudnou cestou na nákup nebo dálničním přejezdem v civilizovaném prostředí střední Evropy, ale poctivým off-roadovým dobrodružstvím v nehostinné, (polo)opuštěné krajině, kde jste na schopnostech a spolehlivosti svého auta přímo závislí.
V tom totiž Land Cruiser exceluje už více než sedm dekád (narodil se již v roce 1951, a jde tak o nejdéle vyráběný model japonské Toyoty). Jeho nejnovější generace se přitom vrací k původním hodnotám – pod okouzlující krabicovitou karoserií s lehkým retro nádechem má vysoce odolnou konstrukci a prověřenou techniku, na kterou byste mohli vsadit svůj život (což mnoho profíků a dobrodruhů fakticky dělá).
Základem je tak poctivý žebřinový rám (nyní o 50 % tužší), stálý pohon všech čtyř kol (standardně rozdělený 60 : 40) s redukční převodovkou doplňují uzávěrky středového (Torsen) a zadního diferenciálu a nově také odpojitelný přední stabilizátor (pro ještě lepší průchodnost terénem). Moderní čtyřválcový diesel 2,8 l (205 k a 500 Nm) je spojený s hladce a chytře řadícím osmistupňovým měničovým automatem. K tomu je tu spousta řídicí elektroniky a asistenčních systémů, které řidiči ulehčí nejen běžnou jízdu a dálniční přesuny, ale také průjezd i tím nejnáročnějším terénem. A když už jsme tak u toho…
Co jde nahoru, musí také dolů. Takže končíme s kocháním nad ohromujícími výhledy z vrcholku kopce a pokračujeme dál v cestě. A to znamená sjet z kopce dolů. Jenže tohle klesání vypadá ještě drsněji než stoupání – skalnatý svah padá strmě dolů. Pěšky bychom to jít nechtěli a i Land Cruiser se s ním docela nadřel. Zapnutý asistent plížení (Crawl Control) omezuje rychlost na minimum, stabilizace přibrzďuje kola, ale na jemném prachu na kamenitém povrchu stejně kloužeme dolů. Ale naprosto kontrolovaně, Land Cruiser drží stopu a nezrychluje, o kousek dál už gumy chytnou grip a jedeme vesele dál.
Další překážka, které se tenhle obřík s dobrodružných srdcem jen vysmál do tváře. A to nám experti z Toyoty namotali dvousetkilometrovou seznamovací trasu skutečně cestou necestou. Po hliněných a kamenitých cestách, prašných i blátivých stezkách jsme zdolávali skály a překonávali příkopy, plahočili se do kopců a klesali zpátky do údolí, křižovali rozlehlé pastviny a prodírali se lesy… A žasli nad obdivuhodnou rozmanitostí africké přírody.
A hlavně obdivovali nezastavitelnost Land Cruiseru, která působí skoro až absurdně samozřejmě. Na běžných stezkách neměl žádný problém ani v základním nastavení, ty nejtěžší nástrahy speciálního trialového okruhu si vyžádaly pouze zmáčknutí pár tlačítek na palubní desce a středovém tunelu – cíleně zůstala fyzická, abyste je měli při jízdě vždy po ruce a nahmátli je i poslepu. Přepínač redukce, uzávěrky diferenciálů, odpojování stabilizátoru, ale také přepínač režimu plížení a jízdních módů pro silnici i terén. Najít správné tlačítko a vědět, kdy ho zmáčknout, to je asi to nejtěžší, co po vás Land Cruiser jako po řidiči vyžaduje. Jinak jen točíte volantem a ani na pedály nemusíte mnohdy šlapat.
Ale věřte, že na ně budete rádi šlapat. A stejně tak rádi budete točit volantem (i když má poprvé v LC elektrický posilovač, takže přišel o trochu citu, ale pořád působí přirozeně a necítíte v něm žádné vibrace ani rázy). I přes všechny ty moderní technologie jste s Land Cruiserem pořád propojení, pořád pod zadkem a z pohonu cítíte, co se děje. Technika vám vše usnadňuje, ale vnímáte tu mechaničnost celého základu, řízení vás vtáhne a čím víc snahy do něj vložíte, tím větší uspokojení pocítíte. Je to zkrátka auto, které je radost řídit.
A to i když se ploužíte po marocké silnici za přetíženými náklaďáky a různými modely Dacie v různém stavu rozkladu. Land Cruiser tyhle nudné věci zvládá se ctí a ani na silnici se necítí mimo své pole působnosti – vlastně je tahle generace tou nejpohodlnější. Jasně, je to rámové auto, takže se občas dočkáte nějaké toho otřesu nebo zakymácení, ale většinou budete spíš žasnout, s jakým přehledem pobírá odpružení ty obrovské díry a hrboly v asfaltu.
K pohodlí přispívají také nejmodernější prvky digitalizace (12,3palcový digitální přístrojový panel s možností rozšíření o průhledový displej a 12,3palcový dotykový infotainment s online službami a bezdrátovou mobilní konektivitou a indukčním nabíjením) a komfortní výbavy (3zónová klimatizace, přední sedačky s vyhříváním i ventilací, audio JBL se 14 reproduktory a další), ale přiznejme si, že jestli s Land Cruiserem chcete jezdit jen do práce, po nákupech a pro děti do školy, tak to není úplně auto pro vás. To si raději pořiďte civilní Highlander – ušetříte půl milionu a budete spokojenější.
Land Cruiser je pořád primárně auto pro dobrodruhy, pro ty, které nebaví jistoty asfaltových silnic, ale raději hledají dobrodružství mimo zpevněné plochy – v lesích a na loukách, v horách i na stepích, na stezkách i ve zcela neprobádaných místech, kam nevedou stopy žádných aut. Těm bude Land Cruiser perfektním parťákem. Ale jestli s ním přece jen budete jezdit hlavně do práce, po nákupech a pro děti do školy, tak nám slibte, že ho aspoň jednou za čas vezmete na pořádné dobrodružství. Třeba do Maroka…
Ceník Toyoty Land Cruiser začíná na částce 1 990 900 Kč. Auto je již možné objednávat, letošní kvóta je však již zcela vyčerpaná, na příští rok jich je ale dostupných dost… přesto raději neváhejte.