Hlavní obsah

To pravé pro české řidiče? Řídili jsme pohodlný, úsporný a dostupný Citroën C3

Foto: Citroën

Francouzský Citroën právě uvádí na trh čtvrtou generaci svého kompaktního bestselleru, který by mohl být ideální volbou českých řidičů, jak jsme si ověřili na silnicích kolem rakouského Neziderského jezera.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nový Citroën C3 se změnil k nepoznání. Místo líbivých oblin předchůdce vsadila značka na sci-fi hrany (design je hodně inspirovaný odvážným konceptem Oli), koncepci hatchbacku okořenila stylem SUV, dokonce i logo na kapotě je jiné… Především ale ještě trochu pozměnila základní koncept, což by český zákazník mohl opravdu ocenit.

Foto: Citroën

Srovnání designu generací Citroënu C3: Která se vám líbí víc, ta nová (vlevo) nebo předchozí (vpravo)?

V první řadě jde o komfort. Ten byl vždy silnou stránkou citroënů, ale poprvé je na tak vysoké úrovni v tak kompaktním autě. K úžasně pohodlným křesílkům s tlustou vrstvou pěny, kterými se mohla pochlubit již minulá C3 (tentokrát jsou ale ještě vylepšené), přidala francouzská automobilka také hydraulické dorazy tlumičů známé z vyšších modelů a efekt je dokonalý – ať jsou výmoly jakkoliv hluboké, ať jsou hrboly jakkoliv vysoké, ať přejíždíte retardér nebo železniční přejezd, ani nemusíte zpomalovat a nová C3 se přes překážku jen přehoupne s ladností, kterou by jí mohla závidět auta prémiových značek několikanásobně dražší.

Foto: Citroën

Nová C3 má na co navazovat: Citroën od roku 2002 vyrobil již přes 5,6 milionu exemplářů modelu C3. Tím předstihl ikonickou „Kachnu“ 2CV, jíž se od roku 1948 do roku 1990 vyrobilo 5 milionů kusů.

Jak je velké?

C3 je stále čtyřmetrovým kompaktem (povyrostla hlavně na výšku, a to hned o 10 cm), ale celkem pohodlně se do něj vejdou čtyři dospěláci (ačkoliv vystupování zezadu je kvůli hraně dveří obtížnější, v elektrické verzi je kvůli baterii v podlaze vzadu méně místa pro nohy) a jejich bagáž. Potřebujete víc životního prostoru? Počkejte si na sedmimístný C3 Aircross (naroste na délku 439 cm).

Nová C3Předchozí C3Rozdíl
Délka4 015 mm3 996 mm+19 mm
Šířka1 755 mm1 749 mm+6 mm
Výška1 567 mm1 474 mm+93 mm
Rozvor2 540 mm2 539 mm+1 mm
Objem kufru310 l300 l+10 l

Kouzlo je také v tom, že nerovnosti nejen necítíte, ale ani neslyšíte. C3 je totiž také dobře odhlučněná, takže se k vašim uším nedostanou žádné rázy ani jiné pazvuky od kol a podvozku. Vlastně ani z okolí neproniká do kabiny moc hluku a motor je velmi slušně utlumený. Víte o něm, ale neruší.

Foto: Citroën

Podvozek C3 se zdá perfektně připravený na zdolávání českých tankodromů.

Tím motorem je známý přeplňovaný tříválec 1,2 litru v nejnovější generaci spojený s manuální převodovkou (dvouspojkový automat dorazí spolu s mild-hybridním motorem ke konci roku). Jeho sto koní je na kompaktní a lehkou C3 tak akorát, takže nebudete brzdou provozu. Přitom s trochou šikovnosti stlačíte spotřebu až k velmi příjemným 5,5 litru, takže na papírově ještě úspornější hybrid vážně čekat nemusíte (pokud fakt nepotřebujete automat).

Foto: Citroën

Benzinová C3 je docela hbitá a nebojí se ani zatáček, přitom je docela radost ji řídit. Ale žádný sporťák to není, jejím hlavním zaměřením je pohodlí.

Na elektrické vlně

Citroën s C3 zároveň představil elektrickou verzi ë-C3, jejímž cílem je demokratizovat elektromobilitu. Základní verze s dojezdem kolem 200 km má totiž stát zhruba půl milionu, vyšší verze s výkonem 113 koní a dojezdem 326 km, kterou jsme mohli také otestovat, začíná o sto tisíc výš. Přitom jde o velmi pohodlné, prostorné a dobře odhlučněné auto, jež se velmi příjemně řídí. Jeho naladění je znatelně městské (dálnice zvládá, ale nelibuje si v nich) a tam si jeho živý a úsporný pohon kombinovaný s kompaktními rozměry užijete nejvíc.

S manuálem byste ale mohli postrádat otáčkoměr, ten C3 totiž nemá (takže musíte jet „na ucho“, nebo si nechat poradit od funkce napovídající momenty přeřazení). V jednoduše navržené kabině také chybí klasický přístrojový panel (jeho funkci zastupuje tenký displej pod hranou čelního okna, takže ho máte přesně v zorném poli), tlačítek je tu minimum, protože všechny funkce jsou soustředěné na 10,25palcový dotykový displej infotainmentu (aspoň že klimatizaci zůstal vlastní ovládací panel), všude jsou tvrdé plasty oživené jen látkovým čalouněním palubní desky a startuje se výhradně klíčkem.

Foto: Citroën

Kabina C3 je vážně jednoduchá. Displej pod hranou čelního skla je technikou skutečně průhledový, většinu funkcí ovládáte přes dotykový displej přehledného infotainmentu, který umí bezdrátově zrcadlit smartphony (v kombinaci s indukčním nabíjením).

Čtvrtá generace byla totiž navržena také s ohledem na snížení výrobních nákladů, proto to minimalistické pojetí bez zbytečných cingrlátek. Jejím základem je zcela nová platforma STLA Smart Car (shodná například s novým Opelem Frontera), která umožnila celou řadu konstrukčních zjednodušení – novinka je tak složená z o 30 % méně součástek než předchůdce. To Citroënu umožnilo nabídnout auto s dobrým poměrem ceny a výkonu. Ale jak vlastně dobrým…?

Foto: Citroën

Ceník nového Citroënu C3 s benzinovým i elektrickým motorem.

Základní C3 ve výbavě You s manuální klimatizací, elektrickými okny a zrcátky, zadními parkovacími senzory a držákem na telefon (s aplikací My Citroën) místo infotainmentu vyjde na 380 000 Kč (dalších 20 tisíc ušetříte výkupem vašeho starého vozu), vyšší výbava Max se vším všudy pak stojí 455 000 Kč (připlácet můžete už jen za balík vyhřívaných prvků nebo metalický lak). Jenže za tu nižší částku můžete mít lépe vybavené Sandero, za tu vyšší zase dospělejší Fabii (a pár dalších aut mezi tím). Co si vyberete?

Pokud máte rádi jednodušší a nenáročná auta nabízející prostor a pohodlí, mohl by pro vás Citroën C3 být tím pravým. Pak můžete rovnou utíkat k dealerovi podepsat objednávku. Nová C3 se totiž už vyrábí ve slovenské Trnavě, první auta dorazí k zákazníkům v září.

C3ë-C3
Motorpřeplňovaný tříválec 1,2 lsynchronní elektromotor
Výkon74 kW (101 k)83 kW (113 k)
Točivý moment205 Nm120 Nm
Pohonpředních kolpředních kol
Převodovkamanuální 6 st.automatická 1 st.
Hmotnost1 226 kg1 491 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,6 s11,0 s
Maximální rychlost183 km/h132 km/h
Spotřeba (kombinace)5,6 l/100 km17,1 kWh/100 km
Kapacita baterie44 kWh
Dojezd326 km
NabíjeníAC 11 kW, DC 100 kW
Načítám