Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nový Citroën C3 se změnil k nepoznání. Místo líbivých oblin předchůdce vsadila značka na sci-fi hrany (design je hodně inspirovaný odvážným konceptem Oli), koncepci hatchbacku okořenila stylem SUV, dokonce i logo na kapotě je jiné… Především ale ještě trochu pozměnila základní koncept, což by český zákazník mohl opravdu ocenit.
V první řadě jde o komfort. Ten byl vždy silnou stránkou citroënů, ale poprvé je na tak vysoké úrovni v tak kompaktním autě. K úžasně pohodlným křesílkům s tlustou vrstvou pěny, kterými se mohla pochlubit již minulá C3 (tentokrát jsou ale ještě vylepšené), přidala francouzská automobilka také hydraulické dorazy tlumičů známé z vyšších modelů a efekt je dokonalý – ať jsou výmoly jakkoliv hluboké, ať jsou hrboly jakkoliv vysoké, ať přejíždíte retardér nebo železniční přejezd, ani nemusíte zpomalovat a nová C3 se přes překážku jen přehoupne s ladností, kterou by jí mohla závidět auta prémiových značek několikanásobně dražší.
Jak je velké?
C3 je stále čtyřmetrovým kompaktem (povyrostla hlavně na výšku, a to hned o 10 cm), ale celkem pohodlně se do něj vejdou čtyři dospěláci (ačkoliv vystupování zezadu je kvůli hraně dveří obtížnější, v elektrické verzi je kvůli baterii v podlaze vzadu méně místa pro nohy) a jejich bagáž. Potřebujete víc životního prostoru? Počkejte si na sedmimístný C3 Aircross (naroste na délku 439 cm).
Nová C3 | Předchozí C3 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 015 mm | 3 996 mm | +19 mm |
Šířka | 1 755 mm | 1 749 mm | +6 mm |
Výška | 1 567 mm | 1 474 mm | +93 mm |
Rozvor | 2 540 mm | 2 539 mm | +1 mm |
Objem kufru | 310 l | 300 l | +10 l |
Kouzlo je také v tom, že nerovnosti nejen necítíte, ale ani neslyšíte. C3 je totiž také dobře odhlučněná, takže se k vašim uším nedostanou žádné rázy ani jiné pazvuky od kol a podvozku. Vlastně ani z okolí neproniká do kabiny moc hluku a motor je velmi slušně utlumený. Víte o něm, ale neruší.
Tím motorem je známý přeplňovaný tříválec 1,2 litru v nejnovější generaci spojený s manuální převodovkou (dvouspojkový automat dorazí spolu s mild-hybridním motorem ke konci roku). Jeho sto koní je na kompaktní a lehkou C3 tak akorát, takže nebudete brzdou provozu. Přitom s trochou šikovnosti stlačíte spotřebu až k velmi příjemným 5,5 litru, takže na papírově ještě úspornější hybrid vážně čekat nemusíte (pokud fakt nepotřebujete automat).
Na elektrické vlně
Citroën s C3 zároveň představil elektrickou verzi ë-C3, jejímž cílem je demokratizovat elektromobilitu. Základní verze s dojezdem kolem 200 km má totiž stát zhruba půl milionu, vyšší verze s výkonem 113 koní a dojezdem 326 km, kterou jsme mohli také otestovat, začíná o sto tisíc výš. Přitom jde o velmi pohodlné, prostorné a dobře odhlučněné auto, jež se velmi příjemně řídí. Jeho naladění je znatelně městské (dálnice zvládá, ale nelibuje si v nich) a tam si jeho živý a úsporný pohon kombinovaný s kompaktními rozměry užijete nejvíc.
S manuálem byste ale mohli postrádat otáčkoměr, ten C3 totiž nemá (takže musíte jet „na ucho“, nebo si nechat poradit od funkce napovídající momenty přeřazení). V jednoduše navržené kabině také chybí klasický přístrojový panel (jeho funkci zastupuje tenký displej pod hranou čelního okna, takže ho máte přesně v zorném poli), tlačítek je tu minimum, protože všechny funkce jsou soustředěné na 10,25palcový dotykový displej infotainmentu (aspoň že klimatizaci zůstal vlastní ovládací panel), všude jsou tvrdé plasty oživené jen látkovým čalouněním palubní desky a startuje se výhradně klíčkem.
Čtvrtá generace byla totiž navržena také s ohledem na snížení výrobních nákladů, proto to minimalistické pojetí bez zbytečných cingrlátek. Jejím základem je zcela nová platforma STLA Smart Car (shodná například s novým Opelem Frontera), která umožnila celou řadu konstrukčních zjednodušení – novinka je tak složená z o 30 % méně součástek než předchůdce. To Citroënu umožnilo nabídnout auto s dobrým poměrem ceny a výkonu. Ale jak vlastně dobrým…?
Základní C3 ve výbavě You s manuální klimatizací, elektrickými okny a zrcátky, zadními parkovacími senzory a držákem na telefon (s aplikací My Citroën) místo infotainmentu vyjde na 380 000 Kč (dalších 20 tisíc ušetříte výkupem vašeho starého vozu), vyšší výbava Max se vším všudy pak stojí 455 000 Kč (připlácet můžete už jen za balík vyhřívaných prvků nebo metalický lak). Jenže za tu nižší částku můžete mít lépe vybavené Sandero, za tu vyšší zase dospělejší Fabii (a pár dalších aut mezi tím). Co si vyberete?
Pokud máte rádi jednodušší a nenáročná auta nabízející prostor a pohodlí, mohl by pro vás Citroën C3 být tím pravým. Pak můžete rovnou utíkat k dealerovi podepsat objednávku. Nová C3 se totiž už vyrábí ve slovenské Trnavě, první auta dorazí k zákazníkům v září.
C3 | ë-C3 | |
---|---|---|
Motor | přeplňovaný tříválec 1,2 l | synchronní elektromotor |
Výkon | 74 kW (101 k) | 83 kW (113 k) |
Točivý moment | 205 Nm | 120 Nm |
Pohon | předních kol | předních kol |
Převodovka | manuální 6 st. | automatická 1 st. |
Hmotnost | 1 226 kg | 1 491 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,6 s | 11,0 s |
Maximální rychlost | 183 km/h | 132 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,6 l/100 km | 17,1 kWh/100 km |
Kapacita baterie | – | 44 kWh |
Dojezd | – | 326 km |
Nabíjení | – | AC 11 kW, DC 100 kW |