Článek
Rafale. V době qashqaiů, bentayg a kamiqů to zní jako pohlazení na duši. Renault pro něj také musel sáhnout pěkně hluboko do minulosti. Konkrétně do roku 1934, kdy závodní letoun Caudron-Renault C.460 pokořil rychlostní rekord 445 km/h a díky mimořádné hbitosti dané lehkou konstrukcí a drobným rozměrům dokázal v závodech porážet i mnohem výkonnější stroje. A právě tu ladnost, dynamiku a obratnost se designéři a inženýři automobilky pokusili zhmotnit v novém čtyřkolovém Rafalu.
Ten se veze na vlně obliby velkých SUV a přidává k tomu šmrnc kupé, má agresivní výraz a ostře řezané linie… A když lidem z Renaultu řekněte, že vám připomíná Peugeot 408, tak vám to, byť trochu neradi, odkývají. Obě auta totiž kreslil stejný člověk, designér Gilles Vidal, který se před pár lety přestěhoval od značky se lvem ve znaku k té s diamantem.
Obě auta jsou také podobně velká, Renault však svůj Rafale pasuje o něco výš – platforma Espace totiž přináší více vnitřního prostoru (i vzadu se pohodlně rozvalí vzrostlý dospělák, kufr má objem solidních 630 litrů), rozsáhlou komfortní výbavu (masážní sedačky, panoramatické střešní okno s funkcí zmléčnění atd.) i nejnovější technické vymoženosti (pokročilé Matrix LED světlomety, natáčení zadních kol 4Control, průhledový displej, infotainment založený na systému Google Android, balík 32 elektronických asistentů a další) a efektivní hybridní pohon (který brzy doplní vysokovýkonný plug-in hybrid s pohonem všech čtyř kol).
Na rozdíl od Espacu, pohodového rodinného SUV, je však Rafale laděný do sportovna – nejen vnějším designem a svým interiérem se sportovním volantem a anatomickými (přitom velmi pohodlnými) sedačkami, ale především podvozkem. Ten má oproti Espacu o 40 mm širší rozchod a dalších 10 mm na každé straně přidaly širší gumy (na 19- nebo 20palcových kolech), takže nabízí svému řidiči spoustu stability. A díky víceprvkovému zavěšení vpředu i vzadu a pokročilému natáčení zadních kol také spoustu jistoty a obratnosti v zatáčkách.
Rafale | Espace | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 710 mm | 4 722 mm | -12 mm |
Šířka | 1 866 mm | 1 843 mm | +23 mm |
Výška | 1 613 mm | 1 645 mm | -32 mm |
Rozvor | 2 738 mm | 2 740 mm | -2 mm |
Objem kufru | 630 l | 477 - 777 l |
Potvrzuje to na silničkách za Sevillou, které svou rozmanitou topografií připomínají horskou dráhu – neustále stoupají a klesají a kroutí se jako had. A Rafale je tady ve svém živlu, zarytě se drží stopy, poslušně následuje pokyny strmého řízení, hbitě mění směr a nenechá se rozhodit žádným horizontem ani hrbolem. Zároveň však nekvalitu asfaltu nedokáže zamaskovat – na rozbitých segmentech slyšíte hučení pneumatik a na výmolech rázy od kol (základní 19palcová kola by mohla být lepší volbou než 20palcová na testovaném autě).
Na co se těšit?
Renault už oficiálně ohlásil příchod plug-in hybridní verze s kombinovaným výkonem 300 koní, pohonem všech čtyř kol a čistě elektrickým dojezdem až 100 km. Ta bude také dostupná ve vrcholné variantě Atelier Alpine, kterou si vzali do parády inženýři této sportovní značky. Pomáhali nastavit jízdní režimy a také naladit nový adaptivní podvozek řízený kamerou snímající povrch a charakter silnice před autem. Variantu Atelier Alpine poznáte podle jedinečného matně modrého laku Satin Blue, v prodeji bude koncem podzimu za dosud nespecifikovanou cenu (tipujeme PHEV kolem 1,3 milionu a ve verzi Atelier Alpine za 1,5 milionu).
Stejně tak jeho hybridní pohon, který kombinuje přeplňovaný tříválec s elektromotorem prostřednictvím multimodální převodovky, ušel od prvního nasazení v Espacu dlouhou cestu na dráze kultivovanosti a sladění pohonu, takže je při klidných jízdách příjemným (často ani nevíte, jestli jedete na elektřinu nebo benzin), skromným (v průměru se dá jezdit pod šest litrů na sto) a poměrně výkonným parťákem (díky instantnímu elektrickému zátahu působí živě). Jenže jakmile na něj budete tlačit, začne ztrácet půdu pod nohama – dočkáte se zmatků a pauz při řazení a přepojování pohonů a veškerá chuť na sportovní jízdu stylem „brzda-plyn“ vás rychle přejde.
Když se ale za volantem vyklidníte a pojedete plynuleji (což nutně neznamená pomalu), dostane se Rafale do té správné nálady, kdy na zakroucené silnici (ideálně pokryté kvalitním asfaltem) dokáže vtáhnout do řízení a přitom umí být pohodovým a tichým společníkem na kratší cesty i dlouhé štreky. Navíc u toho vypadá tak parádně, že se za ním ohlíží nejen lidé kolem, ale ohlédnete se i vy, až od něj budete odcházet. A na zádi uvidíte to jméno: Rafale. Nepřekvapí nás, když se do něj zamilujete…
Prostor a pohodlí nebo krása a dynamika? U Renaultu záleží jen na vašich prioritách, protože Espace i Rafale jsou naceněny až překvapivě stejně: Základní výbava Techno, které nic moc nechybí, vyjde na 990 000 Kč, sportovněji laděná výbava Esprit Alpine pak stojí 1 099 000 Kč. Rafale už můžete objednávat u dealerů, první auta dorazí k zákazníkům již v létě.