Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Světelné lišty a osvětlená loga, to je dnes velký módní hit (Děkujeme zákazníkům do Číny, díky nim budou auta už brzy připomínat pojízdné disko koule.). A designéři Opelu se rozhodli, že nový Grandland bude mít obojí. A na obou koncích. Tím trochu odvádějí pozornost od poněkud generického designu celého vozu, ale zároveň mu tak zajistili, že si ho při pohledu ve zpětném zrcátku nikdo nesplete. Ale nebojte, není to vše jen pozlátko…
Spolu s tím totiž dostanete i světlomety Intelli-Lux HD s Matrix LED technikou, což dohromady znamená přes 51 tisíc pixelů pro dokonalé osvícení vozovky před vámi s propracovaným algoritmem proti oslňování – nejen dalších účastníků provozu, ale také vás jako řidiče kvůli odrazu od dopravního značení. V rámci C segmentu by tak Grandland měl mít jedny z nejlepších světlometů na trhu, což znamená bezpečnější a pohodlnější cestování za tmy – vidíte díky nim totiž až o 40 metrů dál, což vám poskytuje o 1,8 sekundy delší čas pro reakci.
To ale není jediná výhoda nového Grandlandu. Opel se „rozšoupnul“ a oproti předchůdci ho výrazně vylepšil po všech stránkách. Dokonce ho i natáhl do všech stran – do délky o výrazných 17 centimetrů (a zároveň i o trochu do šířky a výšky). Spolu s tím prodloužil také rozvor, takže uvnitř najde posádka výrazně víc životního prostoru a bude mít o trochu více místa pro zavazadla (plus dalších 36 litrů odkládacích prostor přímo v kabině).
Nový Grandland | Předchozí Grandland | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 650 mm | 4 477 mm | +173 mm |
Šířka | 1 905 mm | 1 856 mm | +49 mm |
Výška | 1 665 mm | 1 630 mm | +35 mm |
Rozvor | 2 795 mm | 2 675 mm | +120 mm |
Objem kufru | 550 l | 514 l | +36 l |
A to platí pro všechny verze, protože Grandland bude k dispozici nejen s 48V mild-hybridním spalovákem, ale i jako plug-in hybrid nebo čistý elektromobil (hned se třemi různými bateriemi s odlišnou kapacitou) nabízející dojezd až 700 kilometrů.
Právě s elektrickým pohonem si Grandland užijete nejvíc, protože je úžasně tichý (s příplatkovým audiem Focal s 10 reproduktory a výkonem 690 W dostanete ke standardně dodávanému laminovanému přednímu sklu i přední boční), hladký a má měkčeji naladěný podvozek (aby si poradil s o půl tuny vyšší hmotností než u tříválce, tak má standardně frekvenčně selektivní tlumiče). Jeho dynamika je svižná, ale nijak dramatická – aby neděsila řidiče za volantem a také aby netrpěla trakce předních kol, tak maximálních 213 koní z elektromotoru vymáčknete jen ve sportovním režimu.
Po přesednutí do hybridu jsem se musel po chvíli ujistit, že opravdu není poháněný elektřinou – tak tichý dokáže při lehkém zatížení být (ať už plachtíte na elektřinu, nebo jedete na benzin v nízkých otáčkách). Stačí však přišlápnout plyn o trochu víc a tříválec pod kapotou se ozve svým typickým, i když slušně utlumeným chraplákem. Většinou je pak tato jednotka velmi vychovaná a díky širokému spektru elektrického dopingu (dokáže tak nejen plachtit, ale také manévrovat, poskakovat v zácpách nebo se rozjíždět od semaforů, podle Opelu byste ve městě mohli až polovinu jízdní doby strávit v čistě elektrickém režimu) dokáže být také příkladně úsporná. Oficiálnímu tabulkovému údaji 5,5 litru by neměl být velký problém se přiblížit.
Hybrid | Elektrický | ||
---|---|---|---|
Pohon | Přeplňovaný tříválec + 48V mild-hybrid | 1× elektromotor | |
Výkon | 100 kW (136 k) | 157 kW (213 k) | |
Točivý moment | 230 Nm | 345 Nm | |
Převodovka | Automatická dvouspojková, 6st | Redukční převod | |
Pohon | Předních kol | ||
Akcelerace 0-100 km/h | 10,2 s | 9,0 s | |
Maximální rychlost | 202 km/h | 170 km/h (limitovaná) | |
Kapacita baterie | – | 73 kWh | 82 kWh |
Dojezd | – | 523 km | 582 km |
Nabíjení | – | 160 kW | 150 kW |
Kromě těchto verzí dostupných hned od začátku prodeje by měla příští rok dorazit ještě elektrická verze se 320koňovou čtyřkolkou a dojezdem kolem 500 km a maratonská varianta s 98kWh baterií a dojezdem kolem 700 km. A také 195koňový plug-in hybrid slibující to nejlepší z obou světů: Baterie s kapacitou 17,9 kWh umožní čistě elektrický dojezd až 87 kilometrů a benzinová šestnáctistovka zajistí nezávislost na délce nabíjecího kabelu.
Ať už ale sáhnete po kterékoliv verzi, užijete si kromě spousty prostoru také dostatek komfortu. Hovět si můžete v pohodlných křesílkách s certifikací AGR, vyhříváním, odvětráváním i masáží, před sebou máte 10palcový informační panel (který si svým skromným pojetím a nízkou pozicí hlasitě říká o doplnění o průhledový displej přímo v zorném poli) a širokoúhlý 16palcový dotykový infotainment s poměrně přehledným zobrazením (pravou část může ovládat přímo spolujezdec) a intuitivním rozvržením, k tomu máte již v základu propracovanou ergonomii a slušný výhled ven, příjemné materiálové pojetí (s látkovým čalouněním palubní desky i výplní dveří) a solidní zpracování.
Nový Opel Grandland zkrátka posouvá oproti předchůdci hru zase o pořádný kus dál – je větší, vybavenější, má lepší pohonná ústrojí a tmu dokáže prozářit tak, že se přestanete bát jezdit v noci. Ve vysoce konkurenčním segmentu se však musí potýkat se spoustou talentovaných rivalů a jen čas ukáže, jak se mu to podaří.
Hodně nám napoví ceník, který bude uveřejněn u příležitosti české premiéry na pražském e-Salonu na začátku listopadu. To bude také moment, kdy si nový Grandland budete moci objednat u prodejců, první auta se k zákazníkům dostanou ještě před koncem roku.