Článek
Konečně je to tady! Po zdržení (daném pečlivým laděním finálního produktu) k nám konečně dorazily první exempláře tolik očekávané novinky značky Volvo, velkého rodinného SUV s elektrickým pohonem. EX90 jsme díky tomu mohli detailně prošmejdit a zjistit všechna jeho tajemství.
Největší
Jak plyne již z názvu, EX90 je pokračovatelem oblíbeného modelu XC90 (nějaký čas se budou obě auta prodávat souběžně), tedy velkého sedmimístného rodinného SUV. EX90 zároveň přejímá korunu největšího vozu v nabídce Volva – povyrostlo na délku i do šířky. To samozřejmě znamená spoustu životního prostoru pro posádku (ačkoliv třetí řada je pouze pro děti) a velký kufr včetně neobyčejně velké schránky pod přední kapotou. V EX90 si rozhodně na nedostatek místa nebudete stěžovat.
EX90 | XC90 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 5 037 mm | 4 953 mm | +84 mm |
Šířka | 1 964 mm | 1 923 mm | +41 mm |
Výška | 1 744 mm | 1 773 mm | -29 mm |
Rozvor | 2 985 mm | 2 984 mm | +1 mm |
Objem kufru | 669 l + 49 l | 640 l | +29 l |
Nejpohodlnější
Pocítíte to hned, jakmile vklouznete do neobyčejně něžně objímající sedačky – tady by se daly trávit dlouhé hodiny. Inženýři Volva prý také hodně zapracovali na nastavení vzduchového podvozku, aby se posádka EX90 cítila vyloženě jako na obláčku. S tím se pojí i ticho na palubě – nízký aerodynamický odpor daný nejen přídí bez rozměrného grilu, ale také hladkými boky se splývajícími bezrámovými okny a zapuštěnými klikami nebo bezrámečkovými zpětnými zrcátky má přínos nejen pro nižší spotřebu a tím i delší dojezd, ale také pro akustický komfort. Ten technici podpořili speciální hluk pohlcující pěnou rozmístěnou strategicky po autě. Výsledkem je o polovinu nižší hlučnost než u XC90. Za jízdy si tak budete moci užívat uklidňující ticho nebo vychutnávat každičký tón z prémiového hifi Bowers & Wilkins s 25 reproduktory a celkovým výkonem 1 610 W.
Nejbezpečnější
Volvo vždy dbalo na bezpečnost a EX90 je tím nejbezpečnějším autem švédské automobilky – ne-li nejbezpečnějším autem vůbec. Je připravené na autonomní jízdu třetí úrovně (na vybraných úsecích pod dohledem řidiče) a nehodám umí nejen předcházet, ale také se jim rovnou vyhnout. Proto je vyzbrojené 33 senzory (venku, ale i uvnitř, abyste třeba v autě nezapomněli svého potomka nebo domácího mazlíčka) zahrnujícími ultrazvukové senzory, kamery, radary a LiDAR, což je „laserový radar“ s mimořádně dlouhým dosahem (baseballový míč detekuje na vzdálenost až 250 m ve dne i v noci) vytvářející dokonalý 3D obraz okolí. Složením všech dat ze všech senzorů a přidáním aktuálních informací z online Google HD map (vůz se dívá 5 km dopředu po trase, jestli tam nejsou nějaká omezení nebo rizika) má EX90 absolutní přehled o situaci za naprosto všech okolností – mnohdy lepší než i ten nejpozornější řidič za volantem.
-mrk-
Volvo EX90 se může pochlubit netradičními „mrkačkami“. Za pixelovým LED denním svícením se totiž schovávají moduly potkávacích a dálkových světel s technikou Matrix LED. Ty vykouknou nejen při přepnutí režimu světel, ale také vás pozdraví vždy, když se k autu budete blížit a když se s ním budete loučit.
Nejinteligentnější
Právě zpracování vysokoobjemového datového toku ze senzorického štítu si vynutilo nasazení dvou počítačů s platformou NVIDIA, které za jedinou sekundu provedou trilion operací. S analýzou dat a vyhodnocováním potenciálních rizik navíc pomáhá umělá inteligence. Samozřejmostí je permanentní online připojení pro získávání okamžitých informací a pravidelných updatů, umožnění vzdáleného přístupu pomocí mobilní aplikace nebo streamování vaší oblíbené hudby přímo za jízdy.
EX90 se také dokáže přizpůsobit svému řidiči – jeho infotainment stojí na základech Android Automotive, ale nad ním je nástavba od vývojářů Volva, kteří udělali systém intuitivnější a přizpůsobivější, dokáže totiž na základě situace a předchozích voleb nabízet uživateli právě ta tlačítka a funkce, jež by se mu mohly hodit a obvykle je využívá. Soužití s autem by tak mělo být velmi intuitivní a bezproblémové.
Nejvýkonnější
S výkonem 517 koní a 910 Nm roztáčejícím všechna čtyři kola jde o nejsilnější Volvo vůbec! Na stovku vystřelí tenhle rodinný mastodont za velmi svižných 4,9 sekundy, přitom na jedno nabití dokáže ujet až šest stovek kilometrů. Ale EX90 tu není kvůli závodění, bleskově pružné zrychlení bude především významně usnadňovat všechna předjíždění nebo připojování do rychlejších pruhů – berte tedy jeho monstrózní výkon jako prvek aktivní bezpečnosti. Pokud je to na vás moc, jsou v nabídce i slabší verze, ale ani ty nebudou pomalé: Slabší čtyřkolka stále nabízí 408 koní a 770 Nm, základní zadokolka produkuje 279 k a 490 Nm. Volba je na vás.
EX90 RWD | EX90 AWD | EX90 AWD Performance | |
---|---|---|---|
Elektromotor | 1 vzadu | 1 vpředu a 1 vzadu | 1 vpředu a 1 vzadu |
Výkon | 279 k | 408 k | 517 k |
Točivý moment | 490 Nm | 770 Nm | 910 Nm |
0-100 km/h | 8,4 s | 5,9 s | 4,9 s |
Baterie | 104 kWh | 111 kWh | 111 kWh |
Dojezd | 580 km | 600 km | 590 km |
Nabíjení | DC 250 kW, AC 11 kW |
První osobní setkání s Volvem EX90 tedy část očekávání naplnilo – je opravdu nádherné na pohled zvenku a ještě krásnější uvnitř, přináší kvalitní materiály, ukázkové zpracování, skutečně prémiový komfort a intuitivní jednoduchost ovládání – zároveň však další vlnu očekávání vzbudilo: Bude opravdu tak pohodlné? Bude opravdu tak příjemné na řízení? Bude opravdu tak bezpečné? Nu, tyto otázky si snad již brzy zodpovíme po prvních jízdách.
Pokud jde o ceny, EX90 s ceníkem začínajícím nad hranicí dvou milionů korun a končící o milion výš můžeme jen těžko označit za laciné.
EX90 RWD | EX90 AWD | EX90 AWD Performance | |
---|---|---|---|
Core | 2 104 900 Kč | 2 319 900 Kč | 2 449 900 Kč |
Plus | 2 279 900 Kč | 2 434 900 Kč | 2 564 900 Kč |
Ultra | – | 2 579 900 Kč | 2 709 900 Kč |
Volvu se však i přes nepřehlédnutelný technický pokrok podařilo udržet ceny na úrovni předchůdce XC90 a velmi srovnatelné ve srovnání s konkurencí, což je na tak propracovaný vůz opravdu skvělé. Za své peníze byste tak měli dostat povedené auto.