Článek
Co kdybychom vám řekli, že existuje SUV, které nabídne výkon 487 koní, točivý moment monstrózních 860 Nm a akceleraci z místa na stovku za 4,4 sekundy? Seznamte se s Fordem Mustang Mach-E GT, nositelem těchto úctyhodných parametrů.
Jak správně tipujete, jde o vozidlo s pohonem 4×4, které je oproti standardní čtyřkolce Mach-E delší, nižší, má nižší světlou výšku, vyšší hmotnost, avšak velice zajímavé dynamické atributy. Toto a pochopitelně i dojezd jsme otestovali v rámci české premiéry na rozličných beskydských silnicích.
Nebudeme vás zdržovat přílišným popisováním exteriérových rozdílů, nejsou totiž ani tak znatelné, mimo například přepracovaného bodykitu, větších kol, lepších brzd nebo přítomného adaptivního odpružení.
Rovněž uvnitř najdete sportovní sedadla, prémiové audio, tmavý potah stropu, jiné dekory a bohatší standardní výbavové prvky.
Jinak jde o Mustang Mach-E tak, jak ho znáte z našich testů, ať už dynamických nebo dojezdových. GT však slibuje ještě o třídu lepší jízdní zážitek, o čemž nás měly přesvědčit klikaté slezské cesty necesty.
Stabilní baculka
Pokud se vám dělá v letadle při vzletu špatně, tak byste do tohoto vozu nastupovat určitě neměli. Mach-E GT se totiž opravdu nebojí naservírovat vám plných 860 Nm síly na jeden podnos, což v praxi znamená, že na svém těle velice znatelně pocítíte ono kýžené přetížení. Máme-li hodnotit tzv. wow efekt, tak 10/10 překvapených řidičů tento zážitek doporučuje.
Jenže jízda rovně není to, co by vrcholový elektromustang poslalo do motoristických výšin. To pravé jezdecké potěšení přijde pochopitelně v různorodých zatáčkách, které můžete dynamicky projíždět bez odskakování vozu, za což vděčíme zejména adaptivnímu odpružení a elektronické stabilizaci.
Tento počítačem řízený pomocník mimochodem pomáhá dost často, prakticky pokaždé, kdy se pustíte do nějakých divočejších manévrů, častokrát vedených pod plynem. Krotit, usměrnit, stabilizovat, to je jeho úkolem. No a jeho práci nelze hodnotit jinak než za jedna.
Přesným lze nazvat i řízení, které jde ruku v ruce s nízko položeným těžištěm, jelikož v podlaze umístěný akumulátor o hrubé kapacitě 98,7 kWh (91 kWh využitelná) pár set kilo váží. Mach-E GT tak rozhodně klame tělem, protože se tváří jako neforemné baculaté SUV, ovšem má v sobě reálné sportovní geny.
Přestože se bavíme o automobilu na bateriový pohon, doslova z něho srší motoristické nadšení, zčásti přenášené na šoféra. Zpoza obrazovek počítačů lze Mach-E GT snadno odsoudit, ale teprve až reálné svezení vám ukáže, že logo cválajícího hřebce nosí právoplatně. Jenže i skvělé věci mohou mít nějaké kazy, přičemž elektromustang umístěný na vrcholu žebříčku není žádnou výjimkou.
Hračka za dvě mega
Víte, drahý elektromobil si lidé obvykle pořizují s tím, že jim dá nejen opojný pocit zrychlení, moderní technologie či úsporný provoz, ale také slušný dojezd. No a to je trochu kámen úrazu nejsilnějšího bzučícího mustangu. Přestože homologační hodnoty WLTP pro Mach-E GT za cenu více než 2,1 milionu korun hovoří o 490 kilometrech na jedno nabití, skutečnost v podzimním období s aktivním topením a ve dvou lidech znamenala dojezd okolo 330 kilometrů.
Nezastíráme, že podstatnou část testovací trasy tvořily úseky zdolávané stylem brzda/plyn, ovšem ty byly doplněny klidnými přejezdy v ekonomickém duchu. A přece jen, když už si kupujete vrcholové GT, tak zkrátka chcete tu porci dynamické zábavy, vzít sem tam zatáčku ostřeji či v lehkém smyku a během předjíždění dosahovat závratných akcelerací.
Pokud ne, pak GT není nic pro Vás a sáhněte po levnějším, méně výkonném, avšak neméně schopném Mustangu Mach-E s pohonem zadních kol a s totožnou baterií, který na jedno nabití ujede znatelně dále. Pamatujte ovšem, že zadokolka vám nikdy nepředvede takové řidičské rodeo, jaké umí GT s oběma poháněnými nápravami.
Na místě je proto i otázka, zdali má Mustang Mach-E GT vůbec smysl. Odpovídáme, že ano, ale spíše jen jako model pro skutečné nadšence, kteří vysloveně chtějí vlastnit to nejvrcholovější, co Ford v této plně elektrifikované řadě nabízí.
K tomuto smyslu však vyplouvá i alternativní pohled, v němž i vy sami umíte z fleku vyjmenovat několik dalších vozů v podobné cenové relaci, které vám na rtech díky svým agilním atributům vykouzlí rohlík od ucha k ucha.
Pokud jde o každodenní užití Mach-E GT, rozhodně se nejedná o nepraktický vůz, naopak. Na druhou stranu nám zde opět vykukují ostatní nabízená provedení Mach-E, dostupná i s pohonem 4×4, která práci rodinného praktika vykonají stejně, nemají takovou spotřebu, hmotnost a jsou levnější na pořízení.
Jakou optikou tedy hledět na Ford Mustang Mach-E GT? Berte ho jako demonstraci toho, co modrý ovál umí vytvořit na poli vysoce dynamických sériových elektromobilů. A komu je vůz tedy určen? Finančně nezávislým motoristickým nadšencům, kteří preferují ohromující odpich namísto dlouhého dojezdu a nevadí jim, že za tuhle líbivou bzučící hračku zaplatí více než dva miliony korun.