Článek
Oblíbená Octavia RS se dlouhodobě těší velkému úspěchu, však už Škodovka této varianty dodala svým zákazníkům na 350 000 kusů. A v rámci modernizace současné, v pořadí čtvrté generace se nebála přinést plejádu drobných změn, které přinášejí obrovské rozdíly v jízdním požitku.
Předně jde o motor. Přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI zůstal zachován, polepšil si však z původních 245 na současných 265 koní. Maximálnímu výkonu sekunduje 370 newtonmetrů točivého momentu, které putují na přední nápravu prostřednictvím sedmistupňové samočinné převodovky DSG.
Stovka je tam za 6,4 sekundy, kombík ji zvládne o desetinku pomaleji. A při maratonu na německém autobahnu vás elektronika utne na maximální rychlosti 250 km/h.

Octavia dostává kotouče o rozměru 340 × 30 mm vpředu a 310 × 22 mm vzadu. Lepivé letní pneumatiky Bridgestone Potenza jsou odladěny speciálně pro tento model.
Dvoulitr nejenže je silnější, ale dostal i přepracovaný software řídicí jednotky, s nímž jsou ve sportovním módu rychlejší reakce na přidání či ubrání plynu. Za zmínku stojí i funkce Emotion Start - když startovací tlačítko podržíte dlouze, nastartuje se „er-eso“ se zvýšenými otáčkami (asi 2 100 ot/min), čímž vaše sousedy pozdraví ještě výraznějším zvukovým projevem.
Když jsme u té akustiky, Octavia RS po faceliftu už nedělá ten komický, reproduktorem zintenzivněný zvuk, ale naopak dostává sportovně laděný výfuk s přirozenějším projevem. Ani v ostrém módu nevrní a nepráská jako oblíbený Hyundai i30 N, rozhodně se nám ale nový zvukový doprovod líbí mnohem víc.

V kabině najdeme nový infotainment s 13″ obrazovkou, ale především sportovní sedačky se zvýrazněným bočním vedením a červeným prošíváním, které rovněž brnká na sportovní notu.
Ve standardu má er-eso také sportovní podvozek s kratšími pružinami a tužšími tlumiči, takže se světlá výška snížila o patnáct milimetrů. Nechybí progresivní řízení a elektronická uzávěrka diferenciálu VAQ, posílená brzdová soustava s ventilovanými kotouči, ale ani adaptivní podvozek naladěný specificky pro potřeby modelu RS.
Propůjčeno z motorsportu
Fungování VAQu vysvětlují škodováčtí inženýři následovně - Octavia RS je vybavena elektronicky řízenou uzávěrkou diferenciálu přední nápravy VAQ. Tato technika byla původně vyvinuta pro využití v motorsportu. Jedná se o elektrohydraulickou vícelamelovou spojku, která dokáže uzamknout otáčky hnacích kol s diferenciálem. Integrovaná řídicí jednotka umožňuje prediktivní řízení točivého momentu, jež zabrání ztrátě trakce. S maximálním uzamykacím momentem 1 600 Nm se jedná o robustní řešení ve srovnání s funkcí XDS+ v běžném vozu Octavia, která zvládne pouze 500 Nm.
Systém VAQ pracuje ve dvou jízdních režimech – Normal a Sport. VAQ pomáhá v následujících jízdních situacích - při průjezdu zatáčkou přesměruje vyšší točivý moment na vnitřní kolo, což umožňuje rychlejší průjezd zatáčky při zachování jízdní stability; při jízdě v přímém směru po povrchu, kde je adheze pod pravou stranou odlišná od adheze pod levou stranou, přesměruje vyšší točivý moment na kolo jedoucí po povrchu s vyšší adhezí, což usnadňuje rychlejší a stabilnější jízdu.

Systém VAQ se v rámci faceliftu Octavie RS dočkal přeladění, měl by teď být méně kousavý a jízda ještě plynulejší a předvídatelnější.
To všechno zní skvěle, ale sami inženýři nám před prvním svezením na chorvatském okruhu Grobnik připomínají, že zas až tolik se toho neměnilo. Koníky navíc, kalibrace softwaru podvozku (aby si lépe rozuměl se silnějším motorem), jinak naladěný VAQ pro čitelnější jízdu na limitu…
O to větší překvapení je potom realita. Octavia RS se totiž na okruhu chová skoro jako jiné auto. Je hravější, ochotně poslouchá pokyny volantem, skvěle brzdí a na výjezdech zase promptně reaguje na sešlápnutí plynového pedálu. Pořád to není ryzí sportovní náčiní, ale pokrok vstříc sportovnímu svezení udělala opravdu chvályhodný. Obzvlášť s omezenou stabilizací a manuálním řazením „dé-es-géčka“ pádly pod volantem!
Nic z toho ale neproběhlo na úkor všestrannosti. Er-eso je pořád auto, které může denně fungovat jako mama taxi, o víkendech vás přepraví za babičkou na chalupu, v létě s ním vystřihnete dovolenou v Chorvatsku… ale když to na vás přijde, zvládnete se i pobavit v rámci track daye. Rozhodně mnohem víc než s předchůdcem.
Mezi poznávací prvky nejnovější Octavie RS patří standardně dodávané Matrix LED světlomety, černé detaily karoserie, specifická kola o osmnácti nebo devatenácti palcích, červený reflexní pruh v zadním nárazníku a samozřejmě emblémy RS. A co víc, mimořádně pestrá je teď i paleta barev, mrkejte.
Naše první seznámení s Octavií RS bylo čistě okruhové, na tradiční disciplíny (spotřeba paliva, fungování podvozku v domácím prostředí) si posvítíme v tradičním týdenním testu. Čeká nás co nevidět, protože er-eso už si zákazníci mohou objednávat. Jeho ceník startuje na 1 059 900 Kč, za kombík se připlácí čtyřicet tisíc.
Technické údaje | Škoda Octavia RS 2025 |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 984 cm³ |
Výkon | 195 kW (265 k) při 5 250 ot./min. |
Točivý moment | 370 Nm při 1 600 ot./min. |
Převodovka | dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 520 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,4 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,7 l/100 km |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 709/1 829/1 455 mm |
Rozvor | 2 681 mm |
Cena od | 1 059 900 Kč |