Hlavní obsah

Nový Kodiaq RS je nejrychlejší ereso dneška! A velmi povedené, jen jeden detail si Škodovka mohla odpustit

Foto: Škoda Auto

Ještě na premiéře nové generace Kodiaqu v listopadu 2023 nechtěli škodováčtí inženýři vůbec hovořit o budoucnosti „eresa“. Šuškalo se, že bude, ale jaký motor dostane pod kapotu? Na odpověď jsme si museli počkat další rok. Ale o to víc nás potěšila. Stejně jako první svezení.

Článek

Vrcholné provedení největšího SUV Škody s odznáčkem RS je tu s námi od první generace. Už u ní ale došlo k výrazné změně, kdy v rámci faceliftu přezbrojil „eresový“ Kodiaq z dvoulitrového nafťáku na benzin. Ale co s generací novou? Návrat k naftě byl prakticky vyloučený, ale dostane znovu šanci benziňák? Nebo dojde ke kompromisu ve formě plug-in hybridu?

Nakonec to dopadlo snad nejlépe, jak mohlo. Kodiaq RS má pod kapotou pořád zážehový dvoulitr 2.0 TSI, který mezigeneračně dokonce poskočil z 245 na 265 koňských sil. Maximálnímu výkonu sekunduje točivý moment 400 newtonmetrů, motor se páruje výhradně se sedmistupňovou dvouspojkou a pohonem všech kol.

To je základ, který i z relativně velkého SUV dělá nejrychlejší ereso dneška! Vážně, zrychlení z klidu na stovku totiž umí za 6,3 sekundy, o desetinku rychleji než omlazená Octavia RS. Nejhbitější škodovkou v této disciplíně je ale paradoxně Superb se shodným motorem (stovka za 5,6 sekundy), který se však odznáčkem RS nepyšní.

Foto: Škoda Auto

Dvoulitr z rodiny EA888 má předpoklady být čiperným parťákem, pravdou ale je, že řada dalších koncernových aut jej dostává i bez sportovního pozlátka.

Ale zpátky ke Kodiaqu. Když na to přijde, zvládne se jeho nejsilnější provedení rozpohybovat až na 231 km/h. Na sportovní SUV nic moc, říkáte si? Ono je důležité nechápat Kodiaq RS jako ryzí sportovní náčiní, ale spíše opepřenou verzi, která plní primárně roli rodinného praktika, ale když na to přijde, zvládne s posádkou i slušně zacvičit.

Foto: Škoda Auto

Sportem je šmrncnutý i interiér - sedačky s integrovanými opěrkami hlavy doplňuje červené prošívání nebo dekor připomínající karbon.

Tomu ostatně odpovídají i naše první dojmy sbírané na klikatých cestičkách v okolí chorvatského závodního okruhu Grobnik. Ereso s benzinovým dvoulitrem je čipera, zrychluje velmi příjemně, v zatáčkách působí jistě a ochotně poslouchá pokyny volantem. Samozřejmě na poměry SUV dané kategorie, tedy s délkou skoro 4,8 metru a hmotností někde kolem 1,9 tuny.

Foto: Škoda Auto

Zákazníci mají na výběr pěti- i sedmimístnou konfiguraci. Se třetí řadou nejenže uvezete více osob, ale ještě dostanete robustnější dvoupístkové přední brzdové třmeny (v základu jednopístky).

Hodně pomáhá nejen standardně dodávané progresivní řízení s proměnlivým převodem, ale i sofistikovaný podvozek DCC+ s dvouventilovými tlumiči (jo, o nich už jsme se párkrát bavili). S ním je auto ve sportovním módu příjemně tuhé a intenzivně dává vědět o nerovnostech na podkladu pod vámi. A když přeladíte do komfortu, dostáváte jako lusknutím prstu pohodlného rodinného společníka, obouvaným dvacítkám navzdory.

Znovu tedy důrazně upozorňuji - tohle není ryzí sportovní SUV, pro která zákazníci chodí k Audi RS nebo Mercedesu-AMG. Napoví to třeba sedadla, jež sice mají integrované hlavové opěrky, ale boční vedení sedáku i opěradel není tak výrazné, aby vás v ostrém tempu pořádně podrželo. A když na to začnete opravdu šlapat, pohotovostní hmotnost v kombinaci s lehčími náklony karoserie už o sobě dají vědět.

Foto: Škoda Auto

S mixem dálnice a svižného okreskového svezení jsme se po 150 kilometrech dostali na průměr 8,5 l / 100 km. To není žádná hrůza, navíc to určitě půjde ještě za méně.

Kodiaq RS je pořád hlavně rodinným univerzálem s obrovskou porcí prostoru, který přes týden pohodově křižuje ucpanou Prahou, aby o víkendu celou rodinku svižně převezl za zážitky do moravského sklípku. A navíc v tomto provedení plném černých detailů skvěle vypadá (a díky standardním Matrix LED světlometům i perfektně svítí). Nějaké nedostatky? Snad jen až komický falešný zvuk z repráku umístěného blízko výfuku. Jasně, v režimu Individual to jde vypnout, ale já se ptám… proč? Proč by Kodiaq RS měl znít jako pětiválcové Audi?

Jinak ale nová generace „eresa“ zanechala veskrze pozitivní dojmy a předpokládáme, že se bude těšit obdobné oblibě jako předchůdce (kterého dnes na cestách potkáváme velmi často). A to navzdory cenovce, jež mezigeneračně povyskočila na 1 470 000 Kč, což z ní dělá nejdražší spalovací škodovku současnosti.

Technické údajeŠkoda Kodiaq RS 2025
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 984 cm³
Výkon`195 kW (265 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 650 ot./min.
Převodovkadvouspojková, 7stupňová
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 859 až 1 966 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,3 až 6,4 s
Maximální rychlost231 km/h
Spotřeba (kombinace)8,2 až 8,5 l/100 km
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 758/1 864/1 659 mm
Rozvor2 791 mm
Objem zavazadlového prostoru910/2105 l (5 míst)

.

Načítám