Hlavní obsah

Je elektrická Solterra skutečné Subaru, které je radost řídit na silnici i v terénu?

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

Japonská automobilka Subaru už má s elektrifikací svých aut dost zkušeností – hybridy prodává po světě od roku 2014 (PHEV přišel o čtyři roky později) a v Evropě už dva roky nabízí e-Boxer – jenže první elektromobil je pro ni přelomový. Při prvním krátkém seznámení s novým elektrickým modelem Solterra na polygonu v Mostě jsme zjišťovali, jestli je radost jej řídit, jestli si troufne do terénu, a především jestli je to pravé Subaru!

Článek

Přístup Subaru prostě musíte obdivovat – zatímco se všichni ostatní předhánějí ve zbytečnostech, jako je velikost displejů, možnosti individualizace nebo počet barev ambientního osvětlení, japonští inženýři brousí k dokonalosti svá osvědčená technická řešení (motor boxer, převodovka CVT s plynule měnitelným převodem a symetrický pohon všech čtyř kol) a dbají primárně na to, aby jejich auta byla uživatelsky přátelská, odolná a spolehlivá, a především aby byla radost je řídit. Bude tato DNA fungovat i v éře elektromobility? Naskočili jsme za volant elektrického SUV Solterra a vyrazili na plný plyn to zjistit!

Kde se Solterra vzala?

Při vývoji prvního plně elektrického modelu spojilo Subaru síly se zkušenou Toyotou (stejně jako třeba v případě sportovního kupé BRZ/GT86) a výsledkem je Solterra (technicky spřízněná s Toyotou bZ4X a Lexusem RZ). Subaru si ale prosadilo určité specifické změny – jeho design má upravenou přední i zadní část (zadní světla svým tvarem stále připomínají plochý motor) a také výraznější boky, Subaru na rozdíl od Toyoty bude (na evropském trhu) také vždy pouze permanentní čtyřkolka a inženýři si navíc pohráli s odlišným nastavením podvozku, jenž by měl přinášet intenzivnější řidičské zážitky. To jsme tedy zvědaví…

SolterraForesterRozdíl
Délka4 690 mm4 640 mm+ 50 mm
Šířka1 860 mm1 815 mm+ 45 mm
Výška1 650 mm1 730 mm- 80 mm
Rozvor2 850 mm2 670 mm+ 180 mm
Světlá výška210 mm220 mm- 10 mm
Objem kufru452 l509 l- 57 l

Výhody boxeru, jen bez jeho vrčení

Subaru využívá plochý motor nejen pro jeho přirozené vyvážení (a tedy hladký chod), ale především kvůli výhodě nízkého těžiště. Bateriový balík uložený v podlaze však snižuje těžiště ještě výrazněji, navíc významně zvyšuje tuhost karoserie (torzní o 120 %, příčnou o 200 %), takže Solterra v zatáčkách působí stabilněji a obratněji, projíždí je bez náklonů a zcela sebejistě. A navíc naprosto neslyšně a hladce, o čemž si už tak dost kultivovaný boxer může nechat jen zdát. Typické brumlání by vám mohlo chybět, ale na to ticho při jízdě se rychle zvyká. A ještě rychleji si zvyknete na novou úroveň dynamiky…

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

Elektrický pohon posiluje typické vlastnosti Subaru

Akcelerace jako z praku

Převodovka CVT umí díky plynule měnitelnému převodu kouzlo rychlého prvotního zátahu a nekonečné akcelerace bez přerušování řazením. Jenže tenhle trik jde elektromobilům ještě lépe. Řazení se tu taky nedočkáte, navíc máte k dispozici sílu 220 koní a instantní zátah 337 Nm, který vás dokáže vystřelit vpřed tempem, kterému ostatní vozy od Subaru (snad jen kromě XT, WRX a STi) nebudou stačit – se stovkou za 6,9 sekundy je s přehledem nejrychlejším modelem v nabídce.

Foto: Subaru ČR / Martin Sznapka

Solterra umí pelášit pěkně rychle

VÍTE, ŽE…

Subaru za necelých sedm dekád své existence vyrobilo těžko uvěřitelných 20 milionů motorů boxer a 19 milionů aut s pohonem všech čtyř kol. To je úctyhodný výkon!

Foto: Subaru

Plochý motor a čtyřkolka k tomu, to může být jedině Subaru!

Je skutečná radost ho řídit

Solterra není svým zaměřením sporťák, ale rychlými reakcemi a silnou pružnou akcelerací spojenou s obratností a sebejistotou v zatáčkách ho hodně připomíná. Řízení vás vtáhne do hry a síla je precizně dávkovatelná, takže s autem rychle srostete. Samozřejmě ta kila navíc cítíte, ale jen na brzdách, ve vinglu se vám postarají o skvělou přilnavost a čtyřkolka zajistí perfektní trakci na výjezdu, takže budete mít pocit, jako by vás do další zatáčky vystřelili z praku. Tohle auto vás bude vážně bavit!

Terénu se nebojí

Se světlou výškou 210 mm Solterra mírně zaostává za Foresterem nebo XV, ale zcela se vyrovná Outbacku, takže se nemusíte bát sjet z asfaltu. K dispozici máte také již zmíněný permanentní pohon všech čtyř kol, známý režim X-Mode přizpůsobující nastavení palubní elektroniky, hodit se vám bude jistě i panoramatický kamerový systém, který není užitečný jen při parkování, ale dá vám vítaný přehled o okolních terénních překážkách. Ve finále tak Solterra pokořuje nástrahy off-roadu se stejným přehledem jako Outback, což je u elektromobilu vážně nezvyklé.

Líbí se vám? Přijďte se na ni podívat na Legendy!

Subaru bude mít i letos expozici na výstavě Legendy a předprodukční Solterra, kterou jsme měli možnost vyzkoušet, bude jednou z jeho hlavních hvězd. Velká pozornost bude věnována také významnému jubileu Foresteru – u příležitosti jeho 25. narozenin by mělo být k vidění všech pět jeho generací včetně modernizované novinky. Chybět nebudou ani další oblíbené modely jako Outback, XV nebo Impreza. Zkrátka o důvod víc, proč o víkendu 28.–29. května dorazit na Výstaviště v pražských Holešovicích.

Foto: Legendy

Subaru bude mít na letošních Legendách zase našlapaný stánek

Uklidňující parťák pro každý den

Solterra má však být především pohodlným každodenním parťák na běžné cestování – a to umí také skvěle. Je prostorná (asi jako Forester, vzadu je ale víc místa pro kolena, ačkoliv si kvůli vyšší podlaze nemůžete zastrčit chodidla pod přední sedadla), komfortní (nejen ve smyslu poddajného podvozku, ale také propracovaného odhlučnění), uživatelsky přátelská (nový infotainment od Toyoty se povedl), snadná na řízení (pádly pod volantem vybíráte ze čtyř úrovní rekuperace; záda vám kryje velký balík jízdních asistentů) a skutečně použitelná (dojezd přes 400 km s možností rychlého dobití za půl hodiny). Jediná věc, co bude některé řidiče trápit, je výhled na přístrojový panel – je umístěný totiž až nad volantem, aby byl více v zorném poli, ale některým postavám může částečně zaclánět vrchní část volantu. Ale jestli bude tahle maličkost největším prohřeškem Solterry…

Pohonné ústrojí
Motor2x synchronní elektromotor
Výkon160 kW (217 k)
Točivý moment337 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 020 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,9 s
Maximální rychlost160 km/h
Kapacita baterie71,4 kWh (68 kWh využitelná)
Dojezd454 km (18" kola), 413 km (20" kola)
NabíjeníAC 6,6 kW, DC 150 kW

Sem s ní!

Subaru Solterra se při prvním krátkém seznámení skutečně předvedla ve skvělém světle. Je to povedený elektromobil moderního střihu, který přináší novou úroveň jízdního komfortu i dynamiky, nabízí praktičnost bez kompromisů, solidní použitelnost v reálném světě, a navíc je zábava ho řídit. Je to prostě pravé Subaru!

Připravte se ale, že si za něj připlatíte. Ceník Solterry bude začínat na úrovni kolem 1,6 milionu a první auta k českým zákazníkům dorazí v průběhu druhé půlky letošního roku.

Načítám