Hlavní obsah

Manažerský cesťák i všestranný rodinný partner: Nový VW Passat se povedl, přesto bude posledním autem svého druhu

Foto: Volkswagen

Etalon střední automobilové třídy přijíždí v nové generaci a společná výrobní linka se Škodou Superb v Bratislavě není jedinou zásadní novinkou. Po prvním svezení přinášíme ucelený přehled toho, co nás na novém Passatu potěšilo a naopak.

Článek

Volkswagen Passat je na světě půl století, během kterého si jej do garáže pořídilo na 34 milionů zájemců. Vždy se profiloval jako konzervativní manažerské auto, jež má především věrně a bezproblémově sloužit. To z velké části platí i pro novou generaci, v některých ohledech se však Němci nebáli radikálních změn.

Devátý pokračovatel kultovní ságy (a velmi blízký sourozenec Škody Superb) například přijíždí v jediné karosářské verzi kombi. Tradiční limuzína končí, mezi zákazníky o ni jednoduše nebyl dostatečný zájem. Připočtěme značně přepracovaný vzhled, inovovanou techniku včetně nových motorů či digitalizací prošpikovanou kabinu a dostáváme se k autu, které má s předchůdcem jen velmi málo společného. Tady je po prvním svezení výčet toho nejdůležitějšího:

Foto: Volkswagen

Vzhled nového Passatu je uhlazenější, což přispělo k lepší aerodynamice. Vždyť hodnota Cx klesla na parádních 0,25.

Co se nám líbí

Obrovský kufr. Zavazadelník hraje u kombíků zásadní roli, a tak si Passat Variant z dosavadních hodnot ještě polepšil. Kufr pojme od 690 do 1 920 litrů, takže má o 40, respektive 140 l více. Po sklopení zadní lavice vznikne rovná ložná plocha, nechybí ani praktické vychytávky. Z rozvoru nataženého o 50 milimetrů (na 2 841 mm) těží také posádka vzadu, kde má dospělák slušnou rezervu nad hlavou a obrovitánskou před koleny.

Silný diesel. Pro první svezení fasujeme nejsilnější naftu. Není nijak hlučná a boduje pružností, při ustáleném dálničním tempu o ní takřka nevíte. Stokilometrový testovací úsek včetně dálnic přitom zvládá absolvovat se spotřebou 6,3 l / 100 km. Na čtyřkolku s automatem velmi dobré číslo.

Foto: Volkswagen

Motorovým základem Passatu je čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 150 koní. Náročnější uspokojí benzinové dvoulitry s 204 nebo 265 koňmi. Nezapomnělo se ani na diesely, oba mají objem 2,0 litru a výkon 150 nebo 193 koní.

Sofistikovaný plug-in hybrid. Nová generace pohonu do zásuvky je teď mnohem použitelnější. Základem je benzinová patnáctistovka spolupracující s elektromotorem. Zásadní novinkou je však větší 19,7kWh baterie, která slibuje až 100 kilometrů bez kapky benzinu. Nově ji také můžete naplnit u rychlodobíječek (výkonem až 50 kW), což byla donedávna výsada prémiových aut. Celý proces je tak otázkou nižších desítek minut. Na výběr jsou dvě verze s 204 nebo 272 koňmi. Výkonnější plug-in hybrid je tedy zároveň nejsilnějším Passatem vůbec.

Nový podvozek. Vedle standardních tlumičů nabízí Passat (i technicky příbuzný Tiguan) zbrusu nové řešení DCC Pro, které oproti klasickému adaptivnímu podvozku dostává dvouventilové tlumiče s ještě širším rozsahem mezi komfortní a sportovní jízdou. A skutečně, zatímco v pohodlném naladění vůz posádku rozmazluje příjemným houpáním, na opačném spektru nastavení ztuhne a dá vědět o sebemenší nerovnosti.

Foto: Volkswagen

Velkým plusem Passatu je příjemné řízení a také skvělé odhlučnění. Ani při dálničních rychlostech vás uvnitř netrápí aerodynamický svist nebo valivý hluk od kol.

Co vzbudí vášně

Digitální kokpit. Trendem novodobých volkswagenů je digitalizace a ani nový Passat není výjimkou. Počítejte tedy s obrazovkou namísto budíků a hlavně velkým, až patnáctipalcovým displejem uprostřed, prostřednictvím kterého se ovládá prakticky vše. VW se poučil z dřívějších chyb – menu je dnes přehlednější, reakce na dotyk okamžité a stabilita prý už bezproblémová. Přesto si myslím, že tradičním zákazníkům manažerského etalonu budou klasická tlačítka a otočné ovladače chybět.

Omezený výběr. Rozmanitá motorová nabídka benzinů, nafťáků a plug-in hybridů asi nikoho neurazí, vybrat by si měl každý. V ostatních aspektech už to ale taková hitparáda není. Standardem všech verzí je výhradně automatická převodovka, manuál nepořídíte ani se základní patnáctistovkou. A pohon všech kol? K dispozici je, ale pořídit musíte rovnou nejsilnější benzinový nebo naftový dvoulitr.

Foto: Volkswagen

Mnoho poctivých tlačítek už v kabině nezůstalo.

Co nás nenadchlo

Silný benzin. Pro druhé svezení jsme sedli do dvoulitrového TSI s výkonem 265 koní, což by měl být nejčipernější pohon, který nemusíte dobíjet ze zásuvky. Jenže žádné velké atletické divadlo se nekoná. Motor sice ochotně zrychluje prakticky z jakékoliv rychlosti, akcelerace je ale spíše lineární a celkově by charakter pohonu zasloužil trochu opepřit. Na zhruba stokilometrové testovací trase včetně dálnice si kombík řekl o necelých osm litrů paliva.

Hlasové ovládání. Že hlasoví asistenti v autech nejsou dokonalí, není žádné tajemství. Jenže VW své řešení vyzdvihuje už poměrně dlouho, a tak bychom čekali, že půjde o odladěného a solidního parťáka. Jenže asistentka mluví nepřirozeně jako podnapilý robot, povelu v češtině často nerozumí, jindy na otázku odpoví absolutním nesmyslem vytaženým z první stránky na internetu. Výhledově by mohlo pomoci propojení s ChatGPT.

Bude mít úspěch? Věštíme, že ano. I přes drobné mušky je to pořád velmi povedené auto a nejspíš poslední kousek svého druhu. Kdo jiný vám dnes (natož za pár let) nabídne poctivý kombík s obřím kufrem, slušným dieselem a vytříbeným jízdním komfortem? Na nový Passat a Superb budete možná jednou ještě s láskou vzpomínat, ač třeba dnes k fanouškům koncernu nepatříte.

Nový Volkswagen Passat startuje na částce 999 000 Kč za benzinovou patnáctistovku, základní diesel stojí od 1 175 900 Kč. Na silnější dvoulitry (a tedy i čtyřkolky) si musíme ještě chvilku počkat. První kusy passatů se na českém trhu objeví v průběhu jara letošního roku.

Líbí se vám nový VW Passat?
Ano, rozhodně prokoukl!
38 %
Nemastný, neslaný...
51,2 %
Vůbec ne.
10,8 %
Celkem hlasovalo 1588 čtenářů.
Načítám