Hlavní obsah

Hledáte auto na cestu kolem světa? Nová Toyota Land Cruiser projede všude, navíc snáze a pohodlněji než kdy dřív

Foto: Toyota

Zbrusu nová příď vozu je tvořena z více segmentů. Když v terénu škrábnete třeba jen roh, nemusíte měnit celý nárazník.

Pokračovatel „evropského“ Land Cruiseru se v nové generaci změnil k nepoznání. Ač do novodobé éry vstupuje s plejádou moderních technologií, podle tvůrců se naopak vrací zpátky ke kořenům. Protimluv? Ale kdeže…

Článek

Rodina jménem Land Cruiser staví na pestré sedmdesátileté historii, během které se stihla značně rozrůst. Dnes se rodokmen dělí na tři hlavní části: mezi čistokrevným pracantem – řadou 70 – a vlajkovou třístovkou je posazena off-roadová Toyota stavěná primárně pro Evropu. „Náš“ Land Cruiser nese v nové generaci označení „250“ a rozhodně nehrozí, že byste si jej s dosluhující stopadesátkou spletli.

Dvě tváře

Vzhled novinky se totiž změnil k nepoznání, jiná je tvář, záď, ale i hranatější silueta (odkazující na historické modely). Zákazník má dokonce na výběr ze dvou různých přídí – všední verzi s obdélníkovými diodovými svítilnami doplňuje retro provedení s kulatými světly.

To bylo zpočátku vyhrazeno jen úvodní limitce First Edition (ta v pískové barvě s bílou střechou), ale světlomety se prý líbí natolik, že si je půjde pořídit v rámci originálního příslušenství. Tvář auta si tak budete moci upravit podle nálady, stačit prý bude jen šroubovák a trocha zručnosti.

Foto: Toyota

Historie Land Cruiseru se začala psát v roce 1951. Všech jeho derivátů (včetně LX a GX, tedy těch od Lexusu) se celosvětově prodalo přes 11 milionů exemplářů. Jednu z nejžádanějších Toyot lze dnes pořídit ve 170 zemích.

Paradoxní je, že ač nový Land Cruiser mezigeneračně povyrostl, naživo působí kompaktnějším dojmem. A to jeho délka přerůstá 4,9 metru, šířka atakuje dva metry a výška dosahuje 1 935 mm. Pro potenciální kupce však budou neméně důležitá další čísla: Světlá výška minimálně 221 mm, nájezdové úhly 31 stupňů vpředu a 22 stupňů vzadu, přejezdový má pak hodnotu 25 stupňů.

Foto: Toyota

Rezervní kolo už „lanďák“ nevozí na zádi, nachází se pod kufrem a odjistíte jej zespod.

Robustní moderna

Plno inovací najdeme také v kabině, ve které se však pořád zabydlíte velmi rychle. Obrazovky tu mají důležitou roli (ve vyšších výbavách dva 12,3" displeje zastupující digitální přístrojový štít a infotainment), pro ovládání všeho podstatného však zůstávají zachována klasická tlačítka a otočné ovladače. Nejen pro teplotu, ale třeba i off-roadové systémy nebo manuální čištění filtru pevných částic. Designéři uvnitř nešetřili hranami, a tak kabina působí robustně a v jistých ohledech staromilsky. Zkuste třeba spočítat všechna tlačítka na volantu…

Foto: Toyota

Analogové budíky už v kapličce nenajdete, digitální štít má v závislosti na výbavě úhlopříčku 7 nebo 12,3 palce.

Auto pojme pět až sedm cestujících (podle verze). V našem pětimístném exempláři mám s výškou 178 cm hodně místa před koleny i nad hlavou v obou řadách. Pomáhají třeba i tenčí opěradla pohodlných sedadel, která kromě vyhřívání rozmazlí posádku i ventilací.

Do kufru se pak podle Toyoty vejdou tři velké 86cm kufry plus dva o něco menší. Zůstaňme ale raději u klasické metriky – 1 063 litrů je jednoduše obrovská porce. A po otevření víka jako kdyby na vás vykoukl snad bezedný prostor. Chválím ještě jednu drobnou, ale o to užitečnější vychytávku: Samostatně otevíratelné zadní okénko.

Foto: Toyota

Chybí už jen matrace a spacák, no ne?

Skvělý na silnici…

Pro první poznávací kilometry nám Toyota vybrala nádhernou scenerii skotského venkova. Ne však pro malebnost tamní krajiny, ale především kvůli různorodým, ne úplně jednoduchým podmínkám. Hlavní tahy jsou tu sice pokryty hladkým asfaltem, ale cestičky k nejrůznějším chatkám či farmám, to jsou polňačky plné šutrů, štěrku a nepřehlédnutelných děr.

Zpočátku se ale držíme na pevném podkladu, kde Land Cruiser prokazuje velký mezigenerační pokrok. Pod kapotou sice tluče stále stejné 2,8litrové srdce přeplňované turbem a krmené naftou, v kombinaci s novým osmistupňovým automatem od Aisinu jsou však rozjezdy hladší a jízda harmoničtější. Cestovní komfort zvyšuje zcela nová rámová konstrukce platformy GA-F, která je dle tvůrců o padesát procent pevnější a celé auto o 30 % tužší.

Foto: Toyota

Mezigeneračně se kromě pohodlí zapracovalo také na odhlučnění. Navzdory hranaté karoserii je aerodynamický svist uvnitř minimální.

Leckoho může mrzet absence vyššího počtu válců, jenže ani čtyřhrnek nedělá off-roadové ikoně ostudu. Po vzoru předchůdce se chlubí výkonem 204 koní a hlavně 500newtonmetrovým točivým momentem. Akcelerace vás sice do sedačky nepřišpendlí, zase ale motor ochotně zatáhne v jakékoliv situaci. Hodnocení spotřeby si nechme až do české kotliny, klidnější jízda by však měla průměr v pohodě stlačit pod deset litrů. Mimochodem, palivová nádrž pojme 80 litrů, nádoba na AdBlue sedmnáct.

Při běžné jízdě je patrný nový elektrický posilovač řízení, ostatní berličky zase oceníte v náročnějších podmínkách: Systém Crawl Control pro snazší průchodnost terénem, dvě uzávěrky diferenciálu (zadní a středová) a horká novinka aktuální generace – systém SDM. Nezaměňujte se zkratkou jistého druhu hrátek, tato tři písmenka avizují odpojitelný stabilizátor na přední nápravě (vzadu by takové řešení podle tvůrců nemělo kýžený efekt), se kterým se Land Cruiser snáze prokousává náročným terénem.

Foto: Toyota

Ve Skotsku můžete zažít čtyři roční období během půl hodiny. Zcela vlevo odpočívá kousek s retro světly, ty zbylé mají klasické řešení.

…a ještě lepší v terénu

Tím se dostáváme k vrcholu úvodní seznamovačky, kterou je intenzivní off-roadová vložka. Land Cruiser na docela obyčejných silničních pneumatikách jede tak sebejistě, jako by mu bylo jedno, co se pod jeho koly děje. On se jen srdnatě zakousne a terénem projíždí jako nůž máslem. Můžete si hrát s nejrůznějšími možnostmi čtyřkolky nebo jízdními módy, ale ani méně zkušení řidiči se výletu mimo asfalt nemusejí obávat.

Foto: Toyota

Takto se šéfinženýr Keita Moritsu směje, když se zeptáme na možnost elektrického Land Cruiseru. Kdepak, elektrický doping sice příští rok dorazí, avšak jen v podobě drobné mild-hybridní výpomoci.

S aktivním Crawl Controlem si vyberete, jak rychle se má 2,3tunová krabička „plazit“ terénem, potom už stačí jen kroutit volantem v požadovaném směru. Někdy ani to ne, protože v hlubokých kolejích jede auto… no, jako po kolejích. Připočtěme k tomu hladký sjezd z prudkého kopce nebo bezproblémové brodění řekou a rázem nepochybujeme o slovech inženýrů, že novinka vás doveze klidně až na konec světa.

Může to znít zvláštně, když Toyota v autě napěchovaném moderními technologiemi hovoří o návratu ke kořenům. Jenže Land Cruiser se tímto směrem opravdu vydal. V dnešní době jde o nebývalého tradicionalistu, který nezanevřel na normální motor a vytříbené off-roadové schopnosti, jež dále šperkuje slušným cestovním komfortem. Palubní a terénní pomocníci, to už je jen třešnička na dortu.

S rozrůstající se sériovou výbavou povyrostla také cena. Zatímco předchůdce šlo koupit za méně než milion a půl, novinka startuje na částce 1 790 000 Kč. Kdo se chce nechat rozmazlit nejvyšší výbavou, ten si musí připravit 2,2 milionu. Že to není úplně málo? Souhlasíme. Přesto se po úvodní limitce jenom zaprášilo.

Technické údajeToyota Land Cruiser 250 (2024)
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem2 755 cm3
Výkon150 kW (204 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment500 Nm při 1 600 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpohon všech kol
Pohotovostní hmotnost2 330 kg
Akcelerace 0–100 km/h-
Maximální rychlost170 km/h
Spotřeba (kombinace)-
Objem palivové nádrže80 l
Rozměry (délka/šířka/výška)4 925/1 980/1 935 mm
Rozvor2 850 mm
Objem zavazadlového prostoru1 063 l
Cena od1 790 000 Kč
Načítám