Článek
No schválně, řekli byste, že auto na fotografiích je tu s námi už desátým rokem? Vedle svých předchůdců vypadá současná generace MX-5 pořád skvěle, i když její pravidelné inovace přinášejí jen drobné kosmetické či legislativní úpravy.
Tak třeba poslední vydání pro rok 2024 už také musí pípat při překročení maximální povolené rychlosti, má hlídání jízdního pruhu nebo inteligentního asistenta brzdění. Naštěstí tu ale všichni „pomocníci“ stále jdou vypnout stiskem jediného fyzického tlačítka vlevo od volantu. Tolik k legislativním povinnostem, teď už pojďme na ty dobré zprávy!
Jemné ladění
Zvenčí změny hledáme s lupou v ruce. Všimnout si můžeme drobně přepracovaných diodových světel vpředu i vzadu, rozšířené nabídky barev pro karoserii i plátěnou střechu (včetně béžové, která vypadá obzvlášť šik) nebo červených brzdových třmenů pro vyšší výbavy, které jsou uschovány za koly proslulého výrobce BBS.
Ani uvnitř nedošlo k revoluci, což je jedině dobře. Mazda nabízí nové čalounění sedadel, která tělo lépe podrží při sportovní jízdě. Vnitřní zpětné zrcátko je bez rámečku, obrazovka uprostřed má teď 8,8 palce a nové funkce (včetně Apple CarPlay bezdrátově) a požadavkům dnešní doby vyhoví dva modernější konektory USB-C.
Řidičovo království
Když nedaleko chorvatského Zadaru – kde se první mezinárodní jízdy s omlazenou Miatou konají – přicházíme k řadě zaparkovaných sporťáků, které už nás vyhlížejí se staženou střechou, okamžitě se začneme až dětinsky usmívat. To auto dělá radost, i když jen stojí. Tím, jak je roztomilé a vymyká se prakticky všemu, na co jsme v novodobé éře zvyklí.
Světová rekordmanka
Dnes už kultovní Mazda MX-5 debutovala na autosalonu v Chicagu v únoru 1989. Od té doby se jí ve čtyřech generacích prodalo přes 1,25 milionu kusů, což z hravého japonského drobečka dělá nejprodávanější dvoumístný sporťák světa. Takový úspěch si dokonce vysloužil zvěčnění v Guinnessově knize rekordů. A něco nám říká, že daný milník v budoucnu jen těžko někdo překoná.
Po usednutí dovnitř ale člověka začnou těšit i funkční věci. Třeba to, že pracoviště řidiče vás vlastně celého obklopuje, volant i páku šestistupňového manuálu (jo, můžete pořídit i automat, ale kdo by to dělal?) máte hezky při ruce, všechno důležité se ovládá tradičními tlačítky a otočnými ovladači, nebo jen fakt, že sedačky jsou prima kompromisem slušného bočního vedení i pohodlí na dlouhých cestách. Zkrátka řidičovo království! Tedy aspoň těch, kteří neusilují o nominaci do basketbalové reprezentace. Auto s délkou jen lehce přes 3,9 metru má zkrátka své limity a čahouni musejí počítat s pokrčenýma nohama a rozcuchaným účesem.
Polibek na rozloučenou
Současná generace sporťáku se od počátku nabízí ve dvou motorizacích: Vedle benzinové patnáctistovky je tu atraktivnější atmosférický dvoulitr s výkonem 184 koní a 205 newtonmetry točivého momentu. Jedna-pětka je sice o dvaapadesát koní slabší, ale nedůstojná určitě není, má docela jadrný zvuk a příjemně točivý charakter. Navíc rozhýbává hravou zadokolku vážící do jedné tuny, s ideálním rozložením hmotnosti 50 : 50. Základní verze však má svá specifika, neumí například automat, ale ani samosvorný diferenciál.
Manuály Mazdy chválíme dlouhodobě a ani MX-5 není výjimkou. Naopak, dráhy jsou krátké a přesné, jak se na hravého prcka sluší a patří. Jednotlivé kvalty sázíte s maximální přesností, šestikvalt je vám tak prima společníkem nejen při pohodovém korzování krajinou, ale i ve chvíli, kdy se rozhodnete prásknout do koní!
Že vlastně jen pasuje do harmonicky sladěného celku, zjišťujeme vzápětí, když se před námi otevírají točité silničky procházející krásnou chorvatskou scenerií. Samozřejmě jsme si pro první jízdu zvolili dvoulitr a první dojmy jsou stejné jako před deseti lety.
Aktuální Miata je nanejvýš zábavná, její silnější motor má příjemný oldschoolový charakter, když ze sebe ždímá to nejlepší až velmi blízko červeně vyznačeným čísílkům otáčkoměru, ochotně se však sbírá i z jeho nejnižších pater. A co víc, s vypnutým stabilizačním systémem jede dveřmi napřed na požádání. Přitom se ani nemusíte krotit, vítr cuchá účes, krajina kolem se míhá, vy citlivými kontra na volantu korigujete směr auta, a když se podíváte na budíky, zjistíte… že se vlastně náramně bavíte v legálním tempu.
Mazda MX-5 | 1.5 Sky-G | 2.0 Sky-G |
---|---|---|
Objem motoru | 1 496 cm³ | 1 998 cm³ |
Výkon | 132 k/7 000 ot/min | 184 k/7 000 ot/min |
Točivý moment | 152 Nm/4 500 ot/min | 205 Nm/ 4 000 ot/min |
Převodovka, pohon | 6st. manuální, zadních kol | 6st. manuální, zadních kol |
Zrychlení 0-100 km/h | 8,3 s | 6,5 s |
Maximální rychlost | 204 km/h | 219 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 6,3 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Právě to je kouzlo současné MX-5. Přes 300 koní vám dnes v nejrůznějších karoseriích nabídne kdekdo. A jsou super, přišpendlí vás k sedačce, a pokud nejsou elektrické, doprovází je i sympatická akustika. Tohle auto je výrazně slabší, přesto zábavnější, aniž by hrozilo, že při jízdě na hraně přijdete o papíry. Tomu odpovídá i naladění podvozku. Je měkčí, vůbec ne prkenný, zkrátka všeuměl zaměřený na to podstatné: zábavnou jízdu.
Že to celé zní až moc dokonale? Máte pravdu. Silnější dvoulitr krátce po uvedení modelového roku 2024 končí, do výroby už si jej nezadáte, spolehnout se musíte na skladové zásoby dealerů. Jako nový stojí (respektive stál) lehounce přes milion. Patnáctistovku pořídíte od 884 750 Kč. Byť tedy MX-5 o svůj klenot přišla, pořád zůstává automobilovým jednorožcem na trhu. A jsme za ni moc rádi!