Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pojďme si pro jistotu ještě zopakovat základní fakta: Když se Mazda 2 Hybrid před dvěma lety ukázala poprvé, byla to vlastně jen Toyota Yaris s jinými odznáčky. Mazda potřebovala úspornou technologii, a to rychle, na invenci designérů tak jednoduše nezbyl prostor. Nedávno však hybridní dvojka prošla omlazením, které ji od malé Toyoty odlišuje o trochu víc. Nemusíte však být automobilový všeználek, abyste dárce rozpoznali na první dobrou.
Ony jsou ty sňatky z rozumu v poslední době stále častější. Nové Mitsubishi ASX je jen přeznačkovaným Renaultem Captur, v Suzuki Across zase není těžké rozpoznat Toyotu RAV4. Mohla se Mazda 2 Hybrid odlišit o trochu více? Mohla, ale podle designérů by se v tu chvíli stala nerentabilní. Nezapomínejme, že každá drobná změna na karoserii podléhá nespočtu homologačních procesů, což vyžaduje čas a peníze.
Facelift dvojky tak přináší alespoň drobné úpravy předního nárazníku, vzadu si zase všímáme oddělených svítilen, které naopak Yaris opticky spojuje černou vodorovnou linií na víku zavazadelníku. Připočtěme svébytný design kol (15" plecháče nebo šestnácti- a sedmnáctipalcové liťáky) a seznam inovací v rámci modernizace je na konci.
To uvnitř zůstává vše při starém (a toyoťáckém), Mazda se odlišuje opravdu jen emblémy na volantu a koberečcích. V rámci faceliftu Yarisu si i do Mazdy našel cestu nový digitální přístrojový štít, vyšší výbavové stupně mají navíc větší a modernější obrazovku multimediálního systému (10,5") s otočným ovladačem hlasitosti. Její menu je přehledné a chod svižný, jen obraz při couvání vypadává, jako by zadní parkovací kamera pocházela z roku 2005. Plusem naopak je, že teplota klimatizace a další důležité funkce se pořád nastavují tradičními knoflíky na samostatném panelu.
Prostornost v obou řadách odpovídá malému autu, sedačky jsou pohodlné, zavazadlový prostor s objemem 286 litrů by mohl být větší. Mazda však v kabině nebyla (a dost možná ani nemohla být) nikterak hravá, takže posádku převážně obklopují nepříliš vzhledné tvrdé plasty.
Beze změny zůstává technika – hybrid sází na tříválcovou patnáctistovku spolupracující s elektromotorem, jejich společné snažení přináší maximální výkon 116 koňských sil. Standardem je převodovka e-CVT a pohon předních kol. S pohotovostní hmotností lehce přes tunu je dvojka na stovce za 9,7 sekundy, pokračovat umí na 175 km/h. Nový a výkonnější 130koňový hybrid je o půlsekundu mrštnější, ten ale zůstává vyhrazen kolínským yarisům.
A tak není překvapením, že po modernizaci jezdí Mazda 2 prakticky stejně. Pod plným plynem se ozve rykot vytočeného tříválce, při dálniční rychlosti si všimnete aerodynamického svistu a výraznějšího valivého hluku od kol. Jenže teritoriem dvojky jsou primárně městské uličky - a tam se cítí jako doma. S intenzivním posilovačem řízení se jimi krátká karoserie snadno proplétá, na retardérech její dospěle naladěný podvozek neodskakuje (ani s obouvanými sedmnáctkami) a s častým využitím čistě elektrické jízdy je schopna jezdit pod 4 l / 100 km.
Ani tady už se nevyhnete akustickému varování při překročení maximální povolené rychlosti, celkově jsou asistenti hodně akční, možná až horliví. Což by tolik nevadilo, kdyby šli snáze vypnout. Jenže dvojka (a tedy i Yaris) vyžadují vcelku zdlouhavé listování v budících pomocí tlačítek na volantu. To si pak řidič připadá skoro jako pilot při předletové proceduře, kterou navíc musí absolvovat s každým novým nastartováním.
Tajemstvím už nejsou ani české ceny. Nová Mazda 2 Hybrid začíná na částce 536 450 Kč, oproti standardnímu ceníku Yarisu tedy dokonce ušetříte přes dva a půl tisíce. Jenže Toyota má teď na svého prcka slevu čtyřiatřicet tisíc, takže cenu hybridu sráží (alespoň na nějaký čas) pod půlmilion. Nejvybavenější dvojka má sedadla v umělé kůži, prosklenou střechu, head-up displej či systém rozeznávání hlasu. Na nákupní tašku slušná nálož! Ale takové auto už stojí přes 700 tisíc.