Hlavní obsah

Hyundai, na který Češi valí oči: Vypadá jako sci-fi z roku 2050, přitom je to starý známý. Design však není jediné překvapení

Foto: Hyundai

Co byste čekali od rodinného SUV? Aby z davu příliš nevyčnívalo a pod kapotou chrochtal poctivý turbodiesel? Hyundai Santa Fe to v nové generaci zkouší přesně opačně – v extravagantním balení a výhradně jako hybrid. A po prvním svezení musíme uznat, že se nám moc líbí.

Článek

V době aerodynamického zakulacování je příjezd přísně hranatého SUV velkým překvapením. Nejde však jen o samotné tvary. Nová generace Santa Fe je designový unikát, který se může i nemusí líbit. Ale rozhodně na něj nejde nemít názor. Brzy se můžete přesvědčit i vy, první kousky jsou na českém trhu. A my jsme se už krátce svezli!

Sci-fi design nové generace si vpředu i vzadu pohrává s písmenkem H. Jeho naznačení naleznete v předním nárazníku, ale třeba i denním svícení, nechybí ani na zádi. Tam je ale mnohem větším překvapením ostré zkosení karoserie, skoro jako by se auto rýsovalo přesně podle pravítka.

Santa Fe mezigeneračně povyrostlo, na délku má teď přes 4,8 metru, rozvor dlouhý 2 815 mm. To je společně se samotným tvarem vozu příslib slušného vnitřního prostoru. Aby ne, když se novinka kromě pětimístného provedení nabízí také v šesti- nebo sedmimístné verzi, tedy se třetí řadou sedadel.

Nové Santa FePředchozí Santa FeRozdíl
Délka4 830 mm4 785 mm+ 45 mm
Šířka1 900 mm1 900 mm
Výška1 770 mm1 685 mm+85 mm
Rozvor2 815 mm2 765 mm+50 mm
Objem zavazadlového prostoru711 l831 l-120 l
Foto: Hyundai

Kufr má 711 nebo 704 litrů, záleží, jestli zvolíte hybrid či plug-in hybrid. Ani šesti- a sedmimístná verze ale příliš nestrádá – 628, respektive 621 l je více než slušná porce.

Ještě než stihnete vstřebat vzhledovou proměnu, přijde další velký šok: kabina auta. I ta je diametrálně odlišná, s obrovským nášupem prostoru ve všech řadách a v několika barevných kombinacích od černé přes hnědou a světlou až po originální kombinaci světle šedé a zelené.

I když zůstanete u všednější tmavé varianty, nemůžete si nevšimnout, že Hyundai si s interiérem opravdu vyhrál. Má moderní obrazovky, pořád ale nezanevřel na tradiční otočné ovladače a dotykové plochy. Nový je rovněž volant, který při prvním usednutí připomíná pověstná kormidla nových range roverů. A to nepřeháníme, stran provedení, použitých materiálů a celkového pohodlí na palubě bychom se interiér nového Santa Fe nebáli označit za luxusní.

Foto: Hyundai

Santa Fe je nabušené moderními technologiemi. Klasický klíček může zcela nahradit telefon nebo chytré hodinky, nechybí dvě bezdrátové nabíječky telefonů, head-up displej, prémiové audio Bose, hlasové ovládání nebo aplikace třetích stran přímo v infotainmentu vozu. Před spolujezdcem se navíc nachází malá schránka pro sterilizaci modrým světlem.

Jak jsme si řekli v úvodu, novinka přijíždí na evropské trhy výhradně s přeplňovanými šestnáctistovkami vybavenými elektrickým dopingem. Vybrat si můžete standardní 215koňový hybrid, případně plug-in do zásuvky, který má sice až 253 koní, ale s větší baterkou je logicky těžší. Klasický hybrid dává na výběr z pohonu předních nebo všech kol, plug-in je čtyřkolkou standardně. Všechny verze zrychlí na stovku do deseti sekund a jedou maximálně 180 km/h.

Pro první desítky kilometrů v českém prostředí jsme sáhli po samonabíjecím hybridu s pohonem všech kol. Je tichý, mezi elektrickou a spalovací jízdou přepíná neznatelně a po svižnější okreskové vložce vypočítal spotřebu paliva na rovných 8 l / 100 km. Když bychom se jen trošku snažili, nebyl by problém se přiblížit tabulkovému sedmilitrovému apetitu.

Foto: Hyundai

Na výběr jsou kola o průměru 18 nebo 20 palců. Devatenáctky v nabídce chybí.

Santa Fe nemá v popisu práce trhat asfalt a potenciál 215 koníků není nekonečný. Při pružném zrychlení tedy nečekejte atletické výkony, jako spíše klidnou a pohodovou akceleraci. Ono by vás sportování stejně příliš nebavilo – při rychlé jízdě už se v zatáčkách projeví skoro dvoutunová pohotovostní hmotnost i vyšší stavba vozu. Naopak při běžném cestování není novince moc co vytknout. Snad jen odhlučnění od podvozku by mohlo být ještě o kousek poctivější.

Jinak si ale podvozek (víceprvek vzadu standardem) poradí s nástrahami českých okresek jedna radost. Naladění je měkčí a ani na velkých dírách nebouchá a neodskakuje. Jasně, byla to jen první hrstka kilometrů a na podrobné zkoumání dojde v rámci tradičního týdenního testu, zatím však můžeme říct, že se nové Santa Fe jeví jako příjemné překvapení. Nejen pro nás, ale i kolemjdoucí. Během prvních jízd jsme tolik zvídavých pohledů z ostatních aut nebo přilehlých cyklostezek dlouho neviděli. Češi jednoduše valili oči!

Tajemstvím už nějaký čas nejsou ani ceny. Nové Santa Fe přijíždí rovnou v akci, základní hybrid s pohonem předních kol stojí 1 099 990 Kč, čtyřkolka je o padesát tisíc dražší. Plug-in hybrid, který díky nízkým tabulkovým emisím dosáhne na „elektrické“ registrační značky a bez kapky benzinu ujede přes 50 km, stojí od 1 299 990 Kč. První kusy najdete už teď u nejbližších dealerů.

Hyundai Santa Fe1.6 T-GDI Hybrid1.6 T-GDI Plug-in hybrid
Systémový výkon215 k253 k
Točivý moment367 Nm367 Nm
Převodovka6st. automat6st. automat
Pohon4 × 2 / 4 × 44 × 4
Zrychlení 0-100 km/h9,6 / 9,8 s9,3 s
Maximální rychlost180 km/h180 km/h
Hm. brzděného přívěsu až1 110 kg1 010 kg
Cena od1 099 990 Kč1 299 990 Kč
Načítám