Článek
V době aerodynamického zakulacování je příjezd přísně hranatého SUV velkým překvapením. Nejde však jen o samotné tvary. Nová generace Santa Fe je designový unikát, který se může i nemusí líbit. Ale rozhodně na něj nejde nemít názor. Brzy se můžete přesvědčit i vy, první kousky jsou na českém trhu. A my jsme se už krátce svezli!
Sci-fi design nové generace si vpředu i vzadu pohrává s písmenkem H. Jeho naznačení naleznete v předním nárazníku, ale třeba i denním svícení, nechybí ani na zádi. Tam je ale mnohem větším překvapením ostré zkosení karoserie, skoro jako by se auto rýsovalo přesně podle pravítka.
Santa Fe mezigeneračně povyrostlo, na délku má teď přes 4,8 metru, rozvor dlouhý 2 815 mm. To je společně se samotným tvarem vozu příslib slušného vnitřního prostoru. Aby ne, když se novinka kromě pětimístného provedení nabízí také v šesti- nebo sedmimístné verzi, tedy se třetí řadou sedadel.
Nové Santa Fe | Předchozí Santa Fe | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 830 mm | 4 785 mm | + 45 mm |
Šířka | 1 900 mm | 1 900 mm | – |
Výška | 1 770 mm | 1 685 mm | +85 mm |
Rozvor | 2 815 mm | 2 765 mm | +50 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 711 l | 831 l | -120 l |
Ještě než stihnete vstřebat vzhledovou proměnu, přijde další velký šok: kabina auta. I ta je diametrálně odlišná, s obrovským nášupem prostoru ve všech řadách a v několika barevných kombinacích od černé přes hnědou a světlou až po originální kombinaci světle šedé a zelené.
I když zůstanete u všednější tmavé varianty, nemůžete si nevšimnout, že Hyundai si s interiérem opravdu vyhrál. Má moderní obrazovky, pořád ale nezanevřel na tradiční otočné ovladače a dotykové plochy. Nový je rovněž volant, který při prvním usednutí připomíná pověstná kormidla nových range roverů. A to nepřeháníme, stran provedení, použitých materiálů a celkového pohodlí na palubě bychom se interiér nového Santa Fe nebáli označit za luxusní.
Jak jsme si řekli v úvodu, novinka přijíždí na evropské trhy výhradně s přeplňovanými šestnáctistovkami vybavenými elektrickým dopingem. Vybrat si můžete standardní 215koňový hybrid, případně plug-in do zásuvky, který má sice až 253 koní, ale s větší baterkou je logicky těžší. Klasický hybrid dává na výběr z pohonu předních nebo všech kol, plug-in je čtyřkolkou standardně. Všechny verze zrychlí na stovku do deseti sekund a jedou maximálně 180 km/h.
Pro první desítky kilometrů v českém prostředí jsme sáhli po samonabíjecím hybridu s pohonem všech kol. Je tichý, mezi elektrickou a spalovací jízdou přepíná neznatelně a po svižnější okreskové vložce vypočítal spotřebu paliva na rovných 8 l / 100 km. Když bychom se jen trošku snažili, nebyl by problém se přiblížit tabulkovému sedmilitrovému apetitu.
Santa Fe nemá v popisu práce trhat asfalt a potenciál 215 koníků není nekonečný. Při pružném zrychlení tedy nečekejte atletické výkony, jako spíše klidnou a pohodovou akceleraci. Ono by vás sportování stejně příliš nebavilo – při rychlé jízdě už se v zatáčkách projeví skoro dvoutunová pohotovostní hmotnost i vyšší stavba vozu. Naopak při běžném cestování není novince moc co vytknout. Snad jen odhlučnění od podvozku by mohlo být ještě o kousek poctivější.
Jinak si ale podvozek (víceprvek vzadu standardem) poradí s nástrahami českých okresek jedna radost. Naladění je měkčí a ani na velkých dírách nebouchá a neodskakuje. Jasně, byla to jen první hrstka kilometrů a na podrobné zkoumání dojde v rámci tradičního týdenního testu, zatím však můžeme říct, že se nové Santa Fe jeví jako příjemné překvapení. Nejen pro nás, ale i kolemjdoucí. Během prvních jízd jsme tolik zvídavých pohledů z ostatních aut nebo přilehlých cyklostezek dlouho neviděli. Češi jednoduše valili oči!
Tajemstvím už nějaký čas nejsou ani ceny. Nové Santa Fe přijíždí rovnou v akci, základní hybrid s pohonem předních kol stojí 1 099 990 Kč, čtyřkolka je o padesát tisíc dražší. Plug-in hybrid, který díky nízkým tabulkovým emisím dosáhne na „elektrické“ registrační značky a bez kapky benzinu ujede přes 50 km, stojí od 1 299 990 Kč. První kusy najdete už teď u nejbližších dealerů.
Hyundai Santa Fe | 1.6 T-GDI Hybrid | 1.6 T-GDI Plug-in hybrid |
---|---|---|
Systémový výkon | 215 k | 253 k |
Točivý moment | 367 Nm | 367 Nm |
Převodovka | 6st. automat | 6st. automat |
Pohon | 4 × 2 / 4 × 4 | 4 × 4 |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,6 / 9,8 s | 9,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h | 180 km/h |
Hm. brzděného přívěsu až | 1 110 kg | 1 010 kg |
Cena od | 1 099 990 Kč | 1 299 990 Kč |