Článek
Po modelech 500 a 600 obohacuje nabídku Fiatu zcela nová Grande Panda. S ní se značka po odmlce vrací do segmentu B, kterému před lety dominovala a jen v Evropě v něm prodala na 23 milionů aut.
I proto Italové označují novinku za veledůležitou. A proč že je to vlastně Grande Panda? Mohlo to být další Punto nebo Uno, jenže tato jména jsou známá jen nám Evropanům. Grande Panda je globální model, který se bude prodávat napříč světem. Včetně největšího odbytiště značky v Jižní Americe. Nejde přitom o náhradu, ale doplnění současné Pandy, která se do důchodu rozhodně nechystá.
Ale nenechte se zmást slovíčkem Grande. Fotografie možná klamou, ale tohle auto má na délku jen 3,99 metru, což je v daném segmentu podprůměr. Italové vsadili na hranaté tvary a nespočet hravých detailů. Třeba hlavní světlomety vpředu mají připomínat rozsvícená okna slavné turínské továrny Lingotto. Všimněte si i originálního nápisu Panda na boku karoserie nebo vytvarovaného slovíčka na víku zavazadelníku. Bez zmínky nesmí zůstat ani originální zakrytování zadních lamp, na které si u dobíječky můžete odložit třeba espresso.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnB0yvGemCQLFxT/c339/fiat-grande-panda.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Iniciativa Fiatu zvaná „No Grey“ znamená, že Grande Pandu nekoupíte v nudné šedé barvě. Na výběr je sedm barevných odstínů včetně výrazné žluté, bronzové, azurové nebo červené. Specialitkou je edice RED na bílých plecháčích.
Hravé ovály
Na nápaditý exteriér navazuje také kabina. Ovály kolem obrazovek či středové konzoly znovu odkazují na Lingotto, tentokrát na jeho charakteristickou střešní testovací dráhu. Budíky a multimédia tu zastupují dvě desetipalcové obrazovky, teplota a další funkce se ale pořád ovládají starými dobrými fyzickými tlačítky. A ještě jedna speciální pochvala - otravné pípání při překročení maximální povolené rychlosti i hlídání jízdního pruhu tu mají samostatná tlačítka také. Hurá!
Grande Panda sdílí základ Stellantisu třeba s Citroënem C3, tedy platformu pro malá a cenově dostupná auta. Poznáte to třeba tak, že i vrcholové výbavy se startují klíčkem a nešetřilo se tvrdšími plasty. Na druhou stranu si ale designéři hodně hráli s barvami, takže je kabina i bez měkčených ploch vlastně velmi útulná. Vybrané verze navíc dostávají „eko“ interiér z recyklovaných materiálů (každá taková Grande Panda má uvnitř materiál ze 140 nápojových obalů) nebo udržitelné textilie z bambusových vláken.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiD9J7zf2CQLD5G/f6a1/fiat-grande-panda.jpeg?fl=cro,0,0,3000,1673%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výše popsané „fíčury“ určitě zaslouží pochvalu, všedního řidiče ale budou zajímat klasičtější věci - sedačky jsou pohodlné a mají i naznačené boční vedení, volant zase skvěle padne do ruky. Jen výhled do křižovatky by mohl být lepší, tomu ale brání rozměrné A-sloupky.
Hned dvě překvapení vozí Grande Panda vzadu. V kontextu auta s délkou necelých čtyř metrů je totiž ve druhé řadě opravdu hodně místa. S výškou 178 cm si sedám s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou, nestrádá ani vyšší kolega atakující 190 centimetrů.
Druhé plus nacházíme v kufru. Ten totiž (alespoň u zkoušené elektrické verze) pojme až 361 litrů zavazadel (jen o devatenáct méně než současný Golf). Především díky tomu, že je zavazadelník pořádně hluboký. Navíc lze zadní sedačky sklopit, a získat tak ještě více místa, byť uprostřed vznikne docela výrazný schod.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnzSiAeGCQKrgz/df2a/fiat-grande-panda.jpeg?fl=cro,0,0,3500,2333%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Grande Panda má jako první elektroauto na světě integrovaný dobíjecí kabel AC pro dobíjení výkonem až 7 kW. Najdete jej schovaný pod předním logem.
Na benzin, nebo elektřinu
Tohle všechno jsme pečlivě prozkoumali na už zmíněné střeše turínského Lingotta. Teď přišel čas na posbírání prvních jízdních dojmů. Během mezinárodní premiéry však dostáváme do rukou jen elektrickou variantu. Mild-hybridní tříválcová dvanáctistovka (s výkonem rovných 100 koní a elektrifikovaným dvouspojkovým automatem) tu k mání není. Počkat si musíme až na tradiční test v domácím prostředí.
Společnost nám tedy dělá elektromobil, což u Grande Pandy znamená jeden elektromotor na přední nápravě s výkonem 113 koní a 44kWh baterii s deklarovaným dojezdem 320 km. Skromným parametrům odpovídá i dynamika – stovka za 11 sekund a maximální rychlost 135 km/h. Jasně, žádná sláva, ale nezapomínejme, že se pořád bavíme o městském prckovi.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiB7FFSeVCQLFQa/3c7e/fiat-grande-panda.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Se standardním 7kW AC dobíjením doplníte baterii z 20 na 80 procent za 4 hodiny a 20 minut. Na vybraných trzích nabídne Fiat ještě výkonnější možnost s 11 kW, tady to trvá 2 hodiny a 50 minut. Chybět ale pochopitelně nesmí ani rychlé DC nabíjení s výkonem až 100 kW. Plné dobití pak zabere 27 minut.
Za volant jsem sedal s baterií nabitou na 78 % a palubní počítač ukazoval dojezd 220 kilometrů. Po krátké dálniční vložce jsme se pohybovali primárně po městských a příměstských cestách a dojezd tady klesal úměrně s ujetou vzdáleností. Bohužel vám ale neřeknu přesné číslo, protože předprodukční exemplář ještě neuměl zobrazit průměrnou spotřebu. Ve Fiatu ale tento nedostatek evidují a sériovky už tento vcelku zásadní údaj ukazovat budou!
Dynamika odpovídá papírovým 113 koníkům. Do sedačky vás síla elektromotoru úplně nepřišpendlí, auto zrychluje spíše lineárně. Pro svižné rozjezdy z křižovatek má ale pořád dostatečnou rezervu. A brzdou provozu jsme se nestali ani dálnici, kterou jsme vyzkoušeli jen krátce, a při rychlosti nějakých 125 km/h nás Grande Panda překvapila solidním odhlučněním i jistým jízdním projevem.
Jízda samotná je ostatně dalším plusem tohoto fiátku. I na relativně velkých sedmnáctipalcových kolech zvládá podvozek tlumit nástrahy turínských cest (které jsou velmi podobné těm našim) důstojně a s minimálními rázy do kabiny. Malý půdorys v kombinaci s lehkým řízením navíc znamená, že je Grande Panda v úzkých uličkách přeplněných center jako ryba ve vodě!
Tolik hrstka dojmů z úvodních kilometrů, podrobnější test přineseme na jaře, kdy Grande Panda oficiálně dorazí do Česka. Už teď víme, že ceník elektromobilu bude startovat na částce 589 900 Kč. Ceny spalovací dvanáctistovky, u níž se u nás očekává větší zájem, se dozvíme záhy. Hádáme, že by se hranatá stylovka mohla propracovat hluboko pod půlmilion.