Hlavní obsah

Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Obrovský skok kupředu! Hybrid jezdí za hubičku, ale vzali bychom tříválec

Foto: Dacia

Výrobci cenově dostupných aut to v poslední době nemají jednoduché. Zvyšují se emisní nároky, bezpečnostní požadavky, výbavové standardy… Se všemi těmito výzvami se musela poprat i třetí generace Dacie Duster. A hned na úvod si dovolím prozradit, že to zvládla velmi statečně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nemusíte být příznivci značky Dacia, přesto jde letité úspěchy Dusteru jen těžko přehlížet. První generace se představila před 13 lety, nástupce dorazil v roce 2017. Výsledek? Přes 40 různorodých ocenění a více než 2,4 milionu prodaných kusů! Vždyť do roku 2022 byl Duster nejprodávanějším SUV v Evropě. Každý den opustí rumunskou továrnu na tisíc kusů, to je zhruba jedno vozidlo každou minutu! A Dacia by na tyto statistiky ráda navázala i nejnovějším přírůstkem.

Hrany, hrany, hrany…

Možná si pamatujete, že designový rozdíl mezi první a druhou generací nebyl příliš velký. Dacia jednoduše nechtěla měnit to, co u zákazníků dlouhé roky funguje. Jenže doba pokročila a značka na moderní trendy musela také zareagovat. Výsledkem je, že horkou novinku si s předchůdci rozhodně nespletete.

Duster vsadil na diodové světlomety s užší maskou, výrazné oplastování kolem celé karoserie, nápaditá světla vzadu a především spoustu hranatých detailů. Všimněte si třeba vykrojené kapoty, která navozuje pocit plnotučného off-roadu a hlavně vám napoví, kde přesně jsou rohy karoserie.

Foto: Dacia

Plastové prvky karoserie jsou zhotoveny ze zbrusu nového materiálu zvaného Starkle. Poprvé se objevil na konceptu Manifesto a obsahuje až 20 % recyklovaného odpadu. Při bližším zkoumání jej poznáte díky struktuře s nepravidelnými bílými částicemi.

Stále stejná délka 4,34 metru by mohla avizovat, že Duster mezigeneračně prošel jen kosmetickými úpravami, ale kdeže. Sedí na nové sofistikovanější alianční platformě CMF-B, která na obdobném půdorysu nabízí nejen více místa uvnitř, ale i modernější technologie a zvýšený jízdní komfort.

Navzdory tomu tvůrci nezanevřeli na poctivé vlastnosti v terénu. Duster pořád umí pohon všech kol (byť jen s mild-hybridním tříválcem a manuálem), má světlou výšku až 217 milimetrů a nájezdový úhel 31, přejezdový 24 a odjezdový 36 stupňů. A samozřejmě nepřeberné množství terénních pomocníků včetně regulace rychlosti při jízdě ze svahu či voliče jízdního režimu pro sníh nebo písek.

Foto: Dacia

Obrazovka uprostřed je šikovným pomocníkem. V terénu informuje o náklonech karoserie, v hybridu zase o tocích energie a úspornosti pohonu.

Řidič je pán

Nebývale velkou mezigenerační modernizací prošla také kabina. Vážně sedíme v Dacii, žasneme s kolegou, když prvně usedáme do kousku v nejvyšším výbavovém stupni. V kapličce se na nás rozsvítí 7" digitální přístrojový štít, uprostřed dělá řidiči společnost 10,1" obrazovka multimediálního systému. K ní dvě pochvaly: Je o deset stupňů nakloněna směrem k řidiči, takže se lépe ovládá a zároveň si zachovává klasická tlačítka pro nejdůležitější funkce. Tady je řidič pořád pánem.

Vlastní odstavec si ale zaslouží jedno jediné tlačítko, se kterým se Dacia obzvlášť trefila do černého. Jmenuje se My Safety a najdeme ho na přístrojovce vlevo od volantu. Slouží k rychlé deaktivaci asistenčních systémů. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, má ho celá řada dalších aut. Jenže tady jej stisknete jednou, čímž se systémy vyvolají, a následně jej stisknete podruhé, abyste nejotravnější pomocníky deaktivovali. Snad v žádném novém autě to nejde takhle snadno. Nemusíte jej stisknout dlouze, ani ťapkat kdesi na displeji. Třikrát hurá!

Foto: Dacia

Kabina Dusteru představuje posun ještě větší než vnější design.

Obložení interiéru je pořád tvořeno tvrdými plasty. Už to ale nejsou ty laciné a na dotyk nepříjemné materiály. Jednotlivé části kabiny mají příjemnou barevnou strukturu a zase si tu designéři hráli s hranami na mnoho způsobů. Výsledek vypadá velmi dobře!

Kufr má v závislosti na motorizaci od 430 do 517 litrů (nejmenší je v hybridu, kam se musí poskládat všechna elektrifikovaná technika). Po sklopení zadní lavice dostanete vždy přes 1 600 litrů prostoru. Nová platforma zvyšuje prostor na zadních sedadlech o 30 milimetrů a ani kolega s výškou 1,9 m před koleny a nad hlavou nestrádal. Slabším prvkem interiéru jsou sedačky, nemají kdovíjaké vedení a nejsou úplně vhodné na dlouhé přesuny.

Foto: Dacia

Sklopením zadní lavice vznikne obrovský prostor, ale ne zcela rovná ložná plocha.

Motorové rošády

S novým technickým základem se měnila také skladba motorů. Začneme tím, co tuzemské zájemce potěší nejméně: Už žádný diesel. Paradoxů je tu ale více. Tak třeba, že jedinou cestou ke čtyřválci je vrcholový hybrid. Stejně tak automat neseženete v žádné jiné verzi. Čtyřkolka? Pouze s mild-hybridní tříválcovou dvanáctistovkou. A úvodní výbava Essential je k mání výhradně se základním stokoňovým litrem na LPG.

Jako první sedáme do hybridu složeného z benzinové šestnáctistovky a elektromotoru. Má výkon 140 koní a specifický čtyřstupňový automat. Jeho benefitem jsou hladké rozjezdy a hlavně úsporný provoz. Bez jakékoliv snahy o spořivost jsme se po 200 kilometrech (včetně dálnice) propracovali k průměru 5,2 l / 100 km. Problém nastává, když začnete trochu tlačit na pilu. V tempu se spalovák snaží dobíjet baterku, a tak se – i když na plynu stojíte stále stejně – neustále vytáčí a zase klidní. Nejenže je to pocitově divné, ale kvůli zvýšené hlučnosti i vcelku nepříjemné.

Foto: Dacia

Základní litrový tříválec kombinující benzin a LPG se na prezentaci neobjevil, české zastoupení však právě o něj očekává vysoký zájem. Čtyřkolku si po otevření objednávek zvolilo 21 % zákazníků, hybrid pouhých sedm procent.

Následuje off-roadová vložka, nepřekvapivě s jedinou čtyřkolkou. Že jde jen o tříválec, je v terénu bezpředmětné, auto se plazí nizoučkými rychlostmi a s podporou armády pomocníků (a různými jízdními módy) prochází náročnými podmínkami jako nůž máslem. Na jedničku zvládá sjezd ze strmého kopce, křížení náprav i šplhání do prudkého stoupání.

Dvanáctistovku se 130 koňmi můžete mít i bez čtyřkolky. Její manuál má krátké a přesné dráhy, trochu cviku vyžaduje jen dlouhý chod spojkového pedálu. Akustika motoru je zcela v normě, výraznější ševelení tří vytočených hrnečků se ozve až v opravdu velkém zápřahu. Ať už zvolíte jakoukoli verzi, vždy dostanete komfortní a jízdně o poznání dospělejší auto. Může za to nejen platforma, ale i tužší stabilizátory nebo snížený valivý hluk od kol.

Foto: Dacia

Ani nová generace se v terénu neztratí. Otázkou zůstává, jestli vůbec potřebujete 4 × 4. I s předokolkou totiž hravě překonáváme strmější stoupání a nezpevněné cesty.

Jaká je tedy ideální motorizace? Nabízel by se úsporný hybrid. Jenže jeho svéhlavé chování vám po čase může lézt na nervy. Benzinový tříválec je sice o zhruba litr až litr a půl žíznivější, ale jeho projev je zcela nekonfliktní a jízda v něm harmoničtější. Výhodou čtyřkolky je, že má vzadu jako jediná sofistikovanější víceprvek. Ale opravdu je potřeba? Pokud jsou hory vaším druhým domovem, pak jistě ano. Jako ideální v poměru cena/výkon se však po prvních jízdách jeví dvanáctistovka s pohonem přední nápravy.

Ceník Dusteru startuje na částce 429 900 Kč za plynový litr. Zkoušené motorizace už se do půlmilionu nevejdou – mild-hybridní jedna-dvojka stojí 536 900 Kč, za čtyřkolku se připlácí dalších 62 000 Kč. A hybrid? Na úsporný provoz si nejprve musíte vydělat, ten totiž stojí minimálně 622 900 Kč. Ať už ze starého Dusteru budete přesedat do kterékoliv verze, vždy zůstanete mile překvapeni modernějším designem, propracovanější kabinou s chytrými technologiemi, ale i jízdním komfortem vyšší třídy. Třetí generace sice podražila, pořád ale patří k nejdostupnějším SUV na trhu. A po prvních jízdách jí věštíme obdobný prodejní úspěch!

Ohodnoťte novou Dacii Duster jako ve škole:
1
68,9 %
2
14,8 %
3
7,9 %
4
2,2 %
5
6,2 %
Celkem hlasovalo 3058 čtenářů.
Načítám