Hlavní obsah

Tesla Model Y Juniper dorazila do Česka! Vypadá dospěleji než na fotkách. Stačila už zlevnit a hlavně, má ji tam!

Foto: Jan Majurník

Na fotkách vypadá všelijak, ale až osobní setkání s modernizovanou Teslou Model Y Juniper ukáže, jak populární elektrické SUV po faceliftu dospělo. A objevili jsme i pár zajímavostí, o kterých se oficiální zdroje nezmiňují…

Článek

Na oficiálních fotkách vypadá Model Y Juniper všelijak. Jednou oku lahodí, podruhé v něm vidíte akorát obézní SUV, co se inspirovalo samořiditelným Cybercabem. Realita osobního setkání je ovšem jiná, pozitivní.

Do Prahy totiž přistál předprodukční kus, který kromě porce dospělosti dostal i pár zajímavých vychytávek, o nichž se moc nepíše. Ale my je odhalili…

Foto: Jan Majurník

Kromě lišty zaujme i přední nárazník s kamerou (vyhřívaná, s ostřikovačem) nebo kola.

Naživo nás kromě světelné lišty vpředu zaujal přední nárazník s výřezy, jaké má Model 3 Highland ve specifikaci Performance. Předvýrobní kus měl také obutá nová 19palcová litá kola s přepracovanými aerokryty.

Podívali jsme se blíže i na osvětlení a zjistili, že přední blinkry jsou ukryté v horních bočních světlech. Vzadu zase figuruje už známé nepřímé osvětlení, brzdová světla jsou po krajích zaoblená a to třetí brzdové najdete na vršku zadního skla.

Foto: Jan Majurník

Zakulacené lampy jsou brzdové, třetí je hned na vrcholu zadního skla.

Málokdo pak ví, že kvůli aerodynamice výrobce upravil rovněž kryty zpětných zrcátek a přidal něco jako schod. Silnější akustická skla (zadní sklo má jiný tvar) poté přidají na hlukové izolaci.

A ještě taková zajímavost. Tesla Model Y Juniper pro Evropu a Severní Ameriku NEMÁ na kapotě logo Tesly. Ovšem provedení pro Čínu ANO.

Foto: Jan Majurník

Do frunku s mokrými věcmi? Žádný strach, voda odteče…

A když jsme u té kapoty, tak pod ní najdete přední úložný prostor (frunk), který nově nabídne zátku pro odtok vody. Třeba když si dovnitř uložíte mokré oblečení. Ostatně galerie na konci článku vám vše popisované ukáže.

Páčka a další drobnosti

Palubní deska a vlastně celá kabina kopíruje styl Modelu 3 Highland, nicméně pod volantem najdeme páčku blinkrů a kvůli ní i odlišné rozhraní volantových tlačítek na ramenech.

Páčka je ergonomická, avšak fyzicky ji v blikací pozici nezaaretujete. Funguje jako u starších bavoráků, že když ji posunete více, tak elektronika drží signál blinkru, ale páčka se vrátí do výchozí pozice.

Foto: Jan Majurník

Volant má jiné rozhraní tlačítek. To kvůli zachování páčky blinkrů.

V infosystému vozidla se objevilo nové nastavení ohledně zpomalení, ale s autem jsme ještě nejeli, tak nevíme, jestli půjde o vytouženou mírnější rekuperaci. Zapnuli jsme také kamery (nově i přední), abychom zjistili, že mají širší zobrazení.

Na styl trojky navazují přední sedadla s výhřevem a ventilací, nicméně zadní sedadla jsou delší a celkově pohodlnější než v modernizovaném Highlandu. Jinak řešené (jakoby zapuštěnější) je také ambientní osvětlení, které by se mělo méně odrážet na skla.

Foto: Jan Majurník

Přední sedadla známe z trojky, největší změny se však děly vzadu.

Dveře Modelu Y zevnitř odjišťujete tak, že stisknete tlačítko pro jejich odskok a dveře se pootevřou. Pokud elektronika nefunguje, namontoval výrobce k ovládání ještě mechanické táhlo pro nouzové otevírání. A to je nyní opatřeno piktogramem, což dříve nebylo.

Další novinkou jsou elektricky sklopná zadní sedadla, a to tlačítky v kufru nebo na bočních sedácích druhé řady. Během sklápění zadního sezení (nejde do roviny) se dopředu posune i to přední.

Foto: Jan Majurník

Zadní sezení je sklopné elektricky, ale ne do roviny.

Zadní plato jde složit a uložit do dna pod podlahou kufru. To u Modelu Y před modernizací jste jej museli nechat v garáži. A abychom nezapomněli, cestující vzadu už mají svůj vlastní tablet na ovládání klimy a multimédií.

Už stačil zlevnit

Model Y Juniper tak dospěl a zaznamenal kvalitativní posun jako Model 3 v provedení Highland. Aerodynamičtější Juniper je však cílen daleko globálněji, čemuž odpovídá třeba i nasazení klasické blinkrové páčky.

V Česku se vozidlo zatím prodává v Launch Series ve čtyřkolce s dojezdem až 568 km (+35 km proti předfaceliftované čtyřkolce) za aktuálních 1 529 900 Kč. A to prosím při odhalení dne 24. ledna 2025 stálo 1 555 400 Kč.

Za pár dní tedy elektromobil zlevnil o 25 500 Kč? Vlastně jen naoko. Výrobce totiž přesunul poplatek 25 500 Kč za doručení a dokumentaci ze základního ceníku do konečného součtu. Cena 1 555 400 Kč tedy zůstává. Kdo objednal nebo objednává nyní, může se na první kusy těšit už v březnu.

Další výbavy a varianty pro Model Y Juniper severoamerická Tesla představí později, stejně tak i barvy – zatím je jen šedá a černá. Počet míst je dosud ustálen na pěti, ale sedmimístná verze není vyloučena.

Pokud vás faceliftované elektroauto zajímá blíže, tak od 31. ledna 2025 do 8. února 2025 bude vystavené v Tesla Centrum Praha, a to vždy od 10:00 do 18:00 hodin, za podmínky předchozí registrace na webu Tesly.

Načítám