Článek
Portfolio značky Dacia je dnes velmi pestré, doposud ale působila výhradně v segmentu B, tedy mezi menšími vozy. Záměr postoupit o ligu výše potvrdila už v roce 2021, kdy byl vůbec poprvé zmíněn koncept Bigster. Z něho měla vycházet nejen nová generace Dusteru, ale i větší vlajkové SUV s délkou přes 4,5 metru. A tak se o pár let později zrodil sériový Bigster!
Design vozu rozvíjí styl nastolený Dusterem, z pohledu na přední část byste dost možná ani nepoznali, že koukáte na jiné auto. To prozradí až silueta, protože Bigster je o více než dvacet centimetrů delší (+ 4 cm na rozvoru) a hlavně má vzadu výraznější batůžek s obrovským zavazadelníkem.
Do něj se – poprvé u značky Dacia – dostáváte přes elektricky otevírané víko. Posléze na vás vykoukne 702 litrů prostoru o pravidelných tvarech, roletka (rovněž poprvé), ale i dvě táhla na stěnách kufru, díky nimž zadní sedačky snadno sklopíte (v poměru 40/20/40) do rovné plochy. Ač je prostor vzadu maximalizován k užitku posádky, pořád se pod podlahu vešlo dojezdové kolo.

Dvoubarevná karoserie, až devatenáctipalcová kola… vážně se pořád bavíme o dacii?
Větší půdorys Bigster nezapře ani na zadních sedačkách. Sem se nejenže díky větším dveřím snáze nastupuje, ale prostor před koleny i nad hlavou mám s výškou 178 centimetrů královský, zatímco kolega atakující dva metry pořád dostačující. Prostřední část opěradel lze sklopit, a vytvořit tak loketní opěrku s držáky na nápoje, nechybí ani záchytná místa pro chytré telefony. Bigster může být jako první dacia vybaven i panoramatickou střechou s délkou 1,2 metru a možností otevření o 57 cm.
Pracoviště řidiče se ve velkém inspiruje Dusterem. Sedačka řidiče je prvně s možností elektrického nastavení, poprvé si tu také dobijete telefon bezdrátově. V ostatních aspektech ale Bigster zůstává normálním autem - volant klasického tvaru s tradičními tlačítky, samostatný panel fyzických ovladačů pro nastavení teploty, ergonomické rozložení jednotlivých prvků… pochvala!

Automobilka očekává, že Bigster ke značce přivede zcela novou klientelu. Parazitování na Dusteru prý tedy nehrozí.
Moderní funkce jsou ve vyšších výbavách zastoupeny dvěma desetipalcovými obrazovkami, které představují tradiční budíky a prostřední multimédia. Mají jednoduchou grafiku, takže se v nich snadno zorientujete. Obzvlášť velkou pochvalu si zaslouží magické tlačítko vlevo od volantu. Když jej dvakrát stisknete, všechny otravné asistenty a pípače se vypnou. Musíte to sice dělat po každém nastartování, ale rozhodně lepší, než šmátrat někde v osmém podmenu infotainmentu.
Díky robustní přídi a tvarované kapotě i zpoza volantu snadno poznáte, kde se nacházejí rohy karoserie. To přijde vhod nejen při proplétání se městskými uličkami, ale třeba i při návštěvě lehkého a středního terénu (však má také Bigster světlou výšku 22 cm a odolnou ochranu z recyklátu kolem celé karoserie). Materiály v kabině jsou sice z tvrdých plastů, ale zase efektně tvarované a snadno omyvatelné. K charakteru tohoto auta prostě sedí.

Zajímá vás bohatá výbava testované verze Journey? Tak prosím - 18″ kola z lehkých slitin, elektricky ovládané víko zavazadelníku, handsfree karta, vysoká středová konzola s loketní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, 10″ digitální přístrojový štít, 10,1″ obrazovka s navigací, audiosystém Arkamys se 6 reproduktory, bezdrátová nabíječka telefonu, s hybridem pak i adaptivní tempomat…
Zákazníci mají na výběr různorodé motorové varianty. Benzinový mild-hybridní tříválec je k dispozici s manuální převodovkou, čtyřkolkou, samozřejmě nesmí chybět ani LPG. My jsme během úvodních mezinárodních jízd měli k dispozici jedinou, vrcholnou variantu. Tou je Hybrid 155, zbrusu nový full-hybrid, který se v tomto provedení objevuje u značky rovněž poprvé.
Dosavadní řešení s jedna-šestkou totiž nahrazuje čtyřválcová atmosférická osmnáctistovka s výkonem 107 koňských sil, kterou doprovází elektromotor (+ 50 koní), vysokonapěťový startér/generátor a baterie s kapacitou 1,4 kWh. Hybrid je vždy předokolkou a řazení obstarává elektrifikovaný automat se čtyřmi stupni pro spalovací motor a dvěma pro elektromotor. Kombinované technologie tvůrci docílili absencí spojky.
Proti hybridu v Dusteru si tento polepšil o 15 koní, spalovací motor o 22 newtonmetrů (na 172 Nm, celkem hybrid dosahuje 205 Nm). Vždy se rozjíždí na elektřinu a až 80 % času jízdy po městě zvládne obsloužit bez zapojení spalovacího motoru. Tažná síla si přitom polepšila o 250 kg na rovnou tunu.

Inženýři optimalizovali řízení otáček motoru, čímž se zvýšila jeho účinnost a spotřeba. I emise klesly o šest procent.
To všechno je sice hezké, ale co první zkušenost v reálném světě? Pravdou je, že hybrid je vlastně velmi milým překvapením. V kombinaci s pokročilejším odhlučněním vás na palubě ani při vytočení nikterak neruší, střídání spalovací a elektrické jízdy probíhá naprosto hladce a zrychlení je díky elektrické výpomoci na začátku okamžité. Dynamika vás do sedačky sice úplně nepřišpendlí, pro bezpečné předjetí či připojení do rychlého pruhu však máte síly víc než dost.
Po 300 testovacích kilometrech nás potěšila i spotřeba. V první polovině, kdy jsme na ekonomiku provozu moc nehleděli a jeli zcela normálně podle předpisů, se apetit ustálil na 4,9 l / 100 km. Cestou zpět jsme korzovali s lehčí nohou a průměr klesl dokonce na 4,4 l / 100 km! Ani na dálnici pak chuť hybridu neroste dramaticky a bezpečně se vejdete do šesti litrů.
Pro dobrodruhy
Protože jsou dacie především auta pro běžné lidi, připravil si výrobce outdoorové příslušenství, které ocení zejména dobrodruzi. Něco už nicméně znáte z Dusteru:
- Pack Sleep vám po montáži vytvoří vzadu dvojlůžko (190 × 130 cm), poličku a úložný prostor.
- Střešní nosič s nosností 80 kg asi netřeba popisovat. Je to klasická zahrádka pro transport věcí, které se nevejdou do kufru.
- Stan je navržen tak, aby přesně navazoval na zadní část Bigsteru.
- Loketní opěrka Nomad je de facto batohem (takto a takto vypadá), který si můžete vzít s sebou.
- Organizér na zadní stranu předního sedadla slouží jako kapsář.
- Nákladní box patří na tažné zařízení a jde o další úložný prostor. Alternativa klasické rakve.

Spaní v Bigsteru s výhledem na hvězdy? Žádný problém.
Podvozek sice vychází z Dusteru, pro potřeby většího rodinného auta se jej však povedlo naladit na ještě plavnější notu. S obouvanými osmnáctkami sice zadek na velkých dírách umí trochu drcnout, nejde ale o nic dramatického. Po většinu času je jistý, čitelný, navíc auto ochotně reaguje na pohyby volantem. Takže - žádná okresková střela, ale roli pohodového parťáka zvládá Bigster na jedničku s hvězdičkou.
Uvidíme, jak se novinka pochlapí při zdolávání nástrah na českých cestách (zjistíme to brzy, první kusy už jsou na cestě k dealerům), ale první dojem je velice slušný. A cena? Absolutní základ stojí 549 900 Kč, nejdostupnější čtyřkolku dostanete za 607 000 Kč, hybrid startuje na 665 tisících. Na poměry Dacie to jsou sice vyšší částky, ale nezapomínejme, že takové auto tu v historii značky ještě nikdy nebylo.