Článek
Fyzická tlačítka, nebo dotykové displeje? Kolem způsobu ovládání moderních aut se vedou velké bitvy a čím dál častěji vyhrává design nad funkčností, což estéta nadchne, ale uživatele většinou spíš frustruje. Ve Škodovce však pořád myslí hlavně na to, jak auto používáte – a proto u jejich aut nenajdete žádná digitální zpětná zrcátka, proto mají klasické kliky místo módních vysouvacích, proto nejsou na volantu žádná haptická tlačítka nebo plošky. A proto nyní navzdory trendům vrací do hry otočné ovladače…
Heuréka, nic lepšího pro ovládání ještě nikdo nevymyslel! Tři otočné ovladače nazvané Smart Dials umožňují nastavovat klimatizaci a výhřev/odvětrávání sedaček, hlasitost audia, zoomovat navigační mapu, přepínat jízdní režimy a další (funkce se přepínají stisknutím ovladače, prostřední lze konfigurovat). Navíc mají integrovaný displej pro snazší orientaci a v zorném poli infotainmentu vyskakuje okno s nastavením, takže vše můžete pohodlně obsluhovat, aniž by to odvádělo vaši pozornost od dění na silnici.
Jenže tady přichází problém s vývojovými prototypy, které jsou zamaskované nejen zvenku, ale i uvnitř. Většina věcí je totiž ještě děsně tajná a podobu Smart Dails vám tak zatím ukázat nesmíme. Ale můžeme vám prozradit, že je najdete jak v novém Kodiaqu, tak i v Superbu – a je velká šance, že se rychle rozšíří také do ostatních modelů. Totéž čeká i nový infotainment, který byl zásadně přepracovaný – automobilka moc dobře ví, že od Octavie má co napravovat. Vše se bude odehrávat na dotykové ploše o úhlopříčce 9,8“ nebo 12,9“ a systém by měl běhat rychleji, měl by být přehlednější a intuitivnější na ovládání. Má pevnou horní lištu se snadno dostupnými nejdůležitějšími funkcemi a dolní zase s položkami menu, zbytek obrazovky si můžete snadno nakonfigurovat pomocí widgetů.
Úspěch nad očekávání
Na počátku všeho byly pochyby, jak veřejnost přijme velké SUV značky Škoda. Kodiaq se ale přesně trefil do vkusu a potřeb zákazníků, kteří ho nakupovali ve velkém. Do dnešních dnů se první generace prodalo skoro 800 tisíc kusů (zhruba 60 % přitom byly pětimístné varianty a stejným poměrem vítězily i čtyřkolky). Kodiaq také po celé Evropě získal spoustu prestižních ocenění mezi rodinnými SUV. Druhá generace tak má na co navazovat…
Ani to vám ale nemůžeme ukázat. A už vůbec vám nesmíme ukázat celou kabinu, i když vám můžeme potajmu pošeptat, že její úroveň se od minule hodně posunula směrem nahoru v oblasti propracovanosti architektury i kvality materiálů – hodně vám napoví pohled do kabiny elektrického Enyaqu. Nezapomnělo se ani na praktičnost, středová konzola tak nabízí spoustu odkládacích prostor včetně dvojitého boxu pro odložení telefonu s indukčním nabíjením (výkon 15 W s integrovaným chlazením) a čtyř Simply Clever držáků na nápoje. Těm uvolnil místo volič převodovky (shift-by-wire) přesunutý pod volant.
Přesně tak, to znamená, že nový Kodiaq (ani Superb) už nepořídíte s manuálem, k dispozici je pouze sedmistupňový dvouspojkový automat. Ten můžete kombinovat se dvěma modernizovanými benzinovými a dvěma dieselovými motory, případně se zcela novým plug-in hybridním pohonem druhé generace. Ten spojuje benzinový 1,5 TSI s elektromotorem produkující kombinovaných 204 koní, baterie s kapacitou 25,7 kWh (prakticky dvojnásobná než u předchozí generace PHEV) umožní dojezd více než 100 km, nabíjet ji přitom budete moci výkonem 11 kW u AC nabíječky, případně 50 kW u DC rychlonabíječky. Plug-in hybrid tak bude výrazně použitelnější než dříve.
Motor | Výkon | Převodovka | Pohon |
---|---|---|---|
Benzin | |||
1.5 TSI mHEV | 110 kW/150 k | 7st. DSG | 4x2 |
2.0 TSI | 150 kW/204 k | 7st. DSG | 4x4 |
Diesel | |||
2.0 TDI | 110 kW/150 k | 7st. DSG | 4x2 |
2.0 TDI | 142 kW/193 k | 7st. DSG | 4x4 |
PHEV | |||
1.5 TSI iV | 150 kW/204 k | 6st. DSG | 4x2 |
Většina zákazníků ale jistě sáhne po klasice v podobě dvoulitrového turbodieselu a nic tím nezkazí, naftová klasika je i v této implementaci poměrně tichá, silná a bude nejspíš také dost úsporná. Pokud toho ale nenajezdíte tolik, za úvahu stojí základní benzinová patnáctistovka s technikou vypínání válců (kromě vypnutí zapalování dvojice vnitřních válců umí také změnit nastavení vačky) a 48V mild-hybridním ústrojím (posílený startér-generátor nahrazuje klasický startér a velmi jemně roztáčí motor), který šetří palivo a zlepšuje reakci na plyn. I Kodiaq s ním tak působí docela živě a jede neobyčejně tiše a hladce (ještě lépe pak tahle jednotka působila v Superbu).
A nastavení podvozku to nijak nekazí – druhý Kodiaq těží z vylepšené platformy MQB evo, která mu přinesla třeba novou hliníkovou přední nápravnici a upravenou zadní, nové brzdy nebo notně vylepšený adaptivní podvozek DCC Pro se dvěma elektromagnetickými ventily, díky nimž má lepší charakteristiku chování a přesnější ladění (daného jízdního režimu). I v režimu „Normal“ působil poddajně, a přitom měl perfektně pod kontrolou příčné i podélné náklony karoserie. S progresivním řízením tak působil hbitě a lehkonoze na tak velké auto.
Nový Kodiaq totiž povyrostl na délku o 61 mm, což přineslo nejen víc prostoru (už tak velmi štědrého) pro posádku, ale také objemnější kufr (o 75 litrů pro pětisedadlovou verzi, o 80 l pro sedmisedadlovou) – Kodiaq tak poprvé nabízí přes 900 litrů prostoru pro zavazadla!
Kodiaq 2. gen | Kodiaq 1. gen | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 758 mm | 4 697 mm | +61 mm |
Šířka | 1 864 mm | 1 882 mm | -18 mm |
Výška | 1 657 mm | 1 681 mm | -24 mm |
Rozvor | 2 791 mm | 2 790 mm | +1 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 910 l | 835 l | +75 l |
Větší délku a více prostoru pro posádku pak zdůrazňuje i vnější design, který je citlivou evolucí svého předchůdce, jen působí sebevědoměji a hodnotněji – také díky podsvětlené přední masce (mezi žebry přední masky je 13 samostatných LED segmentů v jedné linii; dostanete ji v balíku společně s Matrix LED čelními světlomety) inspirované Enyaqem. Těšte se, naživo vypadá parádně!
Do jeho slavnostního odhalení ještě pár měsíců zbývá, oficiální informace hlásá neurčité datum „podzim 2023“ jako termín. Můžete si ale být jisti, že automobilka bude jako vždy odhalovat jeho tajemství postupně, takže se do té doby určitě nudit nebudeme. A můžeme vám slíbit, že pár překvapení vás ještě čeká. Tak zůstaňte naladěni na Garáž.cz!
Už v pátek 21. července vám přineseme první dojmy z jízdy s prototypem nového Superbu.