Článek
Asi těžko předpokládat, že by se typický český zákazník SsangYongu, který pokukuje po základním Korandu za půl milionu, najednou nadchl pro elektromobilitu, jakkoliv by se povedlo českému zastoupení nový Torres EVX dobře nacenit. Na druhou stranu, elektrický Torres je stále v prvé řadě SsangYong, tedy praktické a prostorné auto s důrazem na poměr cena/hodnota a v takovém případě by elektromobil mohl českého zákazníka třeba i zaujmout. Uvidíme.
Že i Torres EVX nabídne skvělý poměr cena/hodnota, to je v tuto chvíli bohužel jediná „konkrétní“ informace, kterou vám můžu nabídnout. Ceník ani nástup na český trh není zatím znám, jednání stále probíhají. Jsem zvědavý na vaše cenové tipy pod článkem.
Proč by EVX mělo zajímat i zájemce o spalovák
Nejprve si pojďme rozklíčovat tajemnou zkratku EVX. E je jednoduché, jasně, elektřina. V? Také není těžké uhodnout, ano, správně, vehicle. Ale X? Hm, nějaké nápady? Máte? Tak ještě sekundičku a jdeme na to. Takže, X jako eXtreme! Dobře, dobře…
Tahle tři písmena by však neměla uniknout pozornosti ani zájemcům o tradičnější Torres, jak jsem ostatně naznačil už v titulku. Tohle SUV od SsangYongu totiž zanedlouho čeká facelift a právě elektrické EVX některé prvky v předstihu přiváží.
V prvé řadě jde o interiér. A tady je to bez přehánění obří změna. Něco podobného jsme zažili už v případě Rextonu, kdy se s modernizací vnitřek velkého SUV zásadně proměnil. U Torrese však nastala (v případě spalovací verze teprve nastane) snad ještě větší otočka.
Začnu dobrou zprávou. Vnitřek působí daleko, daleko luxusněji, hodnotněji, útulněji… Den po EVX jsem na chvilku sedl do klasického stávajícího Torrese a tyhle dva světy snesou srovnání jen těžko. EVX přiváží daleko honosnější materiály, tady elektrický Torres skutečně nevypadá jako produkt automobilky orientované na cenu.
A ta horší zpráva? I SsangYong se bohužel vydal cestou kompletní digitalizace a prakticky veškeré ovládání situoval do dotykového displeje s úhlopříčkou 12,3 palce. Navíc, ne úplně šťastně, řekl bych. Třeba ovládání ventilace musíte na displeji vyvolat, permanentně k dispozici není (třeba ve formě nějaké defaultní lišty ve spodní části displeje). Klimatizaci pak ovlivňujete buď v samostatném menu, nebo v zajíždějící liště v pravé části displeje. Ta je však dost daleko od řidiče a symboly jsou malé. SsangYongy jsme přitom měli rádi za klasicky střižené interiéry a i Torres, který se k digitálu přiklonil více, nabídl zcela samostatný panel pro ventilaci. A s dostatečně velkým fontem. Třeba se dočkáme ještě nějakého upgradu. Každopádně, na tuhle novinku se připravte i ve faceliftovaném SsangYongu Torres.
Ještě něco málo k asistenčním systémům – zprávy o jejich činnosti jsou typicky korejsky velmi hlasité, naštěstí lze ten nejpípavější (hlídání překročení rychlosti) vypnout. Korejské automobilky šly v tomto směru všem velmi příkladem, jejich pípání je napříč trhem suverénně nejhlasitější. Klid zbraní však stále nastat může, buďme rádi za to. Snad nám tahle možnost vydrží co nejdéle.
Podstatné novinky přináší i karoserie, hlavně co se osvětlovací techniky týče. Výraznější odklon od stávajícího provedení jsem identifikoval v přední části, které nyní dominuje světelný pás. Vůbec to nevypadá špatně, tohle však bude specifikum elektrické verze, facelift spalovacího Torrese by měl zůstat u tradičnějších světlometů. Zadní svítilny dostaly novou grafiku, prý inspirovanou jihokorejskou vlajkou. Celkově mi Torres EVX přišel uhlazenější a elegantnější než stávající model. Ještě odstranit ty zvláštní plastové úchyty na kapotě a bude to bez ztráty kytičky. Hezké SUV.
Jsem zvědavý, co přinese modernizace spalovacího Torrese. Už teď víme, že i jednu technickou novinku – představí se hybridní verze. Ta bude kombinovat benzinovou patnáctistovku o výkonu 110 kW s elektromotorem, který přidá 130 kW. Zajímavé parametry.
Zatím jako předokolka
K parametrům elektrické verze EVX - elektromotor poskytuje 152 kW, točivý moment dosahuje 339 Nm, na stovku zrychlí za 8,1 s, maximálka činí 175 km/h. Hmotnost? Necelé dvě tuny. V tuto chvíli je poháněna pouze přední náprava, o čtyřkolce se uvažuje.
Hodila by se. Na odlehčený předek je těch newtonmetrů občas až moc, hlavně do kopce na mokrém asfaltu jsem měl párkrát problémy s trakcí. Jistě k tomu velmi přispěly i celoročky od Nexenu, které klouzaly i v zatáčkách, lepší pneumatiky nepochybně přilnavost dramaticky zlepší. I tak si ale myslím, že zvažovaná čtyřkolka nebude vůbec špatný nápad.
Testovací trasa vedla až na pár kilometrových výjimek po dálnici, spotřeba kolem 27 kWh tak v tomto kontextu nevypadá špatně. V lepších podmínkách – i co se týče počasí, v Istanbulu byla zima a pršelo, byla to taková typická česká zima posledních let - by nemusel být proklamovaný dojezd kolem 460 km zase tak vzdálený. Troufal bych si tipnout, že v létě a s minoritou dálnic by čtyřsetkilometrový dojezd mohl být standardem. Kapacita baterky dosahuje 73,4 kWh, Torres EVX zvládne dobíjet až 145 kW. Elektrická výstroj (včetně baterky, v budoucnu by měla dorazit verze s větší kapacitou) pak pochází od čínského specialisty BYD.
Pár cestopisných zajímavostí k istanbulskému provozu. Na první pohled je to divočina, hustota dopravy je příšerná, řidiči o sobě však vědí. Nic jiného jim ani nezbývá, pokud by nekoukali kolem sebe, nikam by se nedostali, nebo by se rovnou zabili. Silniční pravidla jsou tady volnější, hlavně co se týče přednosti. Zde však rychle pochopíte, že jsou turečtí řidiči vlastně velmi ohleduplní. Vyjíždíte z vedlejší a oba směry jsou beznadějně ucpané? Žádný problém, prostě do křižovatky najeďte, Turci vám ochotně zastaví. Nekecám. Vyzkoušeno v několika případech. Vzhledem k nekonečným proudům aut by jiný přístup ani nebyl možný. Vlastně ani nepotřebujete blinkr, jednoduše jeďte tam, kam potřebujete a doprava se vám přizpůsobí. Milé překvapení.
Rozhodne cena!
Ceně jsem se věnoval hned na začátku, ta bude pro úspěch Torrese EVX určující. Asi však nelze čekat, že by neměla být v rámci segmentu přijatelná, je to přece SsangYong. A u nás stále SsangYong, jenom mu v rámci globálního rebrandingu přibylo označení „by KGM“.
Pod novým majitelem – koncernem KG - má SsangYong velké plány. Loni prodal 120 000 aut, už v roce 2026 by to mělo být 320 000. Připravuje se také celá řada novinek, v nejbližší době by to měl být elektrický pick-up a nové kompaktní SUV.
Torres EVX je pak typickým SsangYongem, což je vzhledem k implementaci elektrické výzbroje do stávajícího modelu logické. Pořád mi přišlo, že řídím SsangYong, „jen“ velmi tichý a rychleji reagující na pokyn od pravého pedálu. Teď si počkat jenom na cenu. A také na to, jak se bude chovat v českých podmínkách. Testovací trasa s drtivou převahou dálnic byla přece jenom jednotvárnější. Budeme vás informovat!