Článek
Jsem v přístavu Puerto Banús na jihu Španělska. V Evropě je jen málo letovisek oblíbenějších celosvětovou milionářskou smetánkou a teď tu jsem i já. Jedu unikátní Škodovkou, jedinou na světě, a periferně sleduji, jak se na vlnách šumícího moře klidně pohupují luxusní jachty a jak slunce osvětluje typickou středomořskou architekturu. Projíždím se na molu kotviště zhruba „desítkou“ a uvědomuji si, že tohle je další ze životních zážitků. S odhadovanou hodnotou přesahující 60 milionů korun je to nejdražší auto, jaké jsem kdy řídil – dražší než Rolls Royce.
A zřejmě je to i nejdražší auto, jaké se teď pohybuje přepychovým, luxusem žijícím přístavem, kam se v letní sezoně sjíždějí miliardáři s nejexkluzivnějšími superauty na světě. Je to nabídka, jaká se neodmítá. Mladoboleslavská Škodovka nám právě tady téměř privátně znovu ukazuje svůj nejnovější koncept budoucího největšího rodinného SUV značky. Nejnovější studie elektromobilu Škoda Vision 7S se veřejnosti poprvé ukázala už koncem letošního léta a odhaluje připravovanou budoucnost značky.
Jen o chvíli později parkuje ve stínu palmy, nabíjí se před další jízdou a my spolu s týmem designérů procházíme okolo a necháváme si vyprávět o jednotlivých myšlenkách i zajímavostech z vývoje nejnovějšího konceptu Vision. Jsou tu s námi Francouz Baptiste de Brugiere (exteriér) a Češi Lukáš Vaněk (interiér), který se s námi již jednou vizi automobilky věnoval, a Daniel Hájek (uživatelské rozhraní infotainmentu). Společně s dalšími návrháři na novém konceptu pracovali déle než rok a produkční varianta by se na českém trhu měla objevit za přibližně čtyři roky.
Škoda Vision 7S je pro mladoboleslavskou automobilku jedním z nejdůležitějších konceptů posledních let. Spolu s vizí nového vrcholného sedmimístného SUV představuje také nový designový jazyk i logo značky. Poprvé jsem ji viděl jako designový hliněný model na neoficiální prezentaci za zavřenými dveřmi, ale až nyní si ji prohlížím na denním světle. Až reálný svět nám umožňuje poznat, jak vypadá a působí v přirozenějším prostředí.
Dnes tu však jsme hlavně pro poklidnější seznámení se se zcela novou architekturou interiéru, abychom zjistili, jak se myšlenky tvůrců shodují s naším vnímáním. Otevírají se před námi elektricky ovládané „sebevražedné“ dveře, a díky absenci jinak běžného B sloupku okamžitě vidíme ničím nezakrytý minimalistický interiér. Návrháři v něm spojují charakteristickou symetrii, palubní desku pojmenovanou „křídlo“ a zvýšenou spodní stranu oken s úplně novými řešeními.
A začněme tím nejdůležitějším, co se téměř s jistotou objeví v sériovém modelu. Nová Škoda Vision 7S je vůbec první škodovkou s vertikálním dotykovým displejem infotainmentu, představujícím zcela nový multimediální systém. „Vše začíná vaším chytrým telefonem,“ říká UI designér Daniel Hájek. Na konektivitu s mobilními telefony je v dnešním automobilovém průmyslu kladen stále větší důraz. Automobilka je chce využít jako náhradu tradičního klíče k vozu i jako zdroj dat pro fungování i personifikaci vozu.
To inspirovalo návrháře, aby na dlouhém středovém tunelu vymysleli odkládací prostory, kam si své telefony odložíte a upevníte je prostřednictvím magnetů. Ty se v moderních telefonech využívají pro bezdrátové nabíjení. Magnety jsou novým „Simply Clever“ prvkem, protože je najdete i na opěradlech sedadel, aby cestující za nimi mohli na mobilních telefonech či tabletech například sledovat videa. Je jimi vybavena i spodní část středového tunelu, kam lze připnout i speciální lékárničku.
Vraťme se však ke koncepci vnitřku. Vertikální obrazovka je otočná také do horizontální polohy a její aktuální orientace je ovlivněna uživatelským režimem interiéru. V jízdním režimu je vertikálně, zatímco v „relaxačním“ módu je horizontálně, kdy se na ní dají například lépe sledovat filmy. Interiérový designér Lukáš Vaněk nás nechává stisknout ovládací tlačítko a během chvilky pociťujeme, jak se architektura znatelně mění. Volant s palubní deskou se odsouvají směrem dopředu, pedály mizí v podlaze, sedadla se nastavují do komfortnějších pozic a displej se stává vodorovným. Z Visionu 7S je během pár sekund obývák.
A uprostřed toho je speciální prvek, jakým je integrovaná dětská sedačka. Je symbolem toho, jak novou studii Vision 7S vnímají v automobilce. V portfoliu je „novorozencem“, začátkem nového života. Nejnovější koncept je budoucím rodinným autem bez předchůdců, vyvinutým s úplně novou filozofií. Vaněk říká, že se dětskou sedačku na nejbezpečnějším místě ve voze pokusí zachovat do sériového modelu, a tak se okamžitě ptám na otázku, jaká mi vrtá hlavou už od prvního seznámení.
„Budete vyvíjet vlastní autosedačku, nebo využijete existující produkty s Isofixem?“ ptám se. „Vyvíjet zcela novou sedačku by asi nemělo smysl, protože by pro zákazníky byla zbytečně drahá,“ přiznává mi Lukáš Vaněk. „Určitě budeme pracovat s již existujícím ukotvením dětských autosedaček, abychom zákazníkům ponechali právo výběru,“ dodává. Přiznává však, že se koncepce interiéru bude muset radikálně změnit. Zejména prostřední řada skořepinových sedadel bude nahrazena klasickou trojmístnou lavicí, což si vyžádá hledání nového řešení umístění dětské sedačky.
Slova se ujímá Daniel Hájek a ukazuje nám nový infotainment. Ten byl jedním z důvodů, proč vývoj konceptu Vision 7S trval déle než přípravy všech předchozích studií. V pojízdném prototypu je plně funkční systém, ukazující moderní grafiku i přizpůsobení oblíbených funkcí pomocí tzv. „widgetů“. Spolu s relaxačním módem interiéru tvůrci mysleli i na trávení času při nabíjení elektromobilů a vybavili systém zrychleným přístupem k internetové službě YouTube nebo legendární hrou Pong pro turnaje mezi řidičem i spolujezdcem.
Už víme, že do budoucna automobilka ještě více zacílí na rodiny s dětmi. Připravované zábavní funkce vybavila i čtečkou knih, kam návrháři přidali i přístup k edukačním prvkům pro nejmenší. Rodiče jim během čekání na nabíječkách mohou číst pohádky a při jízdě je seznamovat s okolním světem skrze „dětskou navigaci“. Zakládá na veselé animované grafice, ukazuje autíčko jedoucí pohádkovým ztvárněním reálného prostředí a v okolí silnice ukazuje běžně žijící zvířátka nebo rostliny v právě navštěvované oblasti.
Vystupujeme a dále se seznamujeme s interiérem. Návrháři nám přiznávají, že v produkčním autě zcela určitě najdeme tradičnější kulatý volant. I oni věří, že dokonalejší tvar ještě nikdo nevymyslel. Budoucí autonomní auta ale mohou vše změnit, přičemž Škodovka pracuje na plnohodnotných „drive-by-wire“ ovládacích prvcích bez mechanické vazby. Budou obsluhovat nejen brzdy, ale i natáčení kol reagující na řidičovy pokyny volantem.
Naši pozornost přitahuje i malý digitální přístrojový štít. Schovávají se za ním displeje zobrazující aktuální obraz ze zpětných kamer, avšak návrháři nám odhalují, že finální model vyjede na silnice s tradičnějšími zpětnými zrcátky. Pochopitelně je považují za bezpečnější. Na závěr se ptáme i na často zmiňovaný „chytrý povrch“ na výplních dveří, který ukazuje, zda je vůz zamčen, nastavovanou teplotu klimatizace a slouží i jako plocha pro rychlé psaní poznámek. Malování prstem nám pak i ukazují.
Nová Škoda Vision 7S je předzvěstí budoucího sedmimístného SUV mladoboleslavské automobilky, s jakým se na evropském trhu setkáme přibližně za čtyři roky. Novinka vzniká na nejmodernější koncernové elektrické platformě MEB, prodlouženém i rozšířeném základu nynějšího elektromobilu Enyaq iV. Technické údaje o pojízdném prototypu i nadále zůstávají interním tajemstvím a oficiálně zjišťujeme jen skutečnost, že je vyroben díky uhlíkovým vláknům a technologii 3D tisku.
Naživo přitom působí až fascinujícím dojmem. Ukazuje relativně blízkou budoucnost naší tuzemské automobilky, ale je otázkou, co vše se návrhářům povede zachovat do sériové výroby. Jedním z chybějících prvků jistě budou i charismatické dveře, protože přítomnost B sloupku bude stěžejní pro bezpečnost i úspěšné zvládnutí náročných nárazových zkoušek. Teď už nám nezbývá nic jiného než sledovat další vývoj a čekat na oficiální debut produkčního modelu.