Článek
Po velmi decentním faceliftu většího Kodiaqu přichází ještě o ždibíček decentnější facelift jeho menšího bráchy Karoqu. Na první pohled ho poznáte vlastně jen podle zalomeného LED podpisu v užších předních světlometech (dříve měl Karoq jednoduchou linku), mírně se však změnila i optika světel (nově s možností neoslňující Matrix LED techniky), přední maska a nárazník pod ní. Přepracovaného nárazníku se dočkala i záď, kterou zdobí také ostřeji řezaná LED koncová světla s animovanou grafikou, a hlavně pak větší křídlo s finlety zlepšující aerodynamiku.
Kam se poděl Yeti?
Příchod modelu Karoq na trh provázela mírná vlna nevole. Část fanoušků totiž oplakávala sympatický vzhled Yetiho a také jeho jméno. Co přimělo Škodu zahodit známé a zvučné jméno a použít úplně nové, vykonstruované a poněkud zvláštní slovo Karoq? Především to, že nové auto o velký kus povyrostlo a také poskočilo na žebříčku o pár stupínků výš – designem, výbavou, zpracováním atd. Zároveň bylo potřeba, aby zapadlo do nové nomenklatury, kterou zavedl větší Kodiaq (SUV Škoda začínají písmenem „K“ a končí „q“) a následně ji potvrdil menší Kamiq. Zvykli jsme si rychle…
Ze stejného důvodu má Karoq nově také litá kola s aerodynamickými kryty, což dohromady s upravenou přídí s aktivními žaluziemi a vzduchovou clonou Air Curtain (nasávací otvory na okrajích nárazníku směřující vzduch kolem blatníků ven), více zakrytovaným podvozkem a efektivnějším odtržením proudu vzduchu na zádi v oblasti střechy přineslo snížení koeficientu odporu vzduchu o 9 % (s hodnotou cx 0,30 je Karoq jeden z nejlepších ve své třídě.). K tomu si připočtěte úsporné motory TSI a TDI ve vylepšené variantě evo a další drobná vylepšení (včetně pneumatik s nižším valivým odporem) a nový Karoq má rázem až o 15 % nižší emise CO2 (v ukázkovém případě 1,5 TSI evo DSG7) – což se v praxi projeví i na příznivější spotřebě.
Díky tomu se obejde bez jakékoliv formy elektrifikace, ať už ve formě mild-hybridní nebo rovnou plug-in hybridní (stejně jako Kodiaq). Ostatně celkově je těch technických novinek pod lehce oprášenou kapotou Karoqu docela málo – kromě již zmíněných Matrix LED předních světlometů a dynamických koncových světel je to prakticky jen sdružení asistenčních systémů do jednoho propojeného balíku (říkají mu Travel Assist) a přechod infotainmentu na nejnovější generaci MIB3 (umožňuje nejnovější online a konektivní funkce včetně vzdáleného přístupu mobilním telefonem nebo bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay) schované pod skinem generace minulé (stejně jako u Kodiaqu).
VÍTE, ŽE…
Od premiéry roku 2017 do faceliftu v roce 2021 prodala automobilka Škoda již více než 566 tisíc kusů modelu Karoq. Poptávka byla tak vysoká, že ho Škoda prostě nestíhala ani vyrábět, a kromě továrny v Kvasinách, která jela na plný plyn, se hledaly volné výrobní kapacity po celé Evropě (nakonec se našly v německém Osnabrücku a ve slovenské Bratislavě).
Ani v kabině se toho mnoho nezměnilo – dvouramenný volant dostal Karoq již dříve, digitální přístrojový štít už také známe (nyní je však pro všechny verze standardem), nových dekorů a čalounění (nově také s volbou eko-varianty s vlákny z recyklovaných PET lahví doplněných umělou kůží) si všimnou jen odborníci a že lištu ambientního osvětlení najdete také v zadních dveřích, že je klimatizace Climatronic třízónová nebo že má i spolujezdcova sedačka možnost elektrického nastavení s pamětí, to už zaznamenají jen zkušení prodejci.
Tajná zbraň v pohotovosti
Chytrou vychytávkou Karoqu jsou variabilní zadní sedadla VarioFlex. Jde o individuálně dělené tři sedačky (v poměru 40:20:40), které lze individuálně posouvat (a 521litrový kufr nafouknout až na 588 litrů) nebo sklápět. Prostřední sedačka lze zcela vyjmout, pokud potřebujete dvěma cestujícím vzadu udělat víc místa. Za VarioFlex si musíte připlatit 20 tisíc korun, ale je to investice, která se vyplatí.
To ale vůbec nevadí, protože když do nového Karoqu usednete, budete se hned cítit jako doma. Vše je tam, kde to má být, je tu ideální mix dotykového a tlačítkového ovládání, dokonce i klimatizace má stále plnohodnotný ovládací panel. Odpadají tak dlouhé hodiny rozkoukávání a hledání skrytých funkcí, jako je tomu u některých konkurentů – u Karoqu si rychle najdete pozici, vše si snadno nastavíte a můžete vyrazit na cestu.
No tak, odvažte se trochu!
Nejvíce Karoqů se prodá v šedé Quartz (17 %), černé Magic (14 %) a bílé Moon (11 %) – to je pořádná nuda! Snad se to u modernizované verze změní, protože si ji nově můžete pořídit také v zářivě oranžové Phoenix (a pro velký úspěch v další šedé Graphite).
Stejně tak při jízdě vás nic nepřekvapí. Karoq se chová velmi dospěle, což zahrnuje jistý, a přitom poddajný podvozek (zvláště verze s adaptivními tlumiči DCC jsou precizně odladěné), propracované odhlučnění aerodynamického svistu i podvozku a snadné, a přitom precizní řízení podporované sofistikovanými jízdními asistenty, které řidiči kryjí záda, a přitom ho neruší planými poplachy.
Motorová paleta je na dnešní poměry stále neobvykle široká, můžete vybírat hned ze tří benzinových motorů a dvou dieselů (respektive jednoho motoru se dvěma výkonovými variantami), k dispozici je manuální i automatická převodovka a pohon předních nebo všech čtyř kol. Zlatým středem je benzinový 1,5 TSI, který má rozumnou cenovku, dostatek výkonu při snesitelné spotřebě, a ještě se může pochlubit tichým a kultivovaným chodem. Není divu, že po benzinové jednotce sáhne 65 % všech kupujících…
Sportu zdar!
Kromě základních výbavových variant Škoda nabízela také sportovně laděnou verzi Sportline a dobrodružnější Scout. Zatímco Scout se pohyboval na okraji zájmu, Sportline se zákazníkům líbil natolik, že si ho pořídil každý čtvrtý majitel – Scout jde tedy z kola ven a dál pokračuje pouze Sportline.
Tak takový je modernizovaný Karoq. Změnila se celá řada drobností, inženýři zapracovali hlavně na aerodynamice, ale pro uživatele toho tolik nového není, aby vás to přimělo vyměnit váš starý Karoq za nový. Má to hned několik důvod: jednak byl Karoq (spolu s ostatními modely) průběžně drobně aktualizován, takže oproti ostatním modelům Škoda nijak nezaostává, dále tato modernizace přichází v pozdní fázi modelového života, automobilka už do ní tedy nechtěla příliš investovat, když na dveře brzy zaklepe zcela nová generace. Tu na silnici uvidíme nejspíš již v roce 2025.
Především byl ale model Karoq již od začátku velmi v pořádku a nebylo tedy potřeba radikálních řezů, které by zachraňovaly situaci. Zákazníci si již od prvních momentů oblíbili uživatelskou přátelskost a propracovanou praktičnost, která dokáže významně ulehčit každodenní soužití (včetně variabilních zadních sedadel VarioFlex) – a na tom se vůbec nic nezměnilo. Nový Karoq tedy není příliš odlišný, ale je pořád stejně dobrý, jako vždy byl.
Modernizovaná Škoda Karoq se základní cenou 638 900 Kč poněkud podražila, ale dohání to širší základní výbavou. Konfiguraci usnadňují cenově výhodné balíky mimořádné výbavy.