Článek
Nové je vždycky lepší, že? Jenže první generace Kodiaqu byla tak povedené auto, že si ho jeho majitelé nemohli vynachválit – to ostatně potvrzuje přes 865 tisíc prodaných vozů. Na Škodovku tedy v rámci mezigenerační obměny čekal nelehký úkol, jak vylepšit již tak dobré auto. A s druhou generací Kodiaqu se jim to bezpochyby povedlo.
Na co se tedy můžete těšit, když přesednete ze svého starého Kodiaqu do nového?
Víc prostoru
Původní Kodiaq měl prostoru na rozdávání, což ale neznamená, že by ho novinka nemohla nabídnout ještě víc. Nečekejte žádné radikální změny, kabina nového Kodiaqu však působí o něco vzdušněji nejen proto, že má rozměrově pár centimetrů navíc, ale i promyšlenou architekturou. České zákazníky také jistě potěší o poznání větší kufr jak v pěti-, tak i v sedmimístné verzi.
Kodiaq 2. generace | Kodiaq 1. generace | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 758 mm | 4 697 mm | +61 mm |
Šířka | 1 864 mm | 1 882 mm | -18 mm |
Výška | 1 659 mm | 1 681 mm | -22 mm |
Rozvor | 2 791 mm | 2 790 mm | +1 mm |
Objem kufru (5 míst) | 910 l | 835 l | +75 l |
Objem kufru (7 míst) | 845/340 l | 765/270 l | +80/70 l |
Víc praktičnosti
Největší přínos však má zdánlivá maličkost – nový Kodiaq už seženete pouze s automatickou převodovkou, jejíž volič se přesunul pod volant. Tím se uvolnila spousta prostoru na středovém tunelu, který se proměnil na obrovský odkládací prostor. Vpředu je schránka pro dva telefony (s výkonným indukčním nabíjením a aktivním chlazením), za ní je prostor pro čtyři držáky nápojů a další maličkosti (včetně Simply Clever čističe na opatlaný displej) a stále zbylo dost místa pro velkou loketní opěrku a rozměrnou schránku pod ní. To vám při každodenním používání bude dělat velkou radost, to nám věřte.
Víc komfortu
Kodiaq (stejně jako Superb) převzal interiérový koncept z velmi povedeného Enyaqu – jak architekturou, tak i materiály, celkovým sladěním a zpracováním tak působí skoro až prémiovým dojmem. Jemná kůže na volantu, krásné hliníkové kliky nebo haptický dojem z otočných ovladačů Smart Dials, to si vážně užijete. Navíc se budete rozvalovat v pohodlnějších sedačkách, které můžou mít certifikaci AGR (pro zdravá záda) a kromě vyhřívání a ventilace také masáž prostřednictvím 10 polštářků. Ani se vám z nich nebude chtít domů…
Víc digitalizace
Před řidičem je stále 10palcový virtuální kokpit, nyní má ale propracovanější grafiku a nové možnosti zobrazení. Navíc ho poprvé u Škodovky můžete doplnit o průhledový displej. Displej infotainmentu si polepšil na úhlopříčku 10 nebo 13 palců (dříve měl 8 nebo 9,2 palce), na něm pak běží zcela nový systém s mnohem širší online funkcionalitou a možnostmi mobilní konektivity, k tomu umožňuje chytré hlasové ovládání a nabízí velkou míru přizpůsobivosti, aby se vám s ním snadno žilo.
Víc bezpečnosti
Co naplat, mezi oběma auty zeje osmiletá díra, a to je v dnešním automobilovém světě skoro celá věčnost. Nový Kodiaq se tak může pochlubit technikou, o které si jeho předchůdce mohl nechat zdát. Pravda, Matrix LED světlomety získal minulý Kodiaq s faceliftem, ale tentokrát jde již o druhou generaci s tenčím designem, o polovinu vyšším počtem segmentů (celkem 36) a o 15 % vyšším světelným výkonem.
Vůbec poprvé se u Kodiaqu také objevují mnohé bezpečnostní a asistenční systémy. Kodiaq dává pozor při odbočování vlevo (na protijedoucí vozidla) i vpravo (na chodce nebo projíždějící cyklisty), při vystupování posádku varuje na projíždějící auta nebo cyklisty, rychlost adaptivního tempomatu přizpůsobuje aktuálním rychlostním omezením a předvídá i zatáčky nebo kruhové objezdy, také zvládne sám zaparkovat podélně i příčně, umí si zapamatovat parkovací manévr nebo ho můžete zaparkovat pomocí mobilního telefonu.
Úspornější motorizace
Technický pokrok pomohl i pohonným jednotkám – jejich nabídka se sice v zásadě shoduje s předchůdcem (tedy minus verze s manuálem), ale všechny prošly vylepšeními. Diesely jen menší optimalizací, daleko větší změny se odehrály u základního benzinového motoru: Přeplňovaná patnáctistovka má pokročilejší systém vypínání dvojice válců (funguje v širším spektru podmínek a připojování je ještě hladší) a 48V mild-hybridní doping k tomu, takže dokáže jezdit velmi úsporně, konkrétně za šest až sedm litrů. Diesel oproti dřívějšímu litru a půl ušetří už jen půllitr, maximálně litr, navíc je i o trochu hlučnější a hrubější, takže je otázka, jestli dává smysl za něj připlácet 60 tisíc.
Zásadní novinkou je premiéra plug-in hybridu ve své druhé generaci. Slibuje kombinovaný výkon 204 koní a čistě elektrický dojezd kolem 100 km s možností DC rychlonabíjení. Jen škoda, že je k dispozici pouze s pohonem předních kol. Pro čtyřkolku musíte sáhnout po nejsilnějším dieselu nebo si ještě pár měsíců počkat na dvoulitrový benzinový motor.
Lepší jízdní vlastnosti
Inženýři z Mladé Boleslavi zásadně zapracovali na komfortu jízdy. Na palubě je tak díky propracovanějšímu odhlučnění větší ticho (ačkoliv Superb je ještě o trochu dál) a nový adaptivní podvozek DCC Pro (součástí vyšší výbavy Exclusive Selection nebo v balíku s progresivním řízením a voličem jízdních režimů za příplatek 30 tisíc korun pro nižší Selection) přináší více pohodlí bez ztráty sebejistoty v zatáčkách a na hrbolech, případně menší náklony při sportovnější jízdě. K té ale Kodiaq příliš nesvádí, pořád je to především pohodový rodinný koráb.
A co Superb?
Nová generace Superbu a Kodiaqu byla vyvíjena bok po boku, a sdílejí tak většinu techniky, velká část uvedených věcí tak bude platit i pro srovnání obou generací superbů. Jenže Superb budou nejčastěji nakupovat manažeři firemních flotil a ty zajímají místo dojmů spíš tvrdá data – spotřeba a emise CO2, provozní náklady, zůstatkové hodnoty apod. I v tomto ohledu by však nový Superb měl překonávat svého předchůdce…
Ale nebudeme si to malovat zase tak sluníčkově. Nová generace totiž přijíždí i s pár věcmi, které by vás mohly také pěkně štvát:
Samé obrazovky
Pokud nejste fanoušky velkých displejů a elektroniky obecně, tak vás nový Kodiaq asi moc nepotěší – má jí zase o dost víc. Analogové budíky se propadly do hlubin zapomnění (přiznejme si ale, že je neměl ani předchůdce) a infotainment žije svým životem na obrovské 13palcové obrazovce, se kterou budete muset interagovat prakticky neustále. Máte sice k dispozici otočné ovladače Smart Dials, ale těmi nastavíte jen pár základních funkcí, pro zbytek musíte do infotainmentu…
Složitější infotainment
A ten nepatří k nejjednodušším. Běží na výkonném hardwaru (kvůli požadavkům na cybersecurity), takže se hýbe vážně svižně, vývojáři se také snažili nabídnout uživateli možnosti, jak si ho nastavit podle sebe (možnosti úpravy dlaždic s widgety) a mít důležité funkce po ruce (v konfigurovatelné horní a dolní liště), ale jakmile si potřebujete přeladit rádio nebo změnit nastavení auta, musíte se ponořit do hlubin jeho menu, a to zdržuje (Autohold už třeba nemá fyzické tlačítko a najít ho v nastavení auta nám zabralo hodnou chvíli – naštěstí jde tlačítko připnout na lištu).
Připravte se na to, že se prvních pár (tý)dnů budete sžívat. Jenže to je dnes kvůli obrovskému záběru moderních systémů zcela běžné a některé značky to jen zvládají o chlup lépe a jiné o něco hůře (Škoda je tak někde uprostřed) – berte to jako daň moderní doby.
Otravné pípání
Daní doby jsou také asistenční systémy, které se kvůli aktuální legislativě vnucují už trochu moc. Před každou jízdou tak budete muset vypnout nejen stop/start, ale také hlídání jízdy v pruhu a varování při překročení rychlosti (případně i hlídání řidičovy pozornosti, tady ale není moc agresivní) – naštěstí většinu věcí máte doslova pod palcem díky tlačítku asistentů na volantu, tady lidé ze Škodovky zase ukázali, jak prakticky uvažují.
Ale tyhle stížnosti jsou vlastně jen rýpáním, protože se týkají prakticky všech nových aut – a Škodovka je pořád podává dost stravitelným způsobem, který uživatele nebude mást, stresovat ani otravovat.
Celkově Škoda Kodiaq druhé generace představuje výrazný posun správným směrem oproti svému úspěšnému předchůdci. Zachovává si jeho příkladnou praktičnost a rozvíjí ji vyšší kvalitou a vybaveností interiéru, komfortnější a sebevědomější jízdou, modernějšími a úspornějšími pohonnými jednotkami a sofistikovanějšími bezpečnostními systémy. Nová Škoda Kodiaq je prostě dospělejší a hodnotnější auto, takže nepochybujeme, že bude mít na trhu ještě větší úspěch než předchůdce.
Pojďme si ještě připomenout, za kolik nový Kodiaq seženete. Škoda nedávno uvolnila ceník pro všechny dostupné motorizace, takže ho se základním motorem 1,5 TSI 110 kW pořídíte již za 980 000 Kč, stejný výkonný diesel (2.0 TDI 110 kW) je o 60 tisíc dražší a diesel se čtyřkolkou stojí 1 170 000 Kč, což je o 20 tisíc víc, než kolik dáte za plug-in hybrid. V nabídce tak chybí už jen 2.0 TSI 4 × 4 150 kW (dorazí v polovině roku) a chystané sportovní RS, které se představí v prosinci.