Hlavní obsah

S modernizovanou Cuprou Formentor bude pořád zábava. Dvoulitr je silnější než kdy jindy

Foto: Cupra

Pětiválec sice z nabídky Formentoru zmizel, že to ale nebude konec světa, ukázalo krátké španělské svezení s jeho faceliftovanou verzí. Tu si totiž můžete pořídit s vrcholným benzinovým dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 333 koní.

Článek

Je to vlastně pořád automobilový nováček, tahle španělská značka. Poprvé se totiž Cupra jako samostatný výrobce představila teprve před šesti lety, tehdy s jediným modelem – přeznačkovaným Seatem Ateca.

O dva roky později se však představil první model, který byl od začátku už pouze Cuprou. Dostal jméno Formentor a okamžitě se stal trhákem, který zhusta potkáváte i na českých silnicích. Vždyť loni si Cupru Formentor pořídilo víc než 1 300 českých zákazníků, celosvětově se pak prodalo víc než 120 000 vozů. Facelift má na co navazovat, ne že ne.

Hledejte jméno!

Tak schválně. Mrkněte na fotky v galerii a zkuste najít jméno modelu. Jasně, Cupru máte hned, ale kde je Formentor? Troufnu si říct, že na první, ale i druhý pohled jste bez šance. Možná i na ten třetí… Velice nenápadný malý nápis Formentor se totiž ukrývá v zadních svítilnách. Pouze a jenom tam, jinde se jméno Formentor nenachází. Ne že by se za něj Cupra styděla, jako mladá značka si však chce budovat hlavně svoje jméno, označení modelů je podružné. Alespoň takto jsem při prezentaci nakoupil.

Foto: Cupra

Abyste našli jméno Formentor, musíte se hodně snažit…

Že byste ale neidentifikovali modernizované provedení, to bych se zase nebál. Hlavně příď se změnila velmi významně, klasická maska je pryč, místo ní se mezi světlomety objevuje něco jako žraločí nos – ten tedy pro nové ztvárnění přídě prý Cupře posloužil jako inspirace. Logo značky se tím pádem nově objevuje až na kapotě, ve spodní části nárazníku najdeme opravdu nepřehlédnutelnou mřížku. Matrix LED světlomety svítí trojúhelníkovou grafikou, stejný tvar problikává i zadními svítilnami, ty jsou spojeny diodovou linkou se svítícím logem Cupra uprostřed.

Kromě modernizované Cupry Formentor jsme se svezli i s faceliftovaným Leonem. Na ten dojde příště.Video: Cupra

Uvnitř jsem si všiml hlavně nového displeje infotainmentu s úhlopříčkou 12,9 palce. Měl jsem z něj radost, což vás možná lehce překvapí, se svojí antipatií k dotykovým multimediálním systémům jsem se na Garáži už nejednou svěřil, aktuální řešení ve Formentoru je však násobně lepší než v předfaceliftové verzi. Úplně ve všem – v rychlosti odezvy, grafice, rozvržení jednotlivých funkcí… Neporovnatelně příjemnější uživatelský zážitek. Už jenom, jak jednoduše se deaktivují bezpečnostní asistenti – ťuknete na lištu v horní části displeje, objeví se ikonky, ty odklikáte a máte klid. Do příštího nastartování, pochopitelně.

Foto: Cupra

Uvnitř je největší změnou displej s úhlopříčkou 12,9 palce a hlavně novým operačním systémem. Infotainment je tak neporovnatelně uživatelsky přívětivější.

Cupra však upravila třeba i výplně dveří nebo čalounění, kde zdůrazňuje hlavně udržitelnost, jak jinak. Sportovní sedačky jsou tak nově z tkaniny obsahující 73 procent recyklovaných materiálů. Samotné posezení pak bylo ve vrcholné specifikaci se zmíněným dvoulitrem o výkonu 333 koní skutečně sportovní. Neřekl bych nepohodlné, to vůbec ne, ale opravdu výrazné boční vedení by pro některé typy postav mohlo být už přece jenom omezující.

Foto: Cupra

Logo i pás mezi světlomety svítí. V noci je to celkem zajímavé představení.

333…

… jasně, nabízely by se ty stříkačky, zkusme si ale toto laciné přirovnání odpustit a zaměřme se na samotný dvoulitr TSI. Respektive, nejen na něj, ale na celou Cupru Formentor VZ, kterou jsem měl ve Španělsku krátce k dispozici.

V prvé řadě malé upřesnění. Nejde o jediný Formentor VZ, těmito písmeny je označen v zásadě stupeň výbavy, který je dostupný i s dalšími motorizacemi – mimo jiné také dvoulitrem, ovšem s nižším výkonem 265 koní. Já se však posadil rovnou do top specifikace s již zmíněným výkonem 333 koní.

Foto: Cupra

Výfuk od Akrapoviče se umí postarat o pěkně jadrný zvuk.

Je pravda, že odcházející pětiválec byl brutální strojovna s nezměrnou silou a úžasným zvukem, v zásadě velmi podobně však lze psát i o dvoulitru TSI. Dobře, možná to není takový pekelník, hlavně pokud jde o zvuk, ani ten však díky výfuku od věhlasného Akrapoviče zásadně neztrácí. A silná je tahle jednotka tak, že byste na pětiválec mohli vlastně celkem klidně zapomenout.

Zcela vážně, dynamika Cupry Formentor VZ je zážitek, auto je svým způsobem neklidné v jakémkoliv jízdním režimu, v těch ostřejších pak na plyn vysloveně vystřeluje. Že je Formentor VZ prakticky neustále jako na jehlách neberte jako výtku, já jsem rád, že se u nejsilnější motorizace Cupra nedržela zkrátka a připravila jednoznačně ostrý stroj. Kdo bude chtít něco stravitelnějšího, může se ostatně vydat ke střídmější variantě s výkonem 265 koní.

Foto: Cupra

Nejsportovnější sedačky mají integrovanou opěrku hlavy.

Já však zůstávám v té nejsilnější a společně se závodníkem Jordim Geném se vydáváme na „uzavřenou trať“. Uvozovky kvůli tomu, že se o žádnou trať nejednalo, organizátoři pro nás uzavřeli kousek typické katalánské okresky. Několik kilometrů jsem tak strávil na úžasně kvalitním asfaltu, který se neustále někam stáčel. Nečekal jsem mnoho, podobné novinářské vláčky se většinou i závodním okruhem spíš sunou, Jordi se však s námi nemazal. Okamžitě šlápl na plyn a mizel do zatáček. Ve vláčku jsem byl poslední, informace o trase se tak ke mně dostávaly naředěné jízdním stylem kolegů přede mnou a já docela vlál, přiznám se. Jela se opravdu pila, Formentor VZ však zvládal i tohle hodně divoké tempo s přehledem. Žádná krizovka, nic takového, pokaždé stačilo jenom zatočit volantem a Formentor poslechl. Zní to možná fádně, ale vzhledem k tomu, že jsem neměl absolutně ponětí, co mě čeká (trasu jsme si dopředu neprojeli), párkrát jsem se dostal do situace, kdy se ta zatáčka najednou zavřela. A já jel rychleji, než mi v danou chvíli přišlo bezpečné. Formentor však za volantem šel vždy s neochvějnou jistotou.

Foto: Cupra

Tlačítkem na volantu volíte nejostřejší režim.

Díky pohonu všech kol byly sebejisté i výjezdy ze zatáček. Ty byste si mohli klidně i okořenit, Cupra VZ má totiž na zadní nápravě tzv. torque splitter. Velmi zjednodušeně řečeno jde o spojku, která přerozděluje točivý moment mezi zadními koly. A skutečně zvládá až sto procent newtonmetrů na jedno kolo, což pak významně usnadní případné driftování. Na „uzavřené trati“ jsem však měl dost práce s udržením plus minus správné stopy, na pohazování zadkem mi mentální kapacita už nezbývala. Tohle zařízení jsem však před lety vyzkoušel v Audi RS 3 a tam jsem vykružoval kolečka jako profík. Fakt to funguje!

Častěji však – stejně jako já - oceníte práci torque splitteru na výjezdech ze zatáček, kdy se umí vhodnou distribucí točivého momentu postarat o co nejefektivnější akceleraci z oblouku.

Na 333 si ještě počkáme

V tuto chvíli však v českém konfigurátoru najdeme pouze mild-hybridní patnáctistovku s výkonem 150 koní, která se prodává od 979 900 Kč, a plug-in hybrid, jenž poskytuje 272 koní. Na ten si připravte minimálně 1 274 900 Kč.

Před koncem léta se však dočkáme základní patnáctistovky bez mild-hybridu, která cenovku stlačí až na 904 900 Kč. V té době by mělo dojít i na oba benzinové dvoulitry a také naftu.

Související témata:
Načítám