Článek
To není silnice, to je horská dráha! V kopcích za Barcelonou jsme narazili na malé údolíčko a silniční úsek, který zaručeně nevytvořili jen kvůli dopravě, ale hlavně kvůli zábavě. Asfalt se tu divoce vlní jako naštvaný had, neustále se kroutí na jednu a hned na druhou stranu, střídavě stoupá a klesá, zkrátka dělá všechno možné, jen nezůstane chvíli v klidu a rovně.
Nemám čas přemýšlet, jestli jsme na začátku úseku nepřehlédli kasu prodávající lístky, stánek s cukrovou vatou a balonky, ale koleje tu nevedou, takže vláček horské dráhy tady asi v protisměru nepotkáme. Můžu se tedy beze strachu položit do točení volantem a tančení po pedálech Volva EX30. A malému Volvu se to očividně také líbí – nadšeně se vrhá do zatáček a vyráží z nich pod plným plynem, jen aby hned zase zpomalovalo do dalšího vinglu.
Je tu jako ve svém živlu, což je docela podezřelé, když jde vlastně o městské auto s elektrickým pohonem. Klidně by mohlo ztrácet půdu pod nohama – mohlo by se naklánět a kymácet v zatáčkách, měknout na brzdách nebo ztrácet dech pod plynem, přicházet o jistotu na horizontech nebo v kompresích… Nic z toho se neděje. EX30 poslouchá pokyny volantem, umí pod plynem utáhnout stopu a vystřelí na rovinku, aby před dalším vinglem poslušně zpomalovalo. Malé EX30 působí sebejistě, jako by se pro tyhle silnice narodilo.
Kterou verzi vybrat?
Volvo EX30 bude k dispozici ve třech variantách. Už ta základní má velmi solidní výkon 272 koní a baterii s kapacitou 51 kWh umožňující dojezd až 344 km (hodí se tak spíše do města). Další možností je varianta s dlouhým dojezdem – baterii o kapacitě 69 kWh umožní ujet na jedno nabití až 476 km (nejrozumnější a velmi všestranná volba). Na vrcholku je pak výkonná dvoumotorová verze produkující 428 koní s dojezdem až 450 km, pokud si chcete udělat radost něčím opravdu výjimečným a pořádně rychlým.
Jeden motor | Jeden motor s prodlouženým dojezdem | Dva motory | |
---|---|---|---|
Výkon | 272 k | 272 k | 426 k |
Točivý moment | 343 Nm | 343 Nm | 543 Nm |
Pohon | zadních kol | zadních kol | všech čtyř kol |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,7 s | 5,3 s | 3,6 s |
Maximální rychlost | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Kapacita baterie | 51 kWh | 69 kWh | 69 kWh |
Dojezd | až 344 km | až 476 km | až 450 km |
Přitom ho daleko častěji budete vídat v ulicích měst, před školami a dětskými hřišti nebo na parkovištích u kanceláří a obchoďáků. EX30 bylo navržené pro město a cítí se tu jako ryba ve vodě. Je kompaktní, takže se všude snadno vmáčknete, je hbité, abyste mohli využít každou skulinu v provozu, je tiché a pohodlné, čímž pomáhá zklidnit tep řidiči i celé posádce, je z něj dobře vidět a hlavně se v něm cítíte bezpečně.
EX30 je totiž aktuálně nejbezpečnějším Volvem, díky nejmodernější senzorické platformě pokrývá největší šíři možných scénářů – nově totiž dokáže zabránit srážce při odbočování vlevo, umí se samo vyhnout překážce u krajnice a varuje vás, abyste po zastavení nevystoupili někomu pod kola nebo otevřením dveří nesestřelili cyklistu. A protože moderní město připomíná spíš divokou džungli, všechna tahle bezpečnostní vylepšení jsme (ne úplně dobrovolně) otestovali a skutečně fungují.
A funguje také nová evoluce Pilot Assistu, tedy jízdního asistentu usnadňujícího jízdu po dálnicích. Ten kromě přesnějšího udržování rychlosti a jízdy v pruhu umí třeba také automaticky změnit jízdní pruh nebo zvětšit odstup od náklaďáku, který se na vás z boku bude moc lepit (nebo v protisměru najede moc k dělicí čáře). Také na Park Assist je větší spoleh, že perfektně zaparkuje do podélného i příčného stání a vyhne se přitom všem překážkám – což si můžete zkontrolovat na panoramatickém výhledu kamer promítaném na středový displej.
Ten zobrazuje v horní liště rovněž informace o jízdě, které byste jinak našli na displeji přímo před řidičem. V EX30 však zcela chybí – Volvo to vysvětluje větší vzdušností kabiny, ale určitě v tom hrála svou roli i úspora nákladů. Hlavním důvodem však bude inspirace Teslou, takže ani v EX30 už nenajdete skoro žádný fyzický ovladač: klimatizaci si nastavíte na displeji, odstup adaptivního tempomatu si nastavíte na displeji, zpětná zrcátka si nastavíte na displeji, dokonce i tlačítka varovných blinkrů a otevírání středové schránky najdete tamtéž.
Bude to chtít nějaký čas na sžívání, ale nejspíš to nebude trvat dlouho, celý systém je totiž poměrně intuitivní a přehledný. Faktem je, že tahle čistka a centralizace kabinu pěkně uhladila a provzdušnila – víc tak vynikne povedená architektura a materiálový koncept (využívající celou řadu přírodních a recyklovaných materiálů), vzniklo také víc prostoru pro odkládání menších i větších předmětů (celé řešení středové konzoly je prostě geniální).
Počítejte ale s tím, že i přes celkovou dospělost je EX30 malé vzrůstem, takže se dospělák bude na zadních sedadlech cítit pohodlně jen na kratších vzdálenostech a kufr s objemem 318 litrů (z toho 61 litrů je pod dvojitou podlahou; další úložný prostor pod přední kapotou je vhodný spíše jen pro nabíjecí kabely) sice vystačí na dovolenou, ale ne početné rodiny s kočárkem. EX30 proto bude nejčastěji plnit roli druhého auta do rodiny.
Jestli vám to celé zní až příliš dobře, tak jen proto, že tohle auto je fakt dobré. U Volva si na něm očividně dali hodně záležet a vyplatilo se to. EX30 je skutečně povedené kompaktní SUV, které si libuje v městském provozu, ale rozhodně se neztratí ani mimo něj. Hlavně je to auto, které by vás opravdu mohlo přesvědčit, abyste dali elektromobilitě šanci…
Zvlášť proto, že ho Volvo na českém trhu nabízí za ceny konkurující autům se spalovacími motory. Základní verzi (single motor) ve výbavě Core (žádný holobyt, většině lidí by klidně mohla stačit) tak pořídíte již za 869 000 Kč, verze s prodlouženým dojezdem vyjde na 994 000 Kč a za vysokovýkonnou čtyřkolku dáte 1 144 000 Kč (protože je k dispozici až od vyšší výbavy Plus). Není to vyloženě láce, ale v rámci segmentu jde o hodně zajímavou nabídku.