Hlavní obsah

Řídili jsme novou Škoda Kodiaq: V čem je lepší než Superb a kterou motorizaci vybrat

Foto: Škoda Auto

Letošní rok je pro automobilku Škoda z pohledu novinek klíčový: Vedle modernizovaného bestselleru Octavie (a Scaly s Kamiqem) přichází na trh se zcela novou generací vlajkové lodi v podobě limuzíny/kombi Superb a ještě důležitějšího SUV Kodiaq. Obě auta jsme si už mohli vyzkoušet, takže víme, co mají společného a co je naopak odlišuje. Které bude pro vás to pravé?

Článek

První kilometry za volantem nové Škody Superb nás přesvědčily – čtvrtá generace možná není hezčí než předchůdce, ale rozhodně je o poznání propracovanější, komfortnější a vybavenější. A ergonomičtější, protože Smart Dials, trojice multifunkčních ovladačů na palubní desce, je prostě skvělý vynález.

A právě tuto trojici otočných ovladačů mají obě auta společnou. Stejně jako platformu (MQB), motorizace, bezpečnostní, komfortní a digitální výbavu a mnoho dalšího – prostě technicky jde prakticky o totožná auta. Svým zaměřením se však dost odlišují. Zatímco reprezentativnější Superb cílí především na fleetovou klientelu, víceúčelový Kodiaq bude daleko častěji plnit roli rodinného vozu, což klade vysoké nároky na prostor, praktičnost a variabilitu.

Foto: Škoda Auto

Jak se vám líbí? Druhý Kodiaq působí dospěleji a propracovaněji. Příď zdobí nové matrixové světlomety a decentně podsvětlená maska, kontrastní D-sloupek (s určitými barvami laku splývá s karoserií) a zadní světla spojená (neosvětlenou) linkou jsou možná trochu kontroverzní.

Stačí se podívat do kufru Kodiaqu, který je tak OBROVSKÝ (910/2 105 l), že se do něj vejde třetí řada sedadel. Ta je samozřejmě jen nouzová (tedy jen pro děti) a za ní zbude skromných 340 l prostoru (sklopením opěradel třetí řady získáte objem 845 l), ale pokud čas od času potřebujete převézt početnější skupinu cestujících, rozhodně se hodí. V kufru samozřejmě nesmí chybět háčky a úložné prostory, navíc ho můžete jako obvykle dovybavit různými sítěmi a dalšími praktickými vychytávkami.

Foto: Škoda Auto

Superb má možná výhodu elektrického rola, Kodiaq však kontruje gigantickým objemem kufru, vysokou využitelností prostoru a variabilitou sedaček.

V kabině si hned všimnete stejného volantu jako v Superbu, totožných displejů a pár dalších drobností – vlastně oba interiéry vypadají hodně podobně. Najde se tu ale znovu také dost odlišností, počínaje tím, že za volantem Kodiaqu sedíte (podle očekávání) o něco výš a vzpřímeněji, což usnadňuje nastupování a pomáhá přehledu na silnici. Displeje přístrojového panelu a infotainmentu jsou také lépe integrovány do palubní desky a širší středový tunel nerušený tlačítkem parkovací brzdy jako u Superbu vytvořil více odkládacích prostor – především pro dva telefony vedle sebe (včetně indukčního nabíjení s výkonem 15 W a chlazením; USB-C konektory umí 45 W), nápoje a mnoho dalšího.

Foto: Škoda Auto

Interiéry Superbu a Kodiaqu jsou si hodně podobné, ale Kodiaq působí vzdušněji, má více odkládacích prostor a propracovanější detaily (například dekory dveří s klikami vypadají fantasticky). Standardně dodávaný 10" přístrojový panel můžete doplnit průhledovým displejem, dotykový infotainment má obrazovku 10" nebo 13".

Chytré ovládání

Škoda vždy myslí na to, jak budou lidé svá auta používat, proto kladla důraz i na ergonomii ovládání. Podstatně vylepšený infotainment (široce přizpůsobitelný s možností „připíchnout“ si oblíbené funkce na plochu) tak doplňují Smart Dials, trojice multifunkčních otočných ovladačů s integrovaným displejem – dva krajní nastavují teplotu a vyhřívání/větrání sedaček, prostřední dokáže regulovat větrání, měnit hlasitost, přepínat jízdní režimy a mnoho dalšího (můžete si nastavit z vybraných funkcí). Ovladače jsou skvěle zpracované a bezproblémově funkční, tohle muselo stát automobilku majlant a zaslouží si za to potlesk!

Foto: Škoda Auto

Pomocí těchto otočných ovladačů zvládnete měnit spoustu funkcí i poslepu.

Shodné jsou pro obě auta i pohonné jednotky (benzinové 1,5 TSI mHEV a 2,0 TSI, diesel 2,0 TDI ve dvou výkonových variantách a plug-in hybrid nové generace 1,5 TSI iV s čistě elektrickým dojezdem 100 km a DC rychlonabíjením), i když i tady se najdou drobné rozdíly – v Kodiaqu nemůžete mít nejsilnější benzin (2,0 TSI 195 kW), proto má slabší 2,0 TSI (150 kW) na rozdíl od Superbu pohon všech čtyř kol. Pořád však platí to, že jsou všechny pohonné jednotky spárované s dvouspojkovým automatem (s voličem pod volantem, čímž se uvolnil prostor na středové tunelu).

Foto: Škoda Auto

Nabídka motorizací pro Kodiaq je skoro stejná jako u Superbu.

A také platí to, že tichá a sametová benzinová patnáctistovka je skvělým parťákem pro každý den. A díky technologickým vychytávkám jako pokročilému vypínání válců a podpoře 48V mild-hybridního ústrojí umí být také příkladně úsporná (při citlivém zacházení se vejdete do sedmi litrů). Určitě stojí za zvážení, protože ji také pořídíte levněji (i když ještě neznáme českou cenu).

Foto: Škoda Auto

S benzinovou patnáctistovkou jezdí Kodiaq moc hezky, ukázkově tiše a docela úsporně. Ale vy stejně chcete diesel, že ano…

Oproti tomu diesel je konstantně o trochu hlučnější (při ustálené jízdě se umí ztišit), ale dokáže být ještě úspornější a má výhodu vyššího točivého momentu – takže pokud často jezdíte dlouhé štreky nebo potřebujete tahat přívěs na kouli (750 kg pro nebrzděný mají všechny verze společné, předokolkový diesel ale utáhne 2 000 kg, silnější čtyřkolka dokonce až 2 500 kg, zatímco benzin končí na 1 800 kg), dává větší smysl právě nafťák.

Foto: Škoda Auto

Jezdíte často dálky? Nebo plně naložení? Nebo taháte přívěsy? Tak pro vás je diesel jasnou a spolehlivou volbou.

Velkou novinkou pro Superb a Kodiaq je nový DCC Pro podvozek, jehož adaptivní tlumiče mají dvouventilovou techniku, což umožnilo vývojářům precizněji ladit jejich charakteristiku (tlumení a odskok). Za volantem tak jasně cítíte, že Kodiaq lépe pohlcuje nerovnosti a zároveň má pod kontrolou pohyby karoserie (Superb to umí ještě o trochu lépe, ale to je dané fyzikou nižšího těžiště). To znamená, že v komfortním režimu je příjemně houpavý, ale ne rozplavaný, zatímco ve sportovním je skutečně sebejistý, aniž by se nechal rozhodit hrboly nebo výmoly. Za těch 30 tisíc (v balíku k němu dostanete progresivní řízení a volič jízdních režimů) rozhodně stojí, případně k vyšší výbavě Exclusive Selection ho máte již v základu.

Můžeme vás tedy uklidnit, Superb i Kodiaq se Škodovce opravdu povedly. Kodiaq možná ještě o trochu víc, protože působí o něco propracovaněji, je přátelštější k rodině (i hodně početné) a má širší možnosti použití. Je to prostě pravé SUV – a po čertech povedené SUV!

Nabídka Kodiaqu na českém trhu je v úvodní fázi prodejů poměrně omezená – můžete si vybírat pouze ze dvojice dieselů a výbavy Selection nebo Exclusive Selection. Začíná se tak na částce 1 040 00 Kč (2,0 TDI 110 kW 4 × 2) a pokračuje cenou 1 170 000 Kč (2,0 TDI 142 kW 4 × 4), ve vyšší výbavě je pořídíte za 1 285 000 Kč, resp. 1 415 000 Kč. Cenový rozdíl oproti Superbu Combi je tak relativně zanedbatelných 45 tisíc.

Související témata:
Načítám