Hlavní obsah

Řídili jsme novinku od Dacie: Modernizovaný elektromobil Spring se hodně zlepšil

Foto: Dacia

Dacia se před čtyřmi lety rozhodla demokratizovat elektromobilitu a povedlo se, její první elektromobil Spring skutečně patří k těm nejprodávanějším v Evropě. Nyní ale přišel čas na jeho velmi důkladné přepracování…

Článek

Přesně tohle to potřebovalo! Spring si na evropský trh našel cestu přes rozvojové státy (kde jezdil s benziňákem a jménem Kwid) a přes Čínu (kde ho elektrifikovali) a budgetový původ na něm byl hodně znát. S ohledem na jeho prodejní úspěchy a sílící konkurenci se Dacia nyní odhodlala k jeho radikální modernizaci – a Springu to výrazně prospělo.

Z karoserie původního auta zbyly jen dveře a okna, všechno ostatní bylo přepracováno v designovém stylu nového Dusteru a Bigsteru (což sedí, protože Spring si ponechává styl crossoveru), takže vůz působí dospěleji a sebevědoměji, přitom stále funky.

Foto: Dacia

Vklady v náraznících připomínají městskou džungli, také ho můžete mít v krásných pastelových barvách.

Snad ještě důležitější jsou změny v interiéru, kde nezůstal kámen na kameni. Všude jsou sice pořád tvrdé plasty, ale viditelně kvalitnější a všechno je lépe zpracované. Najdete tu také komplet novou palubku s 7palcovým digitálním přístrojovým štítem a 10palcovým dotykovým infotainmentem, nový panel klimatizace a chytré úchyty YouClip, kam můžete připevnit šikovné držáky a organizéry z široké nabídky příslušenství.

Foto: Dacia

Největší změny se odehrály v interiéru, ten díky tomu výrazně prokoukl.

Nový je také volant, a přestože je stále polohovatelný jen výškově (a i v nejvyšší výbavě pouze plastový, ne obšitý kůží), snadno si za ním najdete pohodlnou pozici, ze které budete mít dobrý výhled ven díky výš uchycené sedačce a také vyšší světlé výšce (155 mm). Ta autu v Indii pomáhala zdolávat nástrahy prašných cest, v Praze vám pak usnadní překonávání tramvajových pásů.

Foto: Dacia

Styl crossoveru Springu pomáhá nejen vizuálně: Do auta se snáz nastupuje a můžete bez obav parkovat u vysokých obrubníků.

Spring je také pořád stejný mrňous, takže se spolujezdcem sedíte rameno na rameni (dozadu se ale vmáčkne i dospělák, kufr má slušných 308 litrů), na druhou stranu se s ním snadno všude vmáčknete a parkování je vyloženě hračka (zvlášť se zadními a parkovací kamerou). Oproti předchozí verzi se také příjemněji řídí (má lépe naladěný posilovač řízení, abyste v dlaních na volantu aspoň trochu cítili přední kola) a lépe jezdí (o chlup tužší podvozek působí ve vyšších rychlostech stabilněji).

Foto: Dacia ČR

Majitelé Springu prý podle statistik denně najedou v průměru 37 km a ze 75 % nabíjejí pohodlně a lacino doma. Nyní ho mohou používat i k nabíjení elektrických spotřebičů jako elektrokola, grily apod.

Samozřejmě nesmí chybět bezpečnostní systémy podle nejnovějších evropských regulí (GSR2), takže Spring umí číst značky rychlostních omezení a varuje vás při jejich překročení, sleduje jízdní pruh a sáhne vám do řízení, když ho nechtěně přejedete, a monitoruje řidičovu pozornost. Všechno ale můžete snadno vypnout dvojklikem tlačítka nastavení personalizovaného režimu bezpečnosti.

VÍTE, ŽE…

Od představení v roce 2021 prodala Dacia více než 150 tisíc springů. Nejlépe se mu dařilo loni, kdy si ho pořídilo skoro 62 tisíc zákazníků. Pro Dacii je to velký úspěch i proto, že jde z naprosté většiny o zcela nové zákazníky přetažené od jiných značek.

Foto: Tomáš Devera

Původní Spring udělal pro Dacii velkou službu, novinka by měla navázat.

Co se však vůbec nezměnilo, je jednoduchý a úsporný elektrický pohon Springu. Baterie s kapacitou 26,8 kWh stačí na nějakých 225 kilometrů (což však při pohybu ve městě a jeho okolí může znamenat nabíjení jen jednou za týden) a 65koňový elektromotor (v nabídce je i slabší 45koňová verze, ta ale asi nejčastěji půjde do carsharingových flotil) dělá ze Springu překvapivě čilé auto (váží totiž jen necelou tunu) – tedy asi do rychlosti 80 km/h, pak se už trochu trápí a dálnice si vyloženě protrpíte.

Spring 45Spring 65
Motor1× synchronní elektromotor
Výkon33 kW (45 k)48 kW (65 k)
Točivý moment125 Nm113 Nm
Pohonpředních kol
Akcelerace 0-100 km/h19,1 s13,7 s
Maximální rychlost110 km/h125 km/h
Kapacita baterie26,8 kWh
Dojezd225 km228 km
NabíjeníAC 6,6 kW AC 6,6 kW, DC 30 kW
Délka x šířka x výška3 701 × 1 583 × 1 519 mm
Rozvor2 423 mm
Objem kufru308 l

Modernizovaná Dacia Spring tak zůstává autem určeným do (pří)městského provozu, kde funguje perfektně. To ostatně platilo i pro předchozí verzi, nyní se v ní však budete cítit ještě o poznání příjemněji a pohodlněji, také se na ni lépe dívá a snáz se s ní žije. Spring tak dospěl, konečně už nepůsobí směšně, ale vtipně. A to k povedeným malým, laciným městským autům sedí.

Vnímaná kvalita poskočila o stupínek výš, ceny však zůstaly na svém (a to i přes sankce na čínská elektroauta, ke kterým Spring patří – Dacia však z tohoto důvodu uvažuje o produkci v Evropě). Základní 45koňový Spring ve výbavě Essential pořídíte již za 419 900 Kč, silnější 65koňová verze ve střední výbavě Expression stojí 469 900 Kč a v plné palbě výbavy Extreme se vejde do půl milionu (494 900 Kč).

Jestli o ní ale uvažujete, tak počkejte ještě pár týdnů. České zastoupení totiž po ukončení státních dotací připravuje svůj vlastní dotační program, díky kterému bude možné Spring pořídit o poznání laciněji. Anebo zvažte možnost operativního leasingu, kdy se můžete dostat až pod hranici sedmi tisíc korun za měsíc.

Načítám