Hlavní obsah

Řídili jsme elektrický rychlík Volkswagenu: ID.7 GTX je svižný, pohodlný a kultivovaný. A celkem zbytečný

Foto: Volkswagen

Volkswagen právě uvádí na trh svou elektrickou vlajkovou loď ID.7 v nejvýkonnější podobě GTX. První dojmy jsme vyrazili nasávat na silnice kolem švédského Stockholmu. Což přineslo určitá rizika…

Článek

Švédsko je nádherná země s úžasnou krajinou a osobitou atmosférou, dokonce i elektromobilitě tu fandí. Jenže tu také mají dost nízké rychlostní limity (50 km/h v obci, na okreskách obvykle 70 a na dálnici 110) a pokuty za jejich překročení tak tvrdé, že kdyby mě lapli, tak bych musel odevzdat klíčky od auta (to by mě u půjčeného vozu nezabolelo), všechny své věci a nejspíš přihodit i některý orgán (to už by bolet mohlo), abych neskončil za mřížemi. To nejsou právě ideální podmínky pro testování 350koňového ID.7 GTX.

Model ID.7 určitě není třeba představovat, jde v podstatě o elektrického nástupce Arteonu, velkou a elegantní limuzínu nebo praktičtější kombi. Stojí na osvědčené MEB platformě a díky novému bateriovému balíku s využitelnou kapacitou 86 kWh a propracované aerodynamice (Cd 0,23 pro limuzínu a 0,24 pro kombi) láká na dojezd až 700 km.

Rodina se rozrůstá

Model ID.7 je stále ještě horká novinka, jeho nabídka se však dále rozšiřuje a k základní limuzíně ve verzi Pro (286 koní, pohon zadních kol, baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh a dojezd 615 km) se nyní přidává ještě karosářská varianta kombi s kufrem nabízejícím až 605 litrů prostoru (limuzína má 532 l) a verze Pro S s prodlouženým dojezdem (baterie 86 kWh a dojezd 709 km) – současně se posunul nabíjecí výkon ze 175 kW na rovných 200 kW. Další novinkou je pak (lehce) sportovně laděná verze GTX, o které si více přečtete v tomto článku.

Foto: Volkswagen

Kromě maratonské verze ID.7 Pro S dorazilo na trh i kombi Tourer.

Na vrcholu nabídky verzí pak nově stojí GTX s výkonem 350 koní pohánějícím všechna čtyři kola (elektromotor na přední nápravě má výkon 108 koní, zatímco ten zadní rovnou 286 koní), jež z klidu na rychlost „Vaše doklady, pane řidiči. Víte, kolik jste jel?“ vystřelí za 5,4 sekundy. Také má nové nastavení progresivního řízení a adaptivního podvozku DCC, k tomu tužší stabilizátory a 20palcová kola s leštěnými prvky.

Foto: Volkswagen

Odlišností GTX není mnoho, přesto ho od běžné verze snadno rozeznáte.

Přitom ho zvenku skoro nepoznáte, má jen decentní optický paket s možností kontrastně lakované střechy, specifická LED světla v nárazníku a velký nápis GTX na zádi. V interiéru se pak uvelebíte do anatomických sedaček a v dlaních sevřete volant s logem GTX. Těch změn je vážně minimum.

Foto: Volkswagen

V kabině se můžete těšit hlavně na velmi pohodlné anatomické sedačky.

Takže ani když se rozjedete, nezpozorujete výrazné odlišnosti – ID.7 GTX si po silnici pluje podobně tiše, hladce a pohodlně jako jeho slabší sourozenci. Až první utažená zatáčka ukáže ostřejší řízení, první hrboly odhalí sportovnější ladění podvozku a první rychlejší výjezd z křižovatky s hvízdnutím gum naznačí větší potenciál. Pro ten si ale musíte sáhnout do menu infotainmentu aktivováním režimu Sport.

Foto: Volkswagen

V běžném režimu jezdí ID.7 GTX stejně komfortně jako ostatní ID.7.

Pak adaptivní tlumiče skutečně zatnou svaly a prásknutí biče (neslyšné) přiměje celé stádo elektrických koní ke cvalu. Do zatáček se tak můžete vrhat o poznání odvážněji, rychlým řízením je řezat ostřeji a na výjezdu jít brzy do plynu – přitom cítíte větší zaměření čtyřkolky na zadní nápravu, přední kola dodávají jistotu v podobě větší trakce, aniž by vám točivý moment tahal za volant. S ID.7 GTX tak můžete i po točité silničce pelášit až překvapivě rychle. Tak jen pozor na policejní radary!

Foto: Volkswagen

S výkonem 340 koní je dost rychlý, aby vás dostal do konfliktu se zákonem.

Až při razantním zpomalování se projeví masivní hmotnost auta 2,3 tuny – také kvůli horšímu citu v pedálu, ale na to už prý mají inženýři připravený update. Rovněž vám trochu spadne dojezd, ale papírových 592 km (reálně pořád kolem pěti set) by mělo pořád celkem stačit i velkým cestovatelům.

Foto: Volkswagen

GTX má kratší dojezd, ale těch skoro šest set kilometrů je pořád víc než dost.

Jinak se zdá, že ID.7 GTX žádné nedostatky netrápí. Ostatně vychází z nejpovedenějšího modelu celé ID. rodiny, takže už má vychytané všechny ergonomické (významně vylepšený infotainment, osvětlená ovládací lišta pod ním a hlasové ovládání s integrovaným ChatGPT, propracovaný termomanagement baterie atd.) a materiálové mouchy (pianového plastu ubylo, všude je víc kůže a také kvalita zpracování šla nahoru).

Pokud tedy chcete trochu opepřený zážitek za volantem ID.7, verze GTX vám ho přinese bez větších kompromisů. Ale nám pořád víc smyslu dává běžná verze Pro nebo Pro S, která svým klidnějším charakterem lépe sedí tomu, co od elektrické limuzíny (nebo kombi) většina zákazníků očekává.

Základní verzi ID.7 Pro nabízí české zastoupení Volkswagenu za ceníkových 1 329 900 Kč (výbava Limited), resp. 1 349 900 Kč za kombi Tourer, což je s ohledem na velikost auta (skoro pět metrů), použitou techniku a výrobní kvalitu (o parník lepší než Tesla Model 3) velmi zajímavá cenovka (zvlášť se započtením elektrické dotace). Verze Pro S je v nabídce za 1 578 900 Kč (na ni se akční výbava Limited nevztahuje) a GTX stojí dokonce 1 845 900 Kč.

Načítám