Hlavní obsah

Tolik oblíbené Clio v kombíku se vrací s větším kufrem! Akorát je o trochu vyšší. A o dost dražší

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Renault ve svém portfoliu pětice SUV a crossoverů se spalovacím motorem našel dost prostoru, aby do něj vmáčknul ještě šesté. Tohle by však českým zákazníkům mohlo dávat největší smysl. Ale než si pro něj nadšeně poběžíte, dočtěte až do konce, abyste věděli, proč je lepší možná ještě chvíli počkat…

Článek

Klasické kombíky vyklízejí pole. Obrovská popularita SUV je vytlačila až na samotný okraj zájmu, a to se už automobilkám nevyplatí vyrábět. U Renaultu tak skončilo nejen dříve oblíbené Clio kombi, ale také Megane kombi. A obě tato auta má nahradit horká novinka pojmenovaná Symbioz.

U Renaultu by to raději neslyšeli, ale fakticky jde o Captur kombi. Stejná platforma, stejně dlouhý rozvor, až na detaily v masce stejný design po zadní dveře a stejný interiér. Kdepak, nás neoblafnou! Jenže to vůbec nevadí, vždyť Captur patří k nejprodávanějším Renaultům v ČR i Evropě – a po zásluze, je to příjemný a povedený crossover (navíc nedávno prošel zevrubnou modernizací, která mu dost prospěla). Jen je dost kompaktní. A v tom se právě Symbioz liší.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Symbioz nese designový jazyk nových renaultů z pera Gillese Vidala. Je dost propracovaný a vypadá dospěle.

Tedy základ je shodný, to jsme si už vysvětlili. Symbioz je tak stejně úzký a sedí se v něm vysoko na kratší nohy, ale pro posádku má prostoru dost vpředu i vzadu, to se nebojte. Ten hlavní rozdíl je až za zadními koly. Symbioz má o 173 mm delší zadní převis, který umožnil přifouknout kufr Capturu z maximálních 553 litrů až na 624 litrů (Symbioz z Capturu převzal i zadní lavici posuvnou o 16 centimetrů), respektive až 1 582 litrů při sklopení zadních sedadel (přitom Clio nabízelo 443 / 1 385 litrů a Megane 524 / 1 595 l). To už by mohlo stačit i početnější rodině, která neumí moc dobře balit.

Foto: Renault

Vejde se tam kočár nebo lednice? Už se těšíme, až to vyzkoušíme! Co vy?

SymbiozCaptur
Délka4 413 mm4 239 mm
Šířka1 797 mm1 797 mm
Výška1 575 mm1 575 mm
Rozvor2 638 mm2 639 mm
Objem kufru460 – 624 l 422 – 553 l

Na palubě si posádka bude moci užívat komfort na (v jádru) malé auto skoro až nezvyklý. Už v základu je 10″ přístrojový štít a 10palcový dotykový infotainment, automatická klimatizace, bezklíčový přístup a startování, přední i zadní senzory s kamerou nebo adaptivní tempomat s funkcí stop & go, připlatit si můžete třeba za 360° kamerový systém, hi-fi Harman Kardon s 9 reproduktory o výkonu 410 W, jehož zvuk pomáhal ladit Jean-Michel Jarre, nebo prosklenou střechu solarbay, která se stiskem tlačítka umí zneprůhlednit. K tomu na vás bude dohlížet až 29 asistenčních systémů (zároveň si ale úroveň ochrany – jak je u nových renaultů a dacií zvykem – můžete nadefinovat sami a personifikovaný režim pohodlně vyvolat dvojitým stiskem jediného kouzelného tlačítka), takže se můžete cítit velmi bezpečně.

Foto: Renault

Kabina je prostorná a přehledná, přístrojový štít má grafiku z Rafalu a infotainment open R Link má jádro Android Automotive a patří k tomu nejlepšímu, co u mainstreamových aut najdete.

Ostatně dojem za volantem vám tento pocit jen potvrdí – Symbioz se snadno a přirozeně řídí a jezdí pohodlně na rovinkách a sebejistě v zatáčkách. Podobně jako Captur. Drobný rozdíl je jen v kalibraci komponent podvozku v důsledku jiného rozložení hmotnosti, ten delší převis vám ale aspoň umožní povolením plynu trochu utáhnout zatáčku, to se Capturu moc nechce.

Žádnou divočinu však za volantem nečekejte, Symbioz je totiž naladěný na poklidnou jízdu a jeho pohon ho v tom jen a jen podporuje. Nabídka motorizací bude nejspíš ve finále hodně podobná Capturu (ten má litrový tříválec na benzin a LPG a čtyřválcový mild-hybrid s manuálem nebo dvouspojkovým automatem), ale to se dozvíme až v druhé půlce příštího roku, kdy se rozjede výroba benzinových motorů.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Symbioz se zatím představuje pouze s full-hybridem, konvenční spalováky a mild-hybridy dorazí až příští rok. To bude dlouhé čekání…

Zatím jedinou volbou pro Symbioz je známý full-hybrid E-Tech kombinující benzinovou čtyřválcovou šestnáctistovku s elektromotorem prostřednictvím multimodální (má dva kvalty pro elektromotor a čtyři pro spalovák) automatické převodovky. Hybrid se vždy rozjíždí na elektřinu (a docela svižně) a umí efektivně rekuperovat (má i režim vyšší rekuperace usnadňující řízení jedním pedálem), takže Renault slibuje, že 80 % jízdního času ve městě pojedete jen v elektrickém režimu. A celkově má hybrid přinést 40procentní úspory na palivu. V reálu pak skutečně není problém přiblížit se papírové spotřebě 4,7 l / 100 km v kombinovaném režimu, a když vynecháte dálnice a budete jezdit spíš město a okresky s trochou citu, měli byste dokázat jezdit ještě laciněji.

Symbioz E-Tech
Motorřadový čtyřválec 1,6 l + elektromotor
Výkon spalovacího motoru94 k a 149 Nm
Výkon elektromotoru49 k a 205 Nm
Kombinovaný výkon143 k a 250 Nm
Pohonpředních kol
Převodovkamultimodální automatická
Hmotnost1 498 – 1 551 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,6 s
Maximální rychlost170 km/h
Spotřeba (kombinace)4,6 – 4,8 l/100 km

Dálnicím se vyhýbejte i proto, že se na nich hybridní Symbioz bude trochu trápit – ty čtyři kvalty jsou na spalovák trochu málo, takže je v dálničním tempu mírně hlučnější (přitom ale pořád pojedete jen za šest, takže žádná tragédie), stejně tak když se z něj budete snažit vymáčknout všech jeho 143 kombinovaných koní. Kdepak, nejlepší je se za volantem zklidnit a jet na pohodu s provozem, pak vás Symbioz odmění komfortní, tichou a klidnou jízdou při velmi skromné spotřebě.

Klidnější tempo se přece k rodinnému autu hodí nejvíc, ne? A Symbioz se v rodinném pojetí trefuje přímo do černého. Je moc pěkný a pěkně vybavený a vás i vaši rodinu zahrne prostorem a pohodlím, o pocitu bezpečí ani nemluvě. Co víc si přát…?

Snad jen aby byl o trochu dostupnější. Aktuálně totiž hybridní Symbioz v ceníku uvidíte až v lepší výbavě Techno (o moc víc nebudete potřebovat) za cenu 729 000 Kč, respektive s akční cenou a bonusem za výkup za 669 tisíc korun, což je cca o 50 tisíc víc než za stejný Captur. Další výbavy Esprit Alpine a Iconic přidávají víc cingrlátek, ale za příplatek 50, resp. 100 tisíc (akční cena 719 a 769 tisíc korun). Základní výbava Evolution, která má být jako dělaná pro spořílky a fleetové zákazníky, se představí už příští týden, ale mnoho klientů bude spíš netrpělivě očekávat nástup klasických benzinových jednotek, ty by totiž mohly srazit základní cenu někam k půl milionu.

Načítám