Hlavní obsah

Renault přivezl do Česka svou novou vlajkovou loď. S tříválcem chce konkurovat i prémiovkám

Foto: Renault

Jmenuje se Rafale a jde o SUV-kupé s délkou 4,7 metru. Aktuálně by měl být tím nejlepším, co Renault nabízí, nic jiného než tříválec však u Rafalu nekoupíte. Vyzkoušel jsem, jestli to není málo.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

S novou hybridní soustavou Renaultu, která spoléhá na kombinaci přeplňované tříválcové dvanáctistovky a elektromotoru, jsem se poprvé svezl loni v modelu Espace. Pod Espacem si už nepředstavujte slavné MPV, velkoprostorová auta už evropští zákazníci nechtějí – minimálně nám to vštěpují automobilky, známé jméno tak nyní nosí jakýsi crossover, nejspíš SUV.

A právě v Espacu jsem měl poprvé tu čest s novým hybridem o systémovém výkonu rovných 200 koní, jak jsem už napsal. A byla to dost rozporuplná zkušenost – pohon to byl nekultivovaný, multimódová převodovka řadila prakticky ve všech jízdních situacích zmatečně, zvuk tříválce nešlo přeslechnout… Jediným světlým bodem tak byla spotřeba paliva kolem šesti litrů.

Foto: Renault

Renault Rafale je hezké auto, ale podoba s Peugeotem 4008 je až moc zjevná.

U večeře pak zástupci Renaultu přiznali, že je ještě nějaká práce s odladěním hybridu čeká. To bylo snad poprvé, co jsem podobně upřímnou sebereflexi od někoho z automobilky slyšel. Většinou je vše dokonalé, proti konkurenci nejlepší, a pokud se nám něco nezdá, tak jejich produkt zkrátka nechápeme. Francouzským inženýrům tedy zpětně ještě jednou tleskám.

Jméno Rafale odkazuje na slavnou leteckou minulost. Přesněji řečeno na letoun Caudron-Renault C.460, který v roce 1934 pokořil rychlostní rekord 445 km/h.Video: Renault

A podruhé teď po svezení s Rafalem. Hybridní soustava udělala za ten rok a kousek mohutný krok dopředu. V prvé řadě se významně uklidnil spalovací motor, už bych podle zvuku nepoznal, že jde o tříválec. Rafale je i při důraznějším zrychlování velmi decentní, při plynulé jízdě pak dvanáctistovku vlastně už není slyšet prakticky vůbec.

RafaleEspaceRozdíl
Délka4 710 mm4 722 mm-12 mm
Šířka1 866 mm1 843 mm+23 mm
Výška1 613 mm1 645 mm-32 mm
Rozvor2 738 mm2 740 mm-2 mm
Objem kufru630 l477-777 l

Ta plynulá jízda Rafalu celkově velmi svědčí. Za prvé – dvě stě koní není zase taková porce, abyste na něco víc než plynulou jízdu měli vůbec ambice, to ostatně potvrzuje zrychlení na stovku za 8,9 sekundy. Ale hlavně je pořád poněkud svá ona multimódová převodovka (čtyři stupně pro spalovací jednotku, dva pro elektromotor). Pokud po Rafalu nechcete žádné zběsilosti, všechno funguje, jak má (už jsme zase u té plynulosti). Ale jakmile šlápnete na plyn, začnou se dít věci… přesněji řečeno, nezačnou. Dobré dvě sekundy si počkáte, než převodovka podřadí a vy se dočkáte nijak drtivého zrychlení. To už jsme si také řekli, že dynamika je spíš průměrná. S kolegou jsme zkoušeli přepnout i do sportovního režimu, ale ani to nepomohlo. Prodleva po sešlápnutí akcelerátoru byla pořád stejná.

Foto: Renault

Vnitřek působí luxusně, operační systém založený na Googlu je boží.

Pár domácích úkolů tedy inženýrům z Renaultu ještě zůstalo, dynamiku však vyřeší verze E-Tech 4 × 4, která si polepší na rovných tři sta koní. Tříválec pochopitelně zůstane, baterka s kapacitou 22 kWh však zajistí dojezd zhruba 100 km. Správně, půjde tedy o plug-in hybrid. Takto motorizovaný Renault Rafale se objeví na konci roku, cenu zatím neznáme.

Co však u Renaultu řešit nemusí, to je spotřeba paliva. Viz výše, tímto se hybrid pyšnil už od začátku, Rafale jeho střídmost pouze potvrzuje. Testovací kombinaci převažujících dálnic a svižnějších jízd po silnicích první třídy jsme zakončili kousek pod šesti litry. A to jsme xkrát zkoušeli, jestli se ta prodleva náhodou v průběhu jízdy nezlepší.

Foto: Renault

Do zavazadlového prostoru se vejde 630 litrů věcí.

Hodně se mi líbilo naladění systému 4Control advanced, který do rychlosti 50 km/h natáčí zadní kola proti směru těch předních, nad tuto hranici pak o stupeň ve stejném směru. Hlavně v nízkých rychlostech jde krásně cítit, jak se zadek auta tlačí do zatáčky, jako by měl tendenci předek tak trochu předbíhat.

Rafale je nejen díky tomu velmi hbitý, proti Espacu se však dočkal i celkově sportovnějšího naladění podvozku, tlumení také rychleji reaguje, kola jsou o deset milimetrů širší.

Foto: Renault

Ambasadorem Renaultu je Lukáš Pařízek, jeden z nejlepších českých akrobatických pilotů.

Líbil se mi i interiér, působí útulně, vlastně i docela luxusně. A rozhodnutí Renaultu postavit svůj palubní systém na Googlu bylo to nejlepší, co mohli ve Francii udělat. Pracuje svižně, využívat můžete prakticky vše (aplikace…), co z prostředí Googlu znáte, Renault si dal záležet také na jednoduchém a srozumitelném rozložení menu. Za mě jeden z nejlepších operačních systémů, jaké aktuálně v autech najdete.

O čem jsem si tak trochu zapochyboval, byl design Rafalu. Ne že by to nebylo hezké auto, i když SUV-kupé zrovna nemusím, ale vlajková loď mi velice připomíná Peugeot 4008. Aby ne, obě auta totiž nakreslil Gilles Vidal. No, mohl se po přestupu k Renaultu od minulosti trochu víc odpoutat. Nebo mu to mohl někdo říct. Gillesi, jako hezké, ale vypadá to jak Peugeot.

Rafale není špatné auto, jenom si říkám, jestli to jako vlajková loď v poměrně nabitém segmentu nebude mít přece jenom dost těžké. I když odhlédnu od nedotažené převodovky, hybrid s výkonem 200 koní je fajn motorizace, ale viděl bych ji jako základ, jako výchozí bod k výkonnějším pohonným jednotkám. To by mohl vyřešit plug-in hybrid s výkonem 300 koní, i tak si ale pořád říkám, že by něco silnějšího, čtyřválcového, třeba i naftového Rafalu velmi slušelo.

A cena? Řekněme, že odpovídá zamýšlenému postavení Rafalu jako toho nejlepšího, co u Renaultu aktuálně koupíte. Připravte si minimálně 999 000 Kč, za vyšší výbavu Esprit Alpine pak zaplatíte nejméně 1 099 000 Kč.

Načítám