Článek
Wow, tak tohle jsem nečekal! Nové BMW X1 xDrive23i jsem při prvním svezení vytáhnul na točité silničky Křivoklátska spíš automaticky než s konkrétním záměrem prověřit jeho dynamické kvality. Od kompaktního crossoveru pro prémiovou klientelu prostě žádné zázraky nečekáte. Jenže X1 překvapila – do zatáček se vrhala velmi ochotně a v každé situaci působila sebejistě, na výjezdu silně zatahoval 204koňový dvoulitr roztáčející všechna čtyři kola, takže ani o trakci nebyla nouze. Vymetat tak zapadlé okresky byl až překvapivě intenzivní a uspokojující zážitek.
Dobře, tohle zjištění potěší pravé fanoušky BMW, ale většinu zákazníků bude spíš zajímat, že třetí generace X1 ve všech směrech zase o trochu povyrostla – vizuálně tak zmohutněla, ale profituje z toho i vnitřní prostor. Vpředu si snáz uděláte pohodlí a i nad hlavou a pro lokty máte víc místa, vzadu se bez problémů usadí i dospělý, kufr se také o něco přifoukl. Další litry prostoru získáte posunutím (v rozsahu až 13 cm) zadní lavice dělené v poměru 60:40, maximalizujete ho pak sklopením opěradel (ta jsou dělená v poměru 40:20:40) až na objem 1 600 litrů.
X1 3. gen | X1 2. gen | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 500 mm | 4 447 mm | +53 mm |
Šířka | 1 845 mm | 1 821 mm | +34 mm |
Výška | 1 642 mm | 1 598 mm | +44 mm |
Rozvor | 2 692 mm | 2 670 mm | +22 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 540 l | 505 l | +35 l |
Dojmu větší vzdušnosti interiéru pomáhá také minimalistické pojetí architektury palubní desky – před vámi jsou kromě volantu jen dva propojené 10palcové displeje přístrojového panelu (na přání ho můžete doplnit průhledovým displejem) a infotainmentu iDrive nejnovější generace s 5G připojením a širokou online funkcionalitou a mobilní konektivitou. Jeho interface není při prvním setkání uživatelsky úplně nejvstřícnější a ovládat ho můžete jen dotykem, absence klasického otočného ovladače na středové konzole docela zamrzí.
BMW ale středový plovoucí ostrůvek chytře využilo na centralizaci ovládacích prvků – po ruce tu je startovací tlačítko a volič převodovky, varovné blikače nebo ovládání hlasitosti rádia, ale také volič jízdních režimu, aktivace parkovacího asistentu a rychlý přístup k dalším jízdním asistentům (které vás kromě mnoha dalších fíglů nově upozorní, abyste zastavili na značce „STOP“ nebo nepřehlédli červenou na semaforu). Pod konzolou je pak velká polička, další odkládací plochy jsou ve spodní části palubní desky včetně indukční nabíjecí plochy s držákem telefonu, abyste ho měli vždy na očích. Hezky promyšlené…
Do X1 si samozřejmě můžete naobjednat výbavových prvků, co vám jen peněženka stačí – vyhřívání všeho možného, hi-fi Harman Kardon a náladové ambientní osvětlení nebo luxusní kožené čalounění… Ale volte opatrně. Třeba M paket na testované X1 xDrive23i působil vizuálně skvěle a sportovní sedačky jsou taky moc příjemné, ale volant má zbytečně tlustý věnec a snížený sportovní podvozek na volitelných 19“ kolech (normálně 18“, v základu dokonce jen 17“) si s hrboly a výmoly českých tankodromů příliš nerozumí.
K pohodlí běžného podvozku vám tedy nyní mnoho neřeknu, na to si budete muset počkat až na regulérní týdenní test, pro nějž také místo výkonného benzinového motoru zvolíme běžnější dieselovou motorizaci (ale tuším, že i ta bude mít podvozek naladěný spíše na hladké německé než na rozbité české silnice).
Tedy nic proti benzinovému přeplňovanému dvoulitru, umí být příjemně tichý, je skvěle sehraný s hladce řadícím sedmistupňovým dvouspojkovým automatem (shodná převodovka pro všechny motorizace), a díky 48V MHEV ústrojí má nejen dost živé reakce (dočasně dodává 19 k a 55 Nm, čímž zrychluje reakce na plyn). Také ale dokáže být slušně úsporný (při citlivém zacházení stlačíte spotřebu k sedmi litrům), i když většina zákazníků nejspíš sáhne automaticky po dieselu.
A chybu jistě neudělají, 150koňová verze sDrive18d s pohonem pouze předních kol nebo xDrive23d s výkonem 197 koní a ve čtyřkolce budou určitě příjemnými, kultivovanými a úspornými parťáky na dlouhé cesty.
sDrive 18i | xDrive23i | sDrive18d | xDrive23d | |
---|---|---|---|---|
Motor | benzinový tříválec, turbo | benzinový čtyřválec, turbo | čtyřválcový turbodiesel | |
Objem | 1 499 cm3 | 1 998 cm3 | 1 995 cm3 | 1 995 cm3 |
Pohon | předních kol | všech čtyř kol | předních kol | všech čtyř kol |
Výkon | 100 kW (136 k) | 150 kW (204 k) | 110 kW (150 k) | 145 kW (197 k) |
Točivý moment | 230 Nm | 320 Nm | 360 Nm | 400 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,2 s | 7,1 s | 8,9 s | 7,4 s |
Maximální rychlost | 208 km/h | 233 km/h | 210 km/h | 225 km/h |
Hmotnost | 1 575 kg | 1 730 kg | 1 650 kg | 1 765 kg |
Ti, co by chtěli jezdit ještě úsporněji a neštítí se elektřiny, budou již brzy moci sáhnout také po plug-in hybridních variantách (225e s kombinovaným výkonem 245 koní nebo 230e produkující až 326 koní), které na jedno nabití dokážou ujet až cca 80 km. Horkou novinkou v nabídce je pak čistě elektrická iX1 s výkonem 313 koní a stovkou za 5,7 sekundy – nejsilnější a nejrychlejší verze X1 s dojezdem přes 400 kilometrů.
Nové BMW X1 je tak po všech stránkách lepší než předchůdce – prostornější, vybavenější, propracovanější, dospělejší. Důležitější je možná ale srovnání s novým Active Tourerem, protože X1 okopírovala jeho chytrou praktičnost a zabalila ji do atraktivnějšího kabátku crossoveru. Že půjde třetí BMW X1 na dračku? To si piště!
Základní tříválcové BMW X1 sDrive18i pořídíte již za 899 600 Kč, benzinový čtyřválec xDrive23i s pohonem všech čtyř kol stojí 1 138 800 Kč. Nejlevnější diesel sDrive18d má cenovku 959 400 Kč, silnější je díky vyššímu výkonu a pohonu všech čtyř kol dražší o 165 100 korun (1 124 500 Kč). To jsou samozřejmě pouze základní ceny, které díky bohaté nabídce příplatkové výbavy určitě snadno o pár desítek/stovek tisíc povyskočí.