Článek
To ale není žádná novinka, namítnete. A máte pravdu. Prvním modelem na nové platformě s pohonem zadních kol a šestiválcovými motory se stala Mazda CX-60 už v roce 2022. Později ji doplnila ještě větší CX-80, která ze „šedesátky“ z velké části vychází, jako bonus ale umí nabídnout až sedm míst k sezení.
Proč tedy o Mazdě CX-60 píšeme právě teď? No, protože před časem prošla důkladným, byť na první pohled nenápadným faceliftem. Je pravdou, že kosmetické změny auto vlastně nepotřebovalo. Ani po třech letech se neokoukalo, pořád působí moderně a reprezentativně. A tak Mazda jen přihodila navíc nějakou tu barvičku a lehce přeskládala výbavové stupně.
To podstatné se odehrálo v útrobách. Mazda se na začátku snažila i „šedesátce“ vtisknout sportovní jízdní charakter. Jenže věc, která může být u kompaktních modelů obrovským plusem, zájemci o rodinné SUV zas tolik neocení. Ti totiž chtějí především pohodlí, a tak kritizovali CX-60 pro její přehnanou tuhost a diskomfort.

Mazda CX-60 má na délku přes 4,7 metru a její kufr slupne 570 až 1 726 litrů. A nezáleží, jestli si zvolíte naftový šestiválec, nebo benzinový plug-in hybrid s baterkou.
Japonci kritiku vyslyšeli a podvozek od základu přepracovali. Zmizel stabilizátor, úpravou prošlo přední i zadní zavěšení. Klíčem k pohodlnějšímu svezení má být především kombinace měkčích pružin s tužšími tlumiči. Nezapomnělo se ani na optimalizaci systému KPC (Kinematic Posture Control), který přibržďuje vnitřní zadní kolo a eliminuje náklony, třešničkou na dortu je pak přeladěný posilovač řízení s tužším charakterem.
A přínos modernizace poznáte hned po prvních kilometrech. Mazda CX-60 už není za každou cenu tuhá, ale nástrahy městských ulic i rozbitých okresek zdolává i na obouvaných dvacítkách plavně a komfortně. Ale když to na vás přijde, ani svižné tempo jí není cizí, navzdory 1,9tunové hmotnosti umí být i v zápřahu přesná a jistá, aniž by se karoserie přehnaně nakláněla.

Zákazníci mají na výběr tři motorizace - 2,5litrový benzinový plug-in hybrid se systémovým výkonem 327 koní a elektrickým dojezdem až 64 km, případně dva nafťáky. Oba mají objem 3,3 litru a šest válců, slabší s 200 koni je však zadokolkou, silnější 254koňová varianta má pohon všech kol. Ať už zvolíte cokoliv, vždy dostanete osmistupňovou automatickou převodovku z vlastního vývoje Mazdy.
Pod kapotou se nic nemění, což je vlastně dobře. Silnější šestiválec s výkonem 254 koní a hlavně točivým momentem 550 newtonmetrů má příjemný charakter oldschoolového motoru, byť mu zcela nenápadně asistuje 48V mild-hybridní výpomoc. Když se pak strojovna po sešlápnutí plynu probere k životu, zatáhne jako lokomotiva a je radost ji poslouchat!
Zmíněná elektrifikace je přitom nenásilná, coby řidič o ní prakticky nevíte. Pomáhá však hladkým startům a ulevuje spalováku třeba při plachtění. Výsledkem je potom sympatická spotřeba paliva. Není problém se dostat na hodnoty začínající pětkou, a když na vašich cestách převládají dálnice, budete se zpravidla pohybovat kolem šesti litrů.

Silnější nafťák je na stovce za 7,4 sekundy a jede maximální rychlostí 219 km/h. Plug-in hybrid má však více výkonu a pomáhá mu elektrický kopanec, na stovce je tedy hbitější. Tabulky hlásí 5,8 sekundy.
Kabina se nemění, pořád je to místo, kde na vás dýchne prémiový pocit z příjemných měkčených materiálů a pohodlných křesel. Digitálnímu přístrojovému štítu sekunduje decentní obrazovka ovládaná kolečkem na středové konzole, zůstává i samostatný panel pro nastavení teploty a dalších funkcí. Místa vzadu by CX-60 vzhledem ke svým rozměrům mohla nabídnout víc, ani vstupní prostor není z největších. Pořád ale můžete sáhnout po alternativě v podobě větší osmdesátky.
Mazda CX-60 se nám líbí od samotného počátku. Nečekali bychom, že v dnešní době ještě najdeme automobilku, která se pustí do zbrusu nového naftového šestiválce a platformy preferující zadní kola. Přičtěme majestátní vzhled, prémiovou kabinu, vycizelovaný podvozek a dostáváme opravdu atraktivní celek.
Navíc za slušné peníze. Plug-in hybrid dnes v akci startuje na 1 211 990 Kč, slabší šestiválec stojí 1 148 890 Kč, silnější čtyřkolka pak 1 275 490 Kč. Jen pro srovnání – nejnabušenější naftový Kodiaq (2.0 TDI 4 × 4 s výkonem 190 koní) startuje na částce 1,2 milionu. Příplatek za japonský šestiválec je tedy vlastně jen symbolický.