Hlavní obsah

První svezení s novým Lexusem RX. Podvozek a ticho na palubě „pětistovky“ jsou návykové

Foto: Lexus

Japonský Lexus otevírá novou kapitolu příběhu prémiového SUV jménem RX a na kalifornských silnicích nás nechal nasát první dojmy se žhavou novinkou. Nejvíce času jsme pochopitelně věnovali nové vlajkové motorizaci 500h, která je vůbec prvním hybridním Lexusem s přeplňovaným motorem a normální automatickou převodovkou. Přinášíme vám vše, co byste o ní měli vědět.

Článek

Vítejte na pobřeží Pacifiku. V jedné z nejvýznamnějších zemí, kvůli nimž Toyota založila luxusní značku Lexus. Kalifornie je bohatou zemí slunce a vinic a současně je jedním z nejdůležitějších amerických států pro úspěch na automobilovém trhu. Už v roce 1998 tu Lexus zahájil prodej prestižního modelu RX, kterým definoval segment luxusních SUV, a teď tu poprvé umožňuje nám novinářům, abychom právě tady poznali nejnovějšího nástupce.

Lexus RX je jedním z nejdůležitějších a nejúspěšnějších modelů prémiové značky ze země vycházejícího slunce. Nejnovější nástupce sice přijíždí na trh s vizuálem evoluce, ale ve skutečnosti představuje nová prvenství pro Lexus i celý svět aut. Nová generace je totiž z až 95 procent zcela nová a jediným zachovaným prvkem je charakteristické DNA značky.

Foto: Lexus

Nejnovější Lexus RX se v Kalifornii ukázal v úžasných barvách, jakou je i perleťová zelená Khaki. V Česku bude jedinou základní barvou bez příplatku

Designová evoluce ve spojení s novou platformou

Automobilka představuje nové RX s designovým jazykem „Next Chapter“, spojujícím modernější tvář s typickou chromovou linií střechy a novými spojenými zadními světly. Ještě než začnete přemýšlet, zda není jen obrovskou modernizací, podívejte se na úplné základy. Nejnovější nástupce pro Evropu největšího SUV značky zakládá na nejmodernější platformě Lexus GA-K, vylepšené bázi nejnovějšího menšího Lexusu NX.

Nové RX je dynamičtější, elegantnější a v reálném světě chce být i řidičštější. Japonci jsou v dnešních dnech jedni z mála výrobců, co se opravdu zaměřují na řidiče, a Lexus pro to vyvinul architekturu interiéru jménem „Tazuna“. Drží se jednoduché zásady „ruce na volantu, oči na silnici“ a přizpůsobuje tomu intuitivní ovládání i celou koncepci interiéru.

Foto: Lexus

Lexus RX zakládá na nejmodernější platformě GA-K, díky čemuž má o 60 milimetrů delší rozvor. Vedle předchůdce má i širší rozchod kol (vpředu +15 mm, vzadu +50 mm) při zachování stejné celkové délky 4 890 mm. Celkově pak je o až 90 kilogramů lehčí

Nový multimediální systém s palubním asistentem „Hey Lexus“ disponuje 14” obrazovkou, hlasovým ovládáním i bezpečnostním systémem sledujícím stav řidiče, který v nouzi umí zastavit auto na krajnici a zavolat pomoc. Všechna nastavení vozu pak ovládáte fyzickými tlačítky, dotykově na displeji nebo ovládacími tlačítky na volantu při sledování head-up displeje.

I v nejnovějším RX automobilka zachovává typické prvky ruční práce mistrů řemesla Takumi, přičemž spolu s elegantním moderním designem interiéru přináší veganskou i luxusní výbavu. Syntetická nebo pravá kůže závisí na zvoleném stupni výbavy, sportovnější varianta F Sport nabízí těsnější sportovní sedadla, a dokonce se může pochlubit příplatkovým audiem Mark Levinson nebo aktivní ventilací zadních sedadel.

Foto: Lexus

Moderní interiér s filozofií „Tazuna“ se zaměřuje hlavně na řidiče a disponuje asistentem sledování bdělosti, který v případě nouze umí zastavit vozidlo na krajnici a přivolat pomoc

První hybridní Lexus s turbem a normálním automatem

A teď první z důležitých prvenství. Nejnovější Lexus RX vůbec poprvé v historii značky přijíždí s radikálně vylepšenou koncepcí hybridních pohonů. Automobilka při mezigenerační evoluci rozšiřuje nabídku kompletně elektrifikovaných motorizací z jediné na tři, přičemž vrcholná varianta se od všech sourozenců i předchůdců odlišuje revoluční hybridní technologií.

Vlajkový Lexus RX 500h má paralelní hybridní pohon s přeplňovaným benzinovým motorem o objemu 2,4 litru, normálním šestistupňovým měničovým automatem, integrovaným předním elektromotorem s jednotkou řízení energie, nikl-metal-hydridovou baterií a zadním elektromotorem eAxle o výkonu 76 kW. Systémový výkon nejmodernějšího elektrifikovaného pohonu Lexusu pak dosahuje 371 koní (273 kW) s maximálním točivým momentem 550 Nm.

Foto: Lexus

Vůbec poprvé Lexus představuje hybridní pohon s turbomotorem a klasickým automatem. Přeplňovanou 2,4litrovou jednotku najdete ve vrcholném modelu RX 500h

Novinka cílí zejména na potenciální zákazníky opovrhující bezestupňovou převodovkou e-CVT slabších motorizací RX 350h a RX 450h+. Doslova zenová uklidňující jízda s nejmodernějším hybridem je přirozenější a tišší než s elektrifikovaným variátorem, přičemž Lexus zašel s odhlučňováním vozu tak daleko, že vyvinul kapotu potlačující hluk i vibrace.

Dynamika vrcholné „pětistovky“ je přitom více než solidní. S permanentním pohonem všech kol DIRECT4 zrychluje silně a bez zaváhání a atakuje stovku za pouhých 6,2 sekundy. S velkým zápalem zrychluje také pružně, což si na kalifornských okreskách s přísnými rychlostními limity a respekt vzbuzujícími strážci zákona zkouším hlavně mezi zatáčkami v serpentinách kousek nad Lompocem.

Foto: Lexus

Zapomeňte na nekonečné rovinky. V kalifornských kopcích najdete spoustu hezkých silniček, skládajících se z jedné zatáčky za druhou. Dokonce i Lexus RX v nich umí jet pěkně svižně

Nepotápí se při brzdění, nestaví se na zadní při akceleraci

A právě v zatáčkách je nový Lexus RX asi nejvíce překvapující. Z lehkých náklonů při pohodlném komfortním nastavení podvozku se aktivací sportovního režimu stává SUV, které se v zatáčkách téměř nenaklání. I ve vyšších rychlostech je karoserie při průjezdu oblouku dokonale rovná a zásluhu na tom mají i tlumiče s nepřetržitou regulací tuhosti pro každé kolo zvlášť.

Lexus současně vyvinul nejnovější RX jako vůbec první auto na světě s regulací postavení karoserie při brzdění vozidla, aby tak ještě zvýšil komfort cestujících. U slabších motorizací omezuje „potápění“ karoserie při brzdění přerozdělováním brzdné síly mezi přední a zadní nápravou podle intenzity sešlapávání pedálu i vertikálních pohybů odpružení.

Foto: Ondřej Hrubeš

Sériová produkce nejnovějšího Lexusu RX se teprve připravuje. Během prvního seznámení v Kalifornii jsme jezdili s předprodukčními kusy, u nichž stále nelze dělat úplné závěry

U nejsilnější motorizace RX 500h se o stabilní postavení karoserie při zpomalování stará systém regulace hnací síly čtyřkolky DIRECT4. Ten pak umí omezit i tzv. stavění se na zadní při ostré akceleraci. Vrcholná motorizace v provedení F Sport navíc disponuje i extrémně silnými brzdami, spojujícími 400milimetrové kotouče s šestipístovými třmeny na přední nápravě, a dynamickým řízením zadní nápravy DRS.

Nejvýkonnější verze v Česku zatím vládne, ale slabší sourozenci lákají i na parkování zdarma

Už při prvním seznámení s předprodukčními vozy na kalifornských silnicích nám český Lexus přiznává, že o nový nejsilnější Lexus RX 500h je v našem domově největší zájem. Zahájení sériové výroby se teprve připravuje, ale automobilka už přijímá objednávky a v Česku si vrcholnou motorizaci zatím vybrala více než polovina budoucích majitelů.

Foto: Ondřej Hrubeš

Krásná měděná barva Sonic vynikne v každém světle, ale základní zelená perleť Khaki potřebuje ideální světlo, aby vypadala nejlépe

I na našem trhu se však nejnovější Lexus RX bude prodávat i se slabšími motorizacemi RX 350h a 450h+. Základní 350h nabídne ekonomický hybridní pohon čtvrté generace s benzinovým 2,5litrovým čtyřválcem a slibovanou spotřebou okolo 6,5 l/100 km, kombinovaným výkonem 250 koní (184 kW), autonomním dobíjením a dynamikou srovnatelnou s odcházejícím šestiválcovým Lexusem RX 450h.

Zlatou střední cestou s modelovým označením 450h+ pak je vůbec první plug-in hybridní Lexus RX s 2,5litrovou jednotkou, kombinovanou silou 309 koní (227 kW) a trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kW. Díky emisím CO2 nižším než 26 g/km na kilometr nabízí parkování ve městech zdarma, a dokonce slibuje čistě elektrický dojezd přibližně 65 kilometrů.

Foto: Ondřej Hrubeš

Vrcholnému Lexusu RX 500h F Sport se v Česku daří. Zatím se pro vlajkovou variantu rozhodla více než polovina zájemců

Lexus tak kompletně pokrývá segment velkých prémiových SUV a věří, že s novinkou bude v Evropě úspěšnější než v minulých dekádách. Na světovém trhu už prodal více než 3,5 milionu vozů, ale v Evropě si své zákazníky našlo jen přibližně 300 tisíc kusů. Nejnovější generace však udělala obrovský mezigenerační posun a je zase o něco silnější před oblíbenými evropskými konkurenty.

V základním provedení navíc bude konkurovat i menšímu SUV jménem NX, které se s bohatší výbavou přibližuje cenové relaci nejnovějšího modelu RX. České zastoupení tak věří, že se většina zákazníků bude rozmýšlet, jestli si raději nepřiplatit za prostornější a více prémiové největší SUV značky v Evropě.

Lexus RX se v Česku prodává od 1 790 000 Kč za základní motorizaci 350h s nejobyčejnější výbavou Comfort. Silnější varianta 450h+ se stejnou výbavou stojí od 2 090 000 Kč. Vrcholnou verzi 500h získáte po zaplacení minimálně 2 530 000 Kč. Dodání prvních zákaznických vozů je naplánováno na březen 2023.

Technické údajeLexus RX 350hLexus RX 450h+Lexus RX 500h
Motorzážehový, řadový čtyřválec, atmosférický, HEVzážehový, řadový čtyřválec, atmosférický, PHEVzážehový, řadový čtyřválec, turbodmychadlo, HEV
Zdvihový objem2 490 cm32 490 cm32 380 cm3
Systémový výkon184 kW (250 koní)227 kW (309 koní)273 kW (371 koní)
Točivý moment316 Nm430 Nm550 Nm
Převodovkae-CVTe-CVTšestistupňová automatická
Pohonpohon všech kol E-Fourpohon všech kol E-Fourpermanentní pohon všech kol DIRECT4
Pohotovostní hmotnost1 965 kilogramů2 110 kilogramů2 100 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h7,9 sekundy6,5 sekundy6,2 sekundy
Maximální rychlost200 km/h200 km/h210 km/h
Spotřeba (kombinovaná podle WLTP)6,3-6,6 litru na 100 kilometrů1,1-1,2 litru na 100 kilometrů8,0-8,3 litru na 100 kilometrů
Načítám