Článek
Superb si za předchozí tři generace vybudoval solidní pověst díky své nenápadné reprezentativnosti, která imponuje fleetovým uživatelům, kombinované s neobyčejnou prostorností a praktičností, jež potěší rodiny. Uklidňující komfort na palubě pak ocení úplně všichni.
Není tedy divu, že se ze Superbu stal prodejní hit (od roku 2001 bylo vyrobeno již přes 1,6 milionu exemplářů). A není ani divu, že na těchto pevných základech postavila Škoda i generaci čtvrtou – jen ji ještě po všech stránkách důkladně vylepšila.
DESIGN
Pojďme si přiznat, že předchozí Superb se nadmíru povedl a navázat na něj muselo být velmi těžké. A nástupci se to povedlo tak napůl – přišel o kus výjimečnosti, ale pořád vypadá důstojně a líbivě. Zvykneme si na něj a bude stárnout se ctí, jako všechny škodovky.
Hlavním přínosem nového designu je lepší aerodynamická účinnost, součinitel odporu klesl z hodnoty 0,30 na 0,25. Což znamená nižší hlučnost, nižší spotřebu, nižší emise a v některých státech také nižší daně.
PROSTOR
Auto samotné povyrostlo vyloženě nepatrně a čistě z designových důvodů (+4 cm na délku, rozvor je však shodný s minulou generací) a ani kufr není o nic větší (těch 30 litrů navíc je jen výsledek jiné metodiky měření), ale ono to ani nebylo potřeba. Superb je totiž už tak dost velké auto (vždyť Combi měří 4,9 metru na délku) a prostoru měl na rozdávání pro pasažéry vpředu i vzadu, kufr nevyjímaje (nově nabízí 690 l).
Přesto se inženýrům podařilo ještě trochu provzdušnit přední část interiéru – Superb už je totiž k dispozici pouze s automatem DSG a volič převodovky se po americkém stylu schoval pod volant. To sice neudělalo vpředu prostor pro třímístný gauč, ale středový tunel je nyní plný prostorných a chytrých schránek.
PROSTŘEDÍ
Škoda si také dala záležet, abyste si pobyt uvnitř ještě víc užili, takže hodně zapracovala na interiéru. Jde v podstatě o koncept shodný s elektrickým Enyaqem, který jsme chválili již mnohokrát – prostě proto, že se fakt povedl. Architekturou, designem, kvalitou a sladěním materiálů (včetně těch udržitelných) ve všech verzích, nejen v těch nejvyšších (i ve výchozí výbavě Selection volíte mezi Loft, Lounge a černou Suite Black nebo hnědou Suite Cognac).
OVLÁDÁNÍ
Příjemnému soužití pomáhá i promyšlená ergonomie. Módní pokročilá digitalizace nepotěší každého, ale zároveň je tu vidět snaha o usnadnění ovládání. A nejde jen o tolik oslavované Smart Dials, tři otočné ovladače s digitálními displeji, kterými si nastavujete klimatizaci nebo vyhřívání/odvětrávání sedadel, měníte intenzitu větrání nebo úroveň hlasitosti, volíte jízdní režimy a mnoho dalších věcí (prostřední kolečko je konfigurovatelné), které fungují na výbornou.
Jde také o novou verzi infotainmentu, jenž umožňuje docela širokou konfigurovatelnost – do horní lišty si můžete „připíchnout“ oblíbené funkce, které jsou jinak schované hluboko v menu. A na volantu snadno vypnete ty nejotravnější asistenty (udržování jízdy v pruhu a varování při překročení rychlosti). Pořád si na začátku budete muset nějakou dobu zvykat, ale jakmile si všechno projdete a nastavíte, mělo by se vám se Superbem už žít lehce a snadno.
KOMFORT
Za volantem se můžete svalit do ergonomické, elektricky široce nastavitelné sedačky s certifikací AGR, s vyhříváním/odvětráváním a propracovanou pneumatickou masáží (10 polštářků pro péči o vaši páteř i stehna a 8 masážních programů), z níž nebudou bolet záda ani na dlouhé štrece. Zlepšením prošlo také odhlučnění celého vozu podporované akustickými skly všech oken, takže žádný hluk zvenčí nebude rušit poslech skvělého audia Canton s výkonem 725 W a 16kanálovým zesilovačem.
SIMPLY CLEVER
Nebudeme vám tu vyjmenovávat všechny prvky, ale určitě vám udělá radost, že elektricky výklopné víko kufru s bezdotykovým ovládáním nyní doplňuje elektrické rolo.
BEZPEČNOST
Všechny senzory prošly generační obměnou (takže vidí dál a jasněji rozeznávají objekty) a už tak dlouhý seznam elektronických andělů strážných (mnoho z nich se dočkalo vylepšení) se dále rozšiřuje o nové, již se starají především o zvýšenou bezpečnost při odbočování nebo projíždění nepřehlednou křižovatkou – senzory se dívají tak, kam vy z místa řidiče nevidíte, a detekují projíždějící auta, motorky a cyklisty, případně i procházející chodce. Auto vás také upozorní, abyste po zastavení nevystoupili někomu pod kola nebo nesrazili otevíranými dveřmi cyklistu.
Bohužel to s sebou také přináší nejnovější legislativní vymoženosti v podobě varování na překročení rychlosti (to snadno vypnete na volantu) a nepozornost (jeho vypínač najdete mezi asistenty v menu infotainmentu, protože ale není nijak vlezlé jako u jiných aut, tak vás možná ani nebude nutit ho vypnout).
JÍZDA
Nejzásadnější změnou je nový adaptivní podvozek DCC Pro, který díky dvouventilové technice umožňuje samostatně nastavit tlumení a odskok, což v překladu z jazyka inženýrů do „lidštiny“ znamená možnost preciznějšího doladění chování podvozku.
V praxi se to projevuje tak, že komfortní nastavení už není tak rozhoupané (drží pohyby karoserie lépe pod kontrolou) a přitom neztratilo nic z nabízeného pohodlí (krásně a tiše pohlcuje všechny nerovnosti i na 19palcových kolech). Sport zase citelněji přituhl, abyste se o něj v rychleji projížděných zatáčkách mohli sebejistě opřít, ale přitom není tvrdý jako kámen (pořád je příjemně poddajný). Normální režim je pak perfektním kompromisem pro každý den. A pokud vám ani jeden ze tří přednastavených režimů nesedne, můžete si ho individualizovat výběrem z celkových 15 možností.
JAKÝ MOTOR VYBRAT
Přímému srovnání jsme mohli vystavit nejprodávanější jednotky – benzinovou 1.5 eTSI a naftovou 2.0 TDI, obě s výkonem 110 kW (150 k) a pochopitelně spojené s dvouspojkovým DSG (manuál v novém Superbu už nenajdete). V obou případech jde o motory nejnovější generace vybavené nejmodernějšími technologiemi, ale benzin má výhodu vylepšeného vypínání válců ACT+ a podpory 48V mild-hybridního ústrojí, takže oba motory umí jezdit v průměru za plus minus 6 litrů, a vybírat si tak můžete podle toho, jak s autem budete jezdit.
Dálkoví letci stále sáhnou po dieselu, který si v dlouhých cestách ustálenou rychlostí přímo libuje a dokáže být velmi úsporný i při vyšších dálničních rychlostech. Jenže oproti benzinové jednotce je přece jen o trochu hlučnější (i když se ozve až pod plynem) a hrubější (a to jde o jeden z nejlépe vychovaných čtyřválcových nafťáků na trhu).
To o benzinovém motoru prakticky ani nevíte – nejen proto, že je často i za jízdy zhasnutý, ale hlavně díky tomu, jak tichý a jemný má chod, jak lineární je jeho zátah. Benzinový 1,5 eTSI je navíc o 60 tisíc levnější, takže diesel už rozhodně není automatickou volbou.
Doplňme ještě, že náročnější zákazníci mohou ještě sáhnout po silnější verzi 2.0 TDI s výkonem 142 kW (193 k) spojeným výhradně s pohonem 4 × 4 (připlatíte si za něj ale 130 tisíc), případně si můžete počkat na benzinový 2.0 TSI (150 kW / 204 k nebo 195 kW / 265 k), jenž dorazí na trh až později v roce.
Krátce jsme měli možnost vyzkoušet také plug-in hybridní pohon druhé generace, který díky nové technice (motor 1.5 TSI, efektivnější elektromotor, větší baterie, výkonnější nabíječka) a mnoha neviditelným optimalizacím hardwaru i softwaru přináší nejen dlouhý elektrický dojezd (přes 100 km), ale také efektivnější provoz v hybridním režimu a rychlejší nabíjení (AC 11 kW, DC 50 kW). Výsledkem by mělo být auto spojující výhody elektromobilu s výhodami vozu se spalovacím motorem – ale než vám to potvrdíme, budeme ho muset ještě důkladněji prozkoumat.
JE TU VŮBEC NĚCO, CO SE NEPOVEDLO?
Nejvíc bije do očí kaplička přístrojů, do níž se někdo na poslední chvíli pokusil vmáčknout moc velký displej (navíc se zbytečně širokým rámečkem), kterému tak přesahují rohy – působí to dost odfláknutě. Stejně tak integrace centrálního displeje do palubky je horší než u Kodiaqu a oproti němu máte ve středovém tunelu místo jen na jeden telefon místo dvou.
Také si budete muset nějakou dobu zvykat na nový infotainment se spoustou funkcí, které nejsou vždy na těch místech, kde byste je hledali. Ale určitě se rychle sžijete a pak oceníte vysokou stabilitu a rychlou odezvu (Škoda se z průšvihu s Octavií/Enyaqem poučila).
Ale to jsou spíš detaily. Celkově je nový Superb velice propracovaným autem, ještě dospělejší a pokročilejší verzí sebe sama. A to je moc dobře, protože na trhu, který konkurence hojně opouští, může ještě snáz a přesvědčivěji vyniknout. Tedy pokud mu nevypálí rybník nový Kodiaq – a to se dozvíme již za pár týdnů…
Nová Škoda Superb se již začala vyrábět ve slovenské Bratislavě, takže s objednávkou nemusíte na nic čekat. Ceník kombíku (který je o 40 tisíc dražší než liftback) začíná na částce 975 000 Kč za benzinový 1,5 TSI Selection, resp. 1 035 000 za diesel ve stejné výbavě, za silnější 2,0 TDI 4 × 4 pak dáte 1 165 000 Kč. Vrcholná výbava Laurin & Klement je o 200 tisíc dražší.