Článek
Stejně jako kulaťoučký Brouk (původně označený jako Typ 1), tak i oblý Busík (Typ 2) okouzlil celý svět svým roztomilým designem – většina lidí si ho vybaví s jeho dvěma kulatýma očičkama, děleným předním sklem a velkým znakem VW, s nablýskanými plechovými koly a dvoubarevným lakováním (psychedelické hippie malby a nápisy „Love“ a „Peace“ jsou známé spíš za oceánem). Takže je vám na první pohled jasné, odkud brali designéři ID.Buzz inspiraci…
Design novinky je podobně sympatický, ale rafinovanější a pochopitelně modernější. Až při osobním setkání ale skutečně oceníte jeho kompaktnost – na délku je o čtvrt metru kratší než T7, přitom má skoro shodný rozvor, a tedy i podobně velký vnitřní prostor. Ten hlavní rozdíl je totiž v délce předního převisu, který u elektromobilu může být minimální a navržený pouze s ohledem na bezpečnost, nikoliv na zakomponování velkého spalovacího motoru.
ID.Buzz | Multivan T7 | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 712 mm | 4 973 mm | - 261 mm |
Šířka | 1 985 mm | 1 941 mm | + 44 mm |
Výška | 1 937 mm | 1 907 mm | + 30 mm |
Rozvor | 2 998 mm | 3 042 mm | - 44 mm |
Oblé tvary karoserie diktovala především aerodynamika, součinitel aerodynamického odporu činí pouhých 0,285, což je jen o chlup horší než u ID.3 (0,26). Protáhlé čelní sklo pomáhá také vytvořit dojem většího vnitřního prostoru, chytře tvarované sloupky pomáhají s dobrým výhledem vpřed a šikmo do stran, vyšší podlaha zase umožňuje pohodlné nastupování a vystupování, ze sedadla řidiče máte navíc skvělý přehled o provozu před autem.
Volkswagen Typ 2
Po úspěšném rozjezdu Typu 1, tedy legendárního Brouka, začal Volkswagen přemýšlet o dalším modelu. Správným směrem jej pošťouchl nizozemský importér Ben Pon, který v továrně ve Wolfsburgu zahlédl Plattenwagen, tedy improvizovaný dopravník náhradních dílů postavený na podvozku Brouka – okamžitě se pro tuto ideu nadchnul a nakreslil první náčrt užitkového auta, v němž řidič sedí na přední nápravě a zbytek prostoru zbývá pro náklad (což je vlastně opačná koncepce než u Plattenwagenu).
První prototyp vznikl za pouhé tři měsíce a zbytek už je historie. Typ dva, později přejmenovaný na Transporter (v Německu mu familiárně říkali „Bulli“) se v první generaci (T1) vyráběl v Evropě dlouhých 17 let (1950–1967), v Brazílii dokonce až do roku 1975 (verze známá jako Samba) a vznikl v mnoha různých karosářských variantách (dodávka, pick-up, kombi nebo obytný vůz Westfalia) – celkem bylo vyrobeno přes 3 miliony kusů.
Když už jsme u toho prostoru, tato základní verze ho dopřeje dostatek pěti, resp. šesti (uspořádání 2+2+2) pasažérům a jejich zavazadlům (pětimístná varianta nabídne 1 125 l objemu kufru, po sklopení druhé řady dokonce 2 205 l). Později ještě dorazí verze prodloužená o 25 cm (ty cenné centimetry přibyly na rozvoru), která bude sedmimístná (delší jsou i posuvné dveře pro snazší nasedání na sedadla ve třetí řadě). Těšit se můžeme také na obytnou variantu California, ale na tu si počkáme nejspíš až do roku 2025.
Palubní deska vychází z minimalistické architektury vozů rodiny ID, ale kvalita poskočila zase o chloupek výš (barvy interiéru, kvalita materiálů a dekorů, uplatnění se tu dočkají i recyklované materiály). Informační displej místo přístrojového panelu je stále dost jednoduchý, ale infotainment má 12palcovou obrazovku místo dřívější 10palcové, radost vám udělá také spousta chytrých odkládacích poliček a schránek včetně velkého boxu mezi sedadly řidiče a spolujezdce, k dispozici celé posádce může být až 7 USB konektorů (včetně jednoho u zpětného zrcátka pro připojení kamery) a nesmí chybět ani náladové osvětlení a další atraktivní vychytávky.
Sedadla druhé řady jsou u pětimístné verze, která dorazí na trh jako první, dělena v poměru 60:40 a dají se posouvat i sklápět, najdete na nich ale pouze dva úchyty Isofix (verze se třetí řadou bude disponovat dalšími dvěma úchyty, další možností je samozřejmě sedadlo spolujezdce). Páté dveře se mohou otevírat elektricky (stejně jako boční posuvné dveře) a podlaha kufru je v rovině s nakládací hranou (případně ji můžete „falešnou podlahou“ zvýšit).
Oživování legendy
Na přelomu tisíciletí frčela v automobilovém světě móda retro designu a Volkswagen u toho pochopitelně nemohl chybět. Po rozjetí produkce New Beetlu (1997) začala automobilka spřádat plány na oživení neméně populárního velkoprostorového modelu T1.
První koncept se objevil v roce 2001 v Detroitu, tehdy měl ještě v přídi šestiválec 3,2 l. Na sériovou produkci však tenkrát nedošlo. Další pokus přišel o dekádu později – v Ženevě 2011 představený koncept Bulli se chlubil ostřeji řezanými tvary a tentokrát již také elektrickým pohonem. To ale VW předběhl dobu. Třetí koncept BUD-e EV představený o dalších pět let později (CES 2016) už měl stát na právě ohlášené elektrické platformě, tedy zárodku dnešní MEB. Tohoto směru se VW držel i u čtvrtého a posledního konceptu ID.Buzz, jenž spatřil světlo světa v roce 2017 ve vlně dalších konceptů rodiny ID. Jeho podoba už je hodně blízká sériovému modelu, který právě nyní přichází na trh.
Hlavní výhodou ID.Buzz oproti konkurenci je jeho čistě elektrický původ – je totiž jediným MPV postaveným na elektrické platformě (jde o známou MEB, na níž už jezdí ID.3 a ID.4 nebo také Škoda Enyaq iV či Audi Q4 e-tron) místo přizpůsobené platformy pro spalovací motory. To znamená skateboardové šasi s dlouhým rozvorem a bateriovým balíkem (o kapacitě 82 kWh, využitelných 77 kWh; později se v nabídce objeví také menší baterie o kapacitě 58 kWh) integrovaným do podlahy, jenž umožňuje dojezd velmi solidních 423 km (nabíjení vás nezdrží, protože ID.Buzz zvládne DC rychlonabíjení výkonem 170 kW, palubní AC nabíječky umí 11 kW). Prodloužená verze (právě ta bude základem pro obytnou Californii) bude disponovat ještě větší baterií o kapacitě 11kWh.
Baterie dodává energii elektromotoru na zadní nápravě, který bude roztáčet kola silou 204 koní a 310 Nm (další varianty s vyšším výkonem a pohonem všech čtyř kol dorazí později), což je výrazně větší stádo, než jaké rozhýbávalo dýchavičný originál s jeho původními 24 koňmi. Jak jezdí? To vám zatím říci nemůžeme, protože jsme ho ještě neřídili, ale podle papírových předpokladů by se ID.Buzz měl zařadit k nejlepším elektrickým MPV (perfektní rozložení hmotnosti, „osobákový“ podvozek, optimalizace pohonu, průměr otáčení pouze 11,1 metru).
Elektrický VW ID.Buzz se zatím jeví velmi sympaticky – a nejde jen o roztomilý design, který bude pro zákazníky hlavním lákadlem, ale také o propracovaný interiér a špičkovou techniku pohonu převzatou z osobních aut. I když na českém trhu bude nejspíš pouze volbou těch největších fanoušků, na západ od nás by se mu mělo dařit. Proto ve většině Evropy začíná prodej už v těchto dnech (základní cena v Německu činí v přepočtu přes 1,5 milionu před započítáním EV dotací), zatímco Češi musí se svými předobjednávkami počkat až do začátku června (kdy se také dozvíme české ceny), první auta zákazníci dostanou před koncem letošního roku, kdy bude také oficiálně zahájen prodej.
Pokud vás zajímají expozice Autostadtu ve Wolfsburgu, dozvíte se o nich více v obsáhlém článku Honzy Majurníka.
ID.Buzz jako pracant
Vedle MPV verze bude v nabídce také nákladní varianta Cargo jako dělaná pro rozvážku nákladu nebo popojíždění řemeslníků po městě a jeho okolí. Má prakticky stejné rozměry jako MPV (prodloužená verze nebude, zákazníci spíš sáhnou po e-Crafteru), nabídne dvě nebo tři místa vpředu a nákladový prostor o objemu 3,9 m3 (s velikostí 2,20 m na délku a 1,23 m na šířku polkne dvě palety zboží či materiálu) a uveze až 650 kg (na kouli pak utáhne 1 000, resp. 1 200 kg podle verze, stejně jako MPV).
Verzi Cargo můžete mít na přání s posuvnými dveřmi na obou stranách, vybírat můžete také mezi dvěma různými přístupy do nákladního prostoru – výklopné víko vás může ochránit před deštěm, jenže volitelné dělené dveře lze otevřít až do úhlu 180°, což se hodí třeba při nakládání ještěrkou. Šikovné vychytávky zahrnují nabíjecí kabely ukryté ve snadno dostupném prostoru pod podlahou, průvlak do kabiny umožňující převoz předmětů o délce až 2,65 metru nebo zásuvku pro připojení různého elektrického nářadí.