Článek
Je to kombi? Nebo SUV? Či snad MPV? Dacia Jogger klame tělem, ale vlastně dokonale zosobňuje správný význam slova crossover – tedy nikoliv univerzální nesmysl, který nic nedělá dobře, ale naopak chytře navržený kříženec, který si ze všech oborů bere to nejlepší.
Dacia Jogger jako kombi
Protáhlý boční profil Joggeru se svislou zádí je hodně blízký kategorii kombi a tomu odpovídá také velkorysá nabídka prostoru – objem kufru je neuvěřitelných 829 litrů, při sklopení zadních sedadel dokonce 2 094 l (obě čísla platí pro pětimístnou verzi). Tím také vznikne prostor jeden metr široký a dva metry dlouhý, takže s Joggerem nebude problém jezdit na nákupy do nábytkářských prodejen nebo v autě pohodlně přespat (vyklápěcí zadní okna jsou však jen u sedmimístné verze a pouze pro nejvyšší výbavu Extreme). Víko kufru má díky svislým světlům opravdu velké rozměry, a vytváří tak pohodlný přístup k zavazadlům.
5místná verze | 7místná verze | |
---|---|---|
Délka | 4 547 mm | |
Šířka | 1 784 mm | |
Výška | 1 674 mm | |
Rozvor | 2 897 mm | |
Objem zavazadlového prostoru | ||
- se všemi řadami sedadel | 829 l | 212 l |
- 2. řada složená, 3. řada vyjmutá | 2 094 l | 2 085 l |
- 2. řada na místě, 3. řada složená | - | 699 l |
- 2. řada na místě, 3. řada vyjmutá | - | 820 l |
Dacia Jogger jako SUV
Dobrodružné ambice prozrazuje nejen drsnější nárazník a boční lemy blatníků, ale především světlá výška 200 mm, která je jen o chlup nižší než u pravověrného teréňáku Duster (210 mm). Jogger je stále jen předokolka (na pohon všech kol nečekejte, nedočkáte se), ale můžete si s ním klidně troufnout sjet na polňačku, přeskakovat zpomalovací prahy nebo zaparkovat čumákem až u obrubníku, aniž byste se o auto museli bát. Střešní ližiny tu také nejsou jen na parádu, ale mohou se jednoduchým trikem změnit na střešní nosiče s nosností až 80 kg.
Dacia Jogger jako MPV
Ale ten nejlepší trik Joggeru je možnost pohodlného usazení až sedmi pasažérů (za příplatek 23 tisíc). Osvědčený systém sezení je převzatý z úspěšného MPV Lodgy, je ale ještě vylepšený – ve třetí řadě již není jednodílná lavice, ale dvě dělaná sedadla, což přináší více variability a také snazší manipulaci s lehčími sedadly (každé váží pouhých 10 kg). Třetí řada sedadel také není jen pro děti, jak je často zvykem, pohodlně se tu usadí i dospělý do výšky 185 cm a bez újmy tu přežije jízdu na delší vzdálenosti. Tolik místa posádce nenabídne ani Kodiaq! V kabině je také spousta šikovných úložných prostor o celkovém objemu 23 litrů, najdete tu i dva USB konektory (vpředu) a dvě 12V zásuvky (po jedné v každé řadě), takže se pasažéři nemusí obávat nedostatku energie pro svá mobilní zařízení.
Dacia Jogger jako auto
Ať už se svůj Jogger rozhodnete používat jakkoliv, můžete si být jisti, že jde o zcela moderní automobil. Jeho základem je CMF-B platforma převzatá od Renaultu a Nissanu a sdílená s novým Sanderem a Loganem. Vlastně celá příď až po B-sloupek (včetně kompletního interiéru) je s těmito modely prakticky shodná (liší se jen designově), což prozrazuje nenápadný schod právě u B-sloupku, kde střecha stoupá o 40 mm, aby poskytla více místa nad hlavou posádky v zadní části vozu (923 mm vpředu, 910 mm ve druhé a 855 mm ve třetí řadě) – podobný trik použila Škoda u svého Roomsteru, designéři Dacie ho však zvládli zamaskovat o poznání lépe.
Na užitkovou verzi zapomeňte |
---|
S koncem výroby užitkového modelu Dokker a přepravními schopnostmi nového Joggeru se pochopitelně vkrádá myšlenka, jestli nebude k dispozici také v užitkové variantě. Ale od Dacie zaznělo na tuto otázku rezolutní „ne“ – užitkový sektor přenechává výhradně Renaultu. Mohou za to jednak slevy, s nimiž prodejní model Dacie nepočítá, zatímco kupující s nimi v tomto sektoru počítají, dalším problémem jsou emisní limity, kam se další desetitisíce užitkových aut už prostě nevmáčknou. |
Určitě vás tedy nepřekvapí, že i nabídka motorizací je podobná a staví na přeplňovaném litrovém tříválci. Čistě benzinová verze má nově přímý vstřik, a díky tomu vyšší výkon 110 koní, základem je jeho známá varianta spalující také LPG (produkující 100 koní), která díky plnohodnotným nádržím na benzin a LPG nabízí dojezd až 1 300 km na jedno natankování a papírové emise CO2 pouhých 118 g/km. Za to vděčí kromě pokročilé techniky především nízké hmotnosti celého vozu (mezi 1,2 až 1,4 tuny)m což má na svědomí lehká, ale pevná konstrukce – díky tomu stačí Joggeru tříválcové motory, lehčí komponenty a tak dále. Obě pohonné jednotky jsou spojené pouze s šestistupňovým manuálem, automatickou převodovkou bude vybavená až úsporná hybridní verze, jež dorazí na trh příští rok.
TCe 100 LPG | TCe 110 | |
---|---|---|
Palivo | benzin + LPG | benzin |
Motor | Řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč | |
Zdvihový objem | 999 cm3 | |
Vstřikování | nepřímé | přímé |
Výkon | LPG: 74 kW (100 k) při 4 600 ot./min.; Benzin: 67 kW (91 k) při 4 800 ot./min. | 81 kW (110 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | LPG: 170 Nm při 2 000 ot./min.; Benzin: 160 Nm při 2 100 ot./min. | 200 Nm při 2 900 ot./min. |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,3 s | 10,5 s |
Maximální rychlost | 175 km/h | 185 km/h |
Spotřeba (kombinace) | LPG: 7,7 l/100 km; Benzin: 6,0 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | LPG 40 l + benzin 50 l | 50 l |
Interiér je také kompletně převzatý ze Sandera/Loganu, což není vůbec špatně – už tam značka předvedla své kvality v podobě povedeného zpracování (měkčené plasty nečekejte, ale látkový dekor kabinu příjemně osvěžuje), promyšlené ergonomie, povedeného a nepřeplácaného designu, a především poměrně široké nabídky výbavy. Můžete mít bezklíčový přístup a startování, automatickou klimatizaci, 8“ dotykový infotainment s bezdrátovou konektivitou Android Auto a Apple CarPlay, přední i zadní parkovací senzory s kamerou a další vychytávky, na druhou stranu tu nečekejte žádné hi-tech vymoženosti, protože takhle Dacia prostě nefunguje – nebude vás rozmazlovat ani vám nutit nesmysly, které nepotřebujete.
Jogger a bezpečnost |
---|
Sandero a Logan si v nárazových zkouškách Euro NCAP vysloužily nelichotivé dvouhvězdičkové hodnocení, za což z velké části vděčí absenci některých asistenčních systémů, ale také méně odolné konstrukci. Vzhledem k technické spřízněnosti Joggeru není důvod se domnívat, že by měl předvést zázračný výkon a sourozence překonat. Přesto v něm najdete 6 airbagů, ABS i ESP a systém nouzového brzdění, doobjednat se dá systém monitorování mrtvých úhlů, takže určitě nejde o nebezpečné auto. |
A jak tedy Dacia Jogger jezdí?
Nebudeme vás napínat – moc příjemně! Všechno začíná pohodlnou řidičskou pozicí (výškově nastavitelný volant je v základní výbavě, možnost podélného nastavení je součástí prostřední výbavy Comfort, k základní Essential se dá dokoupit v rámci výhodného balíčku) a pokračuje příjemným naladěním ovládacích prvků, takže za volantem rychle získáte jistotu. Jogger fyzicky není obří auto a ani tak při jízdě nepůsobí, takže není problém ho přesně umisťovat na silnici, plout s ním po dálnici, svištět po točitých okreskách nebo se proplétat hustým městským provozem.
Jogger za všech situací působí komfortně, aby posádku udržoval v pohodlí (sedmimístná verze se zdála o chlup poddajnější), a přitom dost sebejistě, abyste se nemuseli bát vrhat se do zatáček a projížděli je bez zbytečných náklonů způsobujících mořskou nemoc. Je také velmi slušně odhlučněný, což z něj spolu s šesti kvalty manuálu dělá příjemného společníka i na dlouhé štreky.
Litrový tříválec umí prázdné auto slušně rozhýbat a vyniká živým projevem a pružností, ale taky ho budete muset točit nad dva tisíce, aby se opravdu probral a neduněl v nízkých otáčkách. LPG verze bude ideální pro dálkové letce, kterým se odmění skvělou ekonomikou jízdy (náklady na palivo by díky LPG mohly být až o 40 % nižší). Silnější benzinový motor ale také umí být úsporný (jezdit s ním pod šest nebude problém), přitom je ještě o trochu živější a hladší ve svém projevu, navíc si za něj připlatíte pouze 12 500 Kč, takže dává smysl. Výběr je na vás, ani s jedním neuděláte chybu.
Jasná volba
S ohledem na to, jak konkurenti vyklidili segment velkoprostorových rodinných aut, se pro Dacii otevřel obrovský prostor, který Jogger perfektně vyplňuje. Za rozumný peníz nabízí neuvěřitelnou prostornost a praktičnost, solidní výbavu a bezproblémové jízdní vlastnosti – po prvním krátkém svezení se zdá, že jde o jasnou volbu. Ale s konečným verdiktem ještě počkáme na klasický týdenní test, kdy zjistíme, jak si povede na českých silnicích a co se stane, když ho naložíme až po strop. Máme ale tušení, že to náš první pozitivní dojem nezmění…
Jaká je cena Dacie Jogger?
Základní Dacii Jogger s motorem TCe 100 LPG a výbavou Essential (obsahující například LED světlomety, centrální zamykání s DO, elektricky ovládaná přední okna, výškově nastavitelný volant nebo střešní ližiny) pořídíte již za 373 500 Kč, vyšší výbava Comfort (manuální klimatizace, okna a zrcátka v elektrice, tempomat, 8“ dotykový infotainment a další) stojí 418 500 Kč a nejvyšší Extreme (automatická klimatizace, bezklíčový přístup, parkovací kamera atd.) vyjde na 440 500 Kč. Za silnější benzinový motor připlatíte 12 500 Kč, sedmimístná verze stojí 23 000 Kč navíc. Do půl milionu tak máte opravdu pěkné auto prakticky v plné palbě.
3 otázky pro Tomáše Kochmanna, produktového manažera Dacia ČR
Jak se liší pěti- a sedmimístná verze?
Sedmimístná je s ohledem na větší zatížení vybavena předními brzdovými kotouči o větším průměru a odlišnými tlumiči, jinak je prakticky shodná. Pokud ale chcete sedm míst, musíte si je objednat už z výroby – kvůli úchytům už nejdou sedadla třetí řady později doobjednat a instalovat.
Jaký potenciál má Jogger na českém trhu?
Za první dva měsíce se sešlo kolem 800 objednávek, což nás velmi těší – přitom zákazníci vůz ještě fyzicky ani neviděli. Pro český trh nemáme žádné omezení výrobních kapacit, současná dodací lhůta je zhruba šest měsíců.
A o jaké verze je největší zájem?
Zájem je především o vyšší výbavy Comfort a Extreme. Co se motorizací týče, má to benzin ve srovnání s LPG verzí rozdělené zhruba padesát na padesát, lehce vyšší zájem je zatím o pětimístnou verzi – velký kufr je velký kufr – ale do budoucna předpokládáme, že se i toto vyrovná a o pěti- a sedmimístnou verzi bude zájem podobný.