Článek
Autům jako Nissan Juke se nepřezdívá „městské crossovery“ jen tak pro nic za nic. Lidé si je totiž nejčastěji pořizují místo městských mini – oproti nim totiž vypadají stylověji, a díky mírně vyšší světlé výšce se také lépe vypořádají s parkováním u vysokých obrubníků nebo překonáváním tramvajových pásů, o tradičně snazším nastupování/vystupování a lepším přehledu na silnici ani nemluvě. Jejich účel je však stále stejný: pohodlná (pří)městská doprava. A pro to se hybridní pohon hodí naprosto perfektně!
V případě Juku jde o spojení atmosférického čtyřválcového benzinu s objemem 1,6 l (vyvinutého speciálně pro použití v hybridu) a elektromotoru, které společně roztáčejí přední kola výkonem až 140 koní. Energii pak dodává kompaktní baterie (umístěná na zadní nápravě, takže ubírá 68 litrů kufru, pořád ale zbývá solidních 354 litrů) s kapacitou 1,2 kWh dobíjená pouze jízdou (případně v určitých situacích přímo spalovacím motorem).
HEV | 1,0 DIG-T AT | |
---|---|---|
Spalovací motor | 94 k a 148 Nm | 114 k a 200 Nm |
Elektromotor | 49 k a 205 Nm | – |
ISG | 20 k | – |
Kombinovaný výkon | 140 koní | 114 koní |
Spotřeba (kombinace) | 5,2 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Největší vychytávkou hybridního ústrojí je však automatická převodovka – označují ji za „multimodální“, protože má čtyři rychlosti vyhrazené pro spalovací motor a další dvě rychlosti využívá elektromotor. Díky tomu je možné oba pohony volně kombinovat s různými rychlostmi pro co nejvyšší efektivitu. Hladké řazení a plynulou akceleraci pak pomáhá zajistit posílený startér-generátor (ISG).
Kouzlo spolupráce
Celé hybridní ústrojí společně vyvíjeli konstruktéři z Nissanu (zodpovědní za spalovací motor a elektromotor) a Renaultu (dodali ISG, baterii a převodovku), jimž pomáhali inženýři z týmu Renault F1 a připsali si na 150 patentů. Pořídit si ho můžete nejen pro Nissan Juke, ale najdete ho také pod kapotou Renaultu Clio a Captur (tam také v PHEV variantě).
Výsledkem je skutečně výjimečný řidičský zážitek – Juke HEV se vždy rozjíždí na elektřinu, a to až do rychlosti 55 km/h při maximálně tříčtvrtečním sešlápnutí pedálu plynu. Ve městě podle tvrzení Nissanu tráví v elektrickém režimu dokonce až 80 % jízdního času a v reálu opravdu nejčastěji svištíte na elektřinu. To je možné jen díky efektivní rekuperaci, je tu dokonce i možnost řídit pouze jedním pedálem (e-Pedal známý z čistě elektrického Leafu). Řízení je tak opravdu snadné a při troše snahy (jemnějším zacházení a plynulé jízdě) můžete z elektrického pohonu vymáčknout maximum – pak to vážně trochu připomíná elektromobil.
Elektrická asistence je však samozřejmě jen dočasná, hlavní porci práce oddře starý dobrý spalovací motor. A ten umí být velmi tichý a kultivovaný, ale i docela hlasitý – to když ho některý z pouhých čtyř kvaltů podrží ve vyšších otáčkách, také v dálničních rychlostech o sobě dává vědět. Při běžném použití je ale vážně nenápadný a nenáročný, navíc je skvěle sehraný s elektrickou částí pohonu, takže většinu času ani nevíte, jestli jedete na benzin nebo na elektřinu.
Koukněte na toho fintila!
První Juke přinesl před 12 lety skutečnou revoluci a prakticky nastartoval segment kompaktních crossoverů (podobně jako o pár let dříve Qashqai o segment výš), také se stal designovou ikonou. Jeho druhá generace kráčí v jeho šlépějích a přináší ještě více možností individualizace. Na výběr tak máte z deseti různých laků s možností kontrastního lakování, kola o průměru 16“–19“, hned několik druhů interiéru, pět volitelných výbav a několik balíčků navíc. Hybridní verze se pak odlišuje modrým lakem Magnetic Blue, specifickou maskou, koly s aerodynamickými kryty, znáčky a pár dalšími maličkostmi. Juke může být zkrátka přesně takový, jaký si ho budete přát.
U benzinky vás tak čeká příjemné překvapení, hybridní Juke se totiž umí spokojit s pouhými 4,5 litry na každých sto kilometrů kombinovaného provozu. Dálnice tento průměr samozřejmě o něco zhorší, ale většina majitelů sotva vystrčí nos za hranice města či okresu, takže by se to magické číslo mohlo ještě víc přiblížit čtyřce. A to není vůbec špatné, co říkáte?
Hybridní Juke je tak vítaným doplňkem k litrovému přeplňovanému tříválci – oproti němu nabízí vyšší výkon (o 25 %), a přitom se může pochlubit nižší spotřebou (v kombinovaném cyklu o 20 %, ve městě ale až o 40 %), navíc většinu času působí kultivovaněji (na to elektrizující ticho se nebezpečně rychle zvyká, také akcelerace je hladší) a živěji (elektrická část pohonu reaguje okamžitě na povel pedálu) a snáz se řídí (speciálně v režimu řízení jedním pedálem). Pro proplétání se městskou džunglí je tak perfektně připravený!
Cena Nissanu Juke HEV začíná na částce 669 000 Kč ve výbavě N-Tekna, je tedy o 50 tisíc dražší než benzinová verze s automatem ve stejné výbavě. Část toho se vám vrátí v nižších provozních nákladech, ale pro většinu zákazníků bude hybrid spíš volba srdce – svezte se s ním a uvidíte sami, jestli si porozumíte, k prodejcům dorazí již na konci léta.