Hlavní obsah

Hybridní Nissan Juke je ukázkově úsporný a perfektně připravený na dobývání městské džungle

Foto: Nissan

Nissan rozšiřuje nabídku motorizací pro svůj stylový kompaktní crossover Juke o plně hybridní variantu, která kromě nižší spotřeby slibuje především řidičský zážitek jako z elektromobilu! Vyrazili jsme proto na premiéru do polského Krakova, abychom se přesvědčili na vlastní kůži.

Článek

Autům jako Nissan Juke se nepřezdívá „městské crossovery“ jen tak pro nic za nic. Lidé si je totiž nejčastěji pořizují místo městských mini – oproti nim totiž vypadají stylověji, a díky mírně vyšší světlé výšce se také lépe vypořádají s parkováním u vysokých obrubníků nebo překonáváním tramvajových pásů, o tradičně snazším nastupování/vystupování a lepším přehledu na silnici ani nemluvě. Jejich účel je však stále stejný: pohodlná (pří)městská doprava. A pro to se hybridní pohon hodí naprosto perfektně!

V případě Juku jde o spojení atmosférického čtyřválcového benzinu s objemem 1,6 l (vyvinutého speciálně pro použití v hybridu) a elektromotoru, které společně roztáčejí přední kola výkonem až 140 koní. Energii pak dodává kompaktní baterie (umístěná na zadní nápravě, takže ubírá 68 litrů kufru, pořád ale zbývá solidních 354 litrů) s kapacitou 1,2 kWh dobíjená pouze jízdou (případně v určitých situacích přímo spalovacím motorem).

HEV1,0 DIG-T AT
Spalovací motor94 k a 148 Nm114 k a 200 Nm
Elektromotor49 k a 205 Nm
ISG20 k
Kombinovaný výkon140 koní114 koní
Spotřeba (kombinace)5,2 l/100 km6,0 l/100 km
Foto: Nissan

Druhý Juke už na pohled není tak šokující, ale pořád je velký fešák

Největší vychytávkou hybridního ústrojí je však automatická převodovka – označují ji za „multimodální“, protože má čtyři rychlosti vyhrazené pro spalovací motor a další dvě rychlosti využívá elektromotor. Díky tomu je možné oba pohony volně kombinovat s různými rychlostmi pro co nejvyšší efektivitu. Hladké řazení a plynulou akceleraci pak pomáhá zajistit posílený startér-generátor (ISG).

Foto: Nissan

Částečná elektrifikace Juke nezkazila, právě naopak

Kouzlo spolupráce

Celé hybridní ústrojí společně vyvíjeli konstruktéři z Nissanu (zodpovědní za spalovací motor a elektromotor) a Renaultu (dodali ISG, baterii a převodovku), jimž pomáhali inženýři z týmu Renault F1 a připsali si na 150 patentů. Pořídit si ho můžete nejen pro Nissan Juke, ale najdete ho také pod kapotou Renaultu ClioCaptur (tam také v PHEV variantě).

Foto: Nissan

Pod kapotou Juku najdete spalovací motor i elektromotor

Výsledkem je skutečně výjimečný řidičský zážitek – Juke HEV se vždy rozjíždí na elektřinu, a to až do rychlosti 55 km/h při maximálně tříčtvrtečním sešlápnutí pedálu plynu. Ve městě podle tvrzení Nissanu tráví v elektrickém režimu dokonce až 80 % jízdního času a v reálu opravdu nejčastěji svištíte na elektřinu. To je možné jen díky efektivní rekuperaci, je tu dokonce i možnost řídit pouze jedním pedálem (e-Pedal známý z čistě elektrického Leafu). Řízení je tak opravdu snadné a při troše snahy (jemnějším zacházení a plynulé jízdě) můžete z elektrického pohonu vymáčknout maximum – pak to vážně trochu připomíná elektromobil.

Foto: Nissan

Řidičský zážitek trochu připomíná jízdu s elektromobilem

Elektrická asistence je však samozřejmě jen dočasná, hlavní porci práce oddře starý dobrý spalovací motor. A ten umí být velmi tichý a kultivovaný, ale i docela hlasitý – to když ho některý z pouhých čtyř kvaltů podrží ve vyšších otáčkách, také v dálničních rychlostech o sobě dává vědět. Při běžném použití je ale vážně nenápadný a nenáročný, navíc je skvěle sehraný s elektrickou částí pohonu, takže většinu času ani nevíte, jestli jedete na benzin nebo na elektřinu.

Foto: Nissan

Juke vypadá sebevědomě a stejně i jezdí

Koukněte na toho fintila!

První Juke přinesl před 12 lety skutečnou revoluci a prakticky nastartoval segment kompaktních crossoverů (podobně jako o pár let dříve Qashqai o segment výš), také se stal designovou ikonou. Jeho druhá generace kráčí v jeho šlépějích a přináší ještě více možností individualizace. Na výběr tak máte z deseti různých laků s možností kontrastního lakování, kola o průměru 16“–19“, hned několik druhů interiéru, pět volitelných výbav a několik balíčků navíc. Hybridní verze se pak odlišuje modrým lakem Magnetic Blue, specifickou maskou, koly s aerodynamickými kryty, znáčky a pár dalšími maličkostmi. Juke může být zkrátka přesně takový, jaký si ho budete přát.

Foto: Nissan

Hybridní Juke se odlišuje například novým lakem, odlišnou maskou nebo „elektrifikovaným“ znakem automobilky

U benzinky vás tak čeká příjemné překvapení, hybridní Juke se totiž umí spokojit s pouhými 4,5 litry na každých sto kilometrů kombinovaného provozu. Dálnice tento průměr samozřejmě o něco zhorší, ale většina majitelů sotva vystrčí nos za hranice města či okresu, takže by se to magické číslo mohlo ještě víc přiblížit čtyřce. A to není vůbec špatné, co říkáte?

Hybridní Juke je tak vítaným doplňkem k litrovému přeplňovanému tříválci – oproti němu nabízí vyšší výkon (o 25 %), a přitom se může pochlubit nižší spotřebou (v kombinovaném cyklu o 20 %, ve městě ale až o 40 %), navíc většinu času působí kultivovaněji (na to elektrizující ticho se nebezpečně rychle zvyká, také akcelerace je hladší) a živěji (elektrická část pohonu reaguje okamžitě na povel pedálu) a snáz se řídí (speciálně v režimu řízení jedním pedálem). Pro proplétání se městskou džunglí je tak perfektně připravený!

Cena Nissanu Juke HEV začíná na částce 669 000 Kč ve výbavě N-Tekna, je tedy o 50 tisíc dražší než benzinová verze s automatem ve stejné výbavě. Část toho se vám vrátí v nižších provozních nákladech, ale pro většinu zákazníků bude hybrid spíš volba srdce – svezte se s ním a uvidíte sami, jestli si porozumíte, k prodejcům dorazí již na konci léta.

Načítám