Článek
„Postavte to,“ řekl před čtyřmi roky Luca de Meo, tehdy novopečený šéf Renaultu, když mu ukázali maketu designového cvičení na téma klasického Renaultu 5. Byl první den v práci a to se většinou nepřijímají žádná radikální rozhodnutí, ale de Meo tohle auto prostě chtěl. Už předtím u Fiatu oživil ikonický model 500 a tenhle krasavec měl podobný potenciál uchvátit davy. Dokonce i jako elektromobil…
Mimořádně povedený mix retro designu a futuristické moderny funguje tak skvěle, že by měl mnoho lidí přimět, aby dali elektromobilitě šanci. Ale rozhodně to není jeho jediný trumf. Čtyřmetrový prcek je perfektně kompaktní do městské džungle, přitom díky své moderní skateboardové platformě poskytne dost místa dvěma dospělákům a jejich dvěma dětem. K tomu má moderní, výkonnou a přitom efektivní techniku pohonu a řadu dalších moderních technologií. A to vše za rozumnou cenu.
R5 | Clio | |
---|---|---|
Délka | 3 922 mm | 4 050 mm |
Šířka | 1 808 mm | 1 798 mm |
Výška | 1 489 mm | 1 440 mm |
Rozvor | 2 540 mm | 2 583 mm |
Objem kufru | 326 l | 391 l |
Má na co navazovat
Novinka kráčí ve stopách původní R5, která odlákala zákazníky od velkých a rozežraných sedanů ke kompaktnějším, ale neméně praktickým a úsporným hatchbackům. R5 se stala takovým hitem, že vydržela ve výrobě třináct let a za tu dobu se jí prodalo přes 5,5 milionu kusů. Už tehdy dokonce vznikla elektrická verze s olověnými bateriemi - na jedno nabití dojela 110 km a mohla jet rychlostí až 80 km/h.
Samozřejmě se to neobešlo bez úsporných kompromisů, ale velmi chytře řešených. Baterie je součástí nosné struktury a má jen čtyři moduly. To šetří kila a umožňuje použít menší (lehčí a lacinější) baterii a slabší elektromotor (znovu lehčí a lacinější), přitom je pořád dost hbitý a ujede až 400 km. Počet komponent se snížil na méně než 1 100 (u předchozích modelů to bývalo i 2 600), přesto výroba zůstala v domovské Francii. A také třeba vůz nemá madla nade dveřmi. Ale budou někomu opravdu chybět?
Přestože jde o malé, dostupné auto, necítíte se v ničem ošizeni. Vnější design je propracovaný a má spoustu drobných, láskyplně zpracovaných detailů. Interiér zase vtipně oživuje látkové čalounění, hra barev nebo vtipné detaily, jako je třeba držák na bagetu jako součást široké nabídky příslušenství. Za tím vším je ale také promyšlená ergonomie, důkladné zpracování a moderní technologie.
Před sebou máte přehledný 10palcový přístrojový panel a vedle něj 10palcový dotykový infotainment s intuitivním ovládáním, rozsáhlou online funkcionalitou a mobilní konektivitou, k tomu přes 30 nejmodernějších jízdních asistentů (jejichž fungování ale můžete podle libosti omezit dvojklikem jediného tlačítka), vzdálený přístup přes mobilní aplikaci nebo funkce V2L (z baterie můžete nabíjet další elektrická zařízení) a V2G (z nabité baterie můžete dodávat energii do sítě v době špiček, a šetřit tak náklady). Prostě mimořádně propracované malé auto.
Základní verze | Prodloužený dojezd | |
---|---|---|
Motor | 1× synchronní elektromotor | |
Výkon | 90 kW (120 k) | 110 kW (150 k) |
Točivý moment | 225 Nm | 245 Nm |
Pohon | předních kol | |
Převodovka | redukční převod | |
Hmotnost | tbd | 1 450 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | tbd | 8,0 s |
Maximální rychlost | tbd | 150 km/h |
Kapacita baterie | 40 kWh | 52 kWh |
Dojezd | 312 km | 410 km |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 80 kW | AC 11 kW, DC 100 kW |
A také mimořádně zábavné malé auto. Má sebejistý podvozek (vzadu je zavěšení multi-link) a rychlé řízení, takže je radost řezat s ním zatáčky. Instantní točivý moment vás pak vystřelí z jednoho vinglu do dalšího, do kterého se zase můžete vrhnout s plným nasazením a úsměvem na rtech. Ne, není to žádný převlečený závoďák (to bude až Alpine A290), prostě jen hbitý a obratný mrňous, který si nechá mnoho líbit.
Je pro vás moc malé?
R5 je městský mrňous, takže do něj rodinu a její bagáž na týdenní dovolenou nejspíš nenaložíte. Proto ale francouzská automobilka na stejném základu postaví také prostornější crossover Renault 4 (znovu se sympatickým historickým odkazem), který by už jako rodinné auto fungovat mohl. Na trhu bude příští rok a nemusel by být o mnoho dražší než R5.
Přitom se také umí zcela vyklidnit a tichoučce se plížit městskými ulicemi a svým nenáročným řízením a hladkou jízdou vám zpříjemňovat každodenní popojíždění. Okresky zvládá s přehledem a nezalekne se ani dálnic, kdy sice už víc slyšíte aerodynamický hluk od A-sloupků, ale není to nic, s čím by si palubní audio neporadilo.
Renault 5 se prostě povedl. Přímo z něj cítíte nadšení vývojového týmu (kterému práce trvala tři roky místo obvyklých čtyř) a lásku i pečlivost, s jakou k tomuhle srdcovému projektu přistupovali. Tohle není jedno z těch elektrických aut, které vzniklo jen proto, aby bylo (protože to EU chce a protože to značce snižuje emise). Tohle je auto, jež si lidé z automobilky vymodlili a dali si na něm sakra záležet, a proto vás svými kvalitami a hlavně svým sex-appealem skutečně může odlákat od benzinu k zásuvce. Necháte se…?
Ambice Renaultu 5 má podpořit agresivní cenová politika podtrhující nabídku konkurence. Finální ceny se dozvíme až 7. listopadu na e-Salonu (kdy začne také předprodej a první vozy budou u zákazníků již v dubnu příští rok), ale troufáme si odhadovat, že budou začínat na úrovni 700 tisíc korun (a snad i pod ní). Nezbývá než ještě týden vyčkat.