Hlavní obsah

Projeli jsme přelomový Renault 5: Elektrický retro-futuristický fešák může přilákat davy

Foto: Renault

Francouzské přímořské letovisko Nice, kam jsme vyrazili poznávat horkou elektrickou novinku od Renaultu, není známé jen skvělými točitými silničkami, ale především vybraným stylem. A Renault 5 tu dokázal způsobit pěkné pozdvižení. Není divu, pro lidi z Renaultu to byl vyloženě srdcový projekt!

Článek

„Postavte to,“ řekl před čtyřmi roky Luca de Meo, tehdy novopečený šéf Renaultu, když mu ukázali maketu designového cvičení na téma klasického Renaultu 5. Byl první den v práci a to se většinou nepřijímají žádná radikální rozhodnutí, ale de Meo tohle auto prostě chtěl. Už předtím u Fiatu oživil ikonický model 500 a tenhle krasavec měl podobný potenciál uchvátit davy. Dokonce i jako elektromobil…

Foto: Renault

Pětce to sluší ze všech úhlů. Oproti svému historickému předchůdci má výhodu pěti dveří, takže se na zadní sedačky snáz nastupuje.

Mimořádně povedený mix retro designu a futuristické moderny funguje tak skvěle, že by měl mnoho lidí přimět, aby dali elektromobilitě šanci. Ale rozhodně to není jeho jediný trumf. Čtyřmetrový prcek je perfektně kompaktní do městské džungle, přitom díky své moderní skateboardové platformě poskytne dost místa dvěma dospělákům a jejich dvěma dětem. K tomu má moderní, výkonnou a přitom efektivní techniku pohonu a řadu dalších moderních technologií. A to vše za rozumnou cenu.

R5Clio
Délka3 922 mm4 050 mm
Šířka1 808 mm1 798 mm
Výška1 489 mm1 440 mm
Rozvor2 540 mm2 583 mm
Objem kufru326 l391 l

Má na co navazovat

Novinka kráčí ve stopách původní R5, která odlákala zákazníky od velkých a rozežraných sedanů ke kompaktnějším, ale neméně praktickým a úsporným hatchbackům. R5 se stala takovým hitem, že vydržela ve výrobě třináct let a za tu dobu se jí prodalo přes 5,5 milionu kusů. Už tehdy dokonce vznikla elektrická verze s olověnými bateriemi - na jedno nabití dojela 110 km a mohla jet rychlostí až 80 km/h.

Foto: Renault

Renault 5 byl mimochodem prvním autem s plastovými nárazníky, což bylo pro městské parkování naprosto neocenitelné.

Samozřejmě se to neobešlo bez úsporných kompromisů, ale velmi chytře řešených. Baterie je součástí nosné struktury a má jen čtyři moduly. To šetří kila a umožňuje použít menší (lehčí a lacinější) baterii a slabší elektromotor (znovu lehčí a lacinější), přitom je pořád dost hbitý a ujede až 400 km. Počet komponent se snížil na méně než 1 100 (u předchozích modelů to bývalo i 2 600), přesto výroba zůstala v domovské Francii. A také třeba vůz nemá madla nade dveřmi. Ale budou někomu opravdu chybět?

Foto: Renault

R5 má retro-futuristický design, tedy elegantně spojuje historii a modernu. Krásným příkladem je element na kapotě, který připomíná sání původní R5, ale u novinky funguje jako ukazatel stavu nabití baterie (co svítící čárka, to 20 % stavu nabití).

Přestože jde o malé, dostupné auto, necítíte se v ničem ošizeni. Vnější design je propracovaný a má spoustu drobných, láskyplně zpracovaných detailů. Interiér zase vtipně oživuje látkové čalounění, hra barev nebo vtipné detaily, jako je třeba držák na bagetu jako součást široké nabídky příslušenství. Za tím vším je ale také promyšlená ergonomie, důkladné zpracování a moderní technologie.

Foto: Renault

Kabina je hravá, skvěle zpracovaná a výborně vybavená. I když jde o malé auto s kompromisy, necítíte se tu ošizeni.

Před sebou máte přehledný 10palcový přístrojový panel a vedle něj 10palcový dotykový infotainment s intuitivním ovládáním, rozsáhlou online funkcionalitou a mobilní konektivitou, k tomu přes 30 nejmodernějších jízdních asistentů (jejichž fungování ale můžete podle libosti omezit dvojklikem jediného tlačítka), vzdálený přístup přes mobilní aplikaci nebo funkce V2L (z baterie můžete nabíjet další elektrická zařízení) a V2G (z nabité baterie můžete dodávat energii do sítě v době špiček, a šetřit tak náklady). Prostě mimořádně propracované malé auto.

Základní verzeProdloužený dojezd
Motor1× synchronní elektromotor
Výkon90 kW (120 k)110 kW (150 k)
Točivý moment225 Nm245 Nm
Pohonpředních kol
Převodovkaredukční převod
Hmotnosttbd1 450 kg
Akcelerace 0-100 km/htbd8,0 s
Maximální rychlosttbd150 km/h
Kapacita baterie40 kWh52 kWh
Dojezd312 km410 km
NabíjeníAC 11 kW, DC 80 kWAC 11 kW, DC 100 kW

A také mimořádně zábavné malé auto. Má sebejistý podvozek (vzadu je zavěšení multi-link) a rychlé řízení, takže je radost řezat s ním zatáčky. Instantní točivý moment vás pak vystřelí z jednoho vinglu do dalšího, do kterého se zase můžete vrhnout s plným nasazením a úsměvem na rtech. Ne, není to žádný převlečený závoďák (to bude až Alpine A290), prostě jen hbitý a obratný mrňous, který si nechá mnoho líbit.

Foto: Renault

Je radost prohánět R5 ve městě i po okreskách, ale sporťák to není.

Je pro vás moc malé?

R5 je městský mrňous, takže do něj rodinu a její bagáž na týdenní dovolenou nejspíš nenaložíte. Proto ale francouzská automobilka na stejném základu postaví také prostornější crossover Renault 4 (znovu se sympatickým historickým odkazem), který by už jako rodinné auto fungovat mohl. Na trhu bude příští rok a nemusel by být o mnoho dražší než R5.

Foto: Renault

Elektrický Renault 4 bude pro rodiny vhodnější.

Přitom se také umí zcela vyklidnit a tichoučce se plížit městskými ulicemi a svým nenáročným řízením a hladkou jízdou vám zpříjemňovat každodenní popojíždění. Okresky zvládá s přehledem a nezalekne se ani dálnic, kdy sice už víc slyšíte aerodynamický hluk od A-sloupků, ale není to nic, s čím by si palubní audio neporadilo.

Renault 5 se prostě povedl. Přímo z něj cítíte nadšení vývojového týmu (kterému práce trvala tři roky místo obvyklých čtyř) a lásku i pečlivost, s jakou k tomuhle srdcovému projektu přistupovali. Tohle není jedno z těch elektrických aut, které vzniklo jen proto, aby bylo (protože to EU chce a protože to značce snižuje emise). Tohle je auto, jež si lidé z automobilky vymodlili a dali si na něm sakra záležet, a proto vás svými kvalitami a hlavně svým sex-appealem skutečně může odlákat od benzinu k zásuvce. Necháte se…?

Ambice Renaultu 5 má podpořit agresivní cenová politika podtrhující nabídku konkurence. Finální ceny se dozvíme až 7. listopadu na e-Salonu (kdy začne také předprodej a první vozy budou u zákazníků již v dubnu příští rok), ale troufáme si odhadovat, že budou začínat na úrovni 700 tisíc korun (a snad i pod ní). Nezbývá než ještě týden vyčkat.

Načítám